Lizerd´s Pic and Place Projekt (Solenoid fråga)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
lizerdboy

Re: Lizerd´s Pic and Place Projekt (Vakuum???)

Inlägg av lizerdboy »

Tog en närbild med :)

Bild
H.O

Inlägg av H.O »

Jag har borrat ur motoraxeln så det är hål rakt igenom.
På motoraxeln har jag limmat en rund magnet med hål i.
Munstyckena är svarvade i mässing, i övre änden är den invändiga diametern 5mm - precis som motoraxeln.
En liten bricka/ring i stål pressas på i toppen. Denna bricka/ring "suger fast" i magneten.
Sen har jag en liten fjäder inne i mässingsbiten som gör att själva munstycket längst ner kan fjädra ett par mm.

Som sagt, det är en variant på Madells koncept. Men i mitt fall går det att byta själva munstycket lika enkelt så jag får göra flera mässingsbitar.

Ska du driva upp/ner rörelsen med pneumatik eller hur ska du göra?
Själv hade jag från början pneumatik men jag tycker det är svårt att få till en kontrolerad rörelse så jag bytte ju till skruvdrift för hela "Z-plattan". Själva "Z-plattan" är sedan rätt lik din med två huvuden (dock "bara" ett till att börja med) som kan "väljas" pneumatiskt.
Användarvisningsbild
Andax

Re: Lizerd´s Pic and Place Projekt (Vision System testas)

Inlägg av Andax »

lizerdboy skrev:Andax: väldigt tacksamt, hoppas du hittar dom :)
Ursäkta att jag inte svarat tidigare. Tyvärr hittade jag dem inte. De ligger någonstans men jag vet inte var. Ändå litade jag i över en timme i olika lådor...
Agwan

Inlägg av Agwan »

Nu har jag inte läst igenom hela den här tråden så jag kanske har missat något... Din boom ser rätt så tung ut. Jag tänker i förhållande till hur fort man kan vilja att en sån där maskin skall kunna röra sig. Anledningen att jag reagerar är att jag själv har lite småtankar i bakhuvudet på en liknande maskin. Och min tanke, för att hålla nere vikten, var att bara ha skenorna fastsatta i sina ytterkanter och sedan sväva hela sträckan i mitten. En sån där skena är ju rätt stabil i sig, och det skall inte behöva sitta så många gram där ute för Z-rörelse och verktyg och det blir ingen kraft av att placera komponenterna. Men jag tänker kanske fel? Behöver du den där stabiliteten för att få de sista tusendelarna i precision?
Användarvisningsbild
lizerdboy

Inlägg av lizerdboy »

Helt rätt att den är för tung som det är nu.
Jag gör alltid flera olika modeller innan jag ser hur hela grund systemet ska se ut.
De e inte så att man sätter sig och bygger allt perfekt från första gång :D
Utan jag gör så för att se alla saker som jag inte har tänkt på vilket det blir massor av då systemet blir väldigt stort och avancerat om man
ser den i sin helhet.

dock så ser jag inte att det skulle räcka bara med skenstyrningen, inte i mitt fall då mina skenor är 12mm breda och 600mm långa.
Och det blir inte bra då jag inte vill behöva vänta på att huvudet ska sluta vibrera innan jag kan placera komponenten :)

Skenan som jag använder väger 650g/meter och varje vagn väger 34g
Alu blocket väger en del, dock så har jag en hel del kvar som jag kan banta bort, bara man gör en fack konstruktion så kommer man ner bra mycket i vikt
men med bibehållen styvhet.

Dock så är motorn för X axeln "den som driver Z vagnen " den största vikt boven,
De e bra att den kommer sitta i ena hörnet av bommen, dock så väger den en hel del.
kollade 720gram väger motorn.

Jag använder 3phase hybrid steppers med 0.6 grader steg

Den versionen som jag visade nu är en grov skiss, funkar den med resten av konstruktionen och jag känner mig nöjd så kommer jag
banta boomen en hel del mer, eller göra om den helt o hållet.

Men de e en balansgång mellan vikt/styvhet och precision de e jag medveten om, riktigt klurigt att hitta den rätt kombinationen/lösningen.
jag själv har lite småtankar i bakhuvudet på en liknande maskin
Du får gärna berätta vad du har tänkt och vilka kriterier som är viktiga.
Kommer du bygga allt själv ??

Andax Tack för att du försökte iaf :)
ElectricNooB

Inlägg av ElectricNooB »

Ang. spegel, kan du inte slakta en gammal fullformats-spegelreflex-kamera? Jag tror spegeln är ca 30x20mm stor. Eller behöver du nått större? :)
Användarvisningsbild
lizerdboy

Inlägg av lizerdboy »

bra idee, väntar dock med detta ett tag, lite väl många saker på G samtidigt just nu :)
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Den här typen av fastsättning har vi på vår äldsta maskin.

Fördel. Kan byta automatiskt.
Nackdel. är "vingligt" vilket innebär att spetsen inte alltid är i centrum.

Om du skall göra ett magnetsystem som verkar smart så tänk på att du förr eller senare kommer att vilja veta exakt hur verktyget är orienterat. T.ex. MELF runda kapslingar
så behöver du ett avrundat munstycke där du vet orienteringen då du plockar.
(3dje munstycket från höger i bilden)

T.ex. mydata har piggar på sina verktyg så att de plockas upp och sätts tillbaks
med samma orientering

Swech
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
lizerdboy

Inlägg av lizerdboy »

Jag har tänkt testa magnet varianten där nozzeln har en konisk anslutning.
Rotationen kan jag avläsa med laser aligment enheten om nozzeln inte är rund så att säga :)

De kommer märkas hur det funkar sen när jag testar, men som det är nu så känns det som den bästa lösningen som jag
har tänkt på iaf :)
Agwan

Inlägg av Agwan »

Min tanke på PnP-maskin var mer åt det semiautomatiska. Dvs ingen automatisk upplockning, komponentidentifiering och placering, utan mer för när jag skall göra 5-10 kort med inte så många komponenter men några av dem är BGA:er eller som är svåra att placera för hand eftersom man inte ser hur bra placeringen blev.

Det speciella(?) med min maskin var att jag tänkte föra komponenten ovanför en kamera som fotar undersidan, sedan tittar man på PCB med en annan kamera. Och i en mjukvara på PC:n placerar man sedan in så att bilden man tog av komponentens undersida matchar den nuvarande bilden av PCB och då är en av bilderna 50% transparenta. Så vet man genom kalibrering att den kamera som tittar på PCB sitter med en viss offset till komponenten man håller i och man kan gå den offseten innan man placerar.

Mekaniskt har jag försökt utröna vad som är enklast möjliga konstruktion som ger mig möjligheten att placera tex BGA:er. Jag tänker mig en enda sån skena som du ritat in, alternativt två rundstänger. Placering av komponenter via vakuum kanske, eller varför inte helt manuellt med en fjärderbelastad tryckarm på något vis. En minimal stegmotor som kan rotera komponenten, en eller två för att röra x och en för y och kanske en för z.

Tanken är som sagt inte att montera massor av kort utan de få komponenter som är svåra för hand. Sedan kanske det går att införa bildbehandling senare om man finner det behovet.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Fick en tanke angående din boom. Teoretiskt sett skulle man kunna skjuva hela i längsled som ett parallellogram om man tryckte tillräckligt hårt. Jag tycker det borde bli ännu styvare med ett fackverk i 45°.
Användarvisningsbild
lizerdboy

Inlägg av lizerdboy »

inte helt med hur du menar, du väldigt gärna förklara lite mera :D
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jo alltså nu ser det ju ut som en järnvägsräls. Stolparna som går rakt mellan över- och undersidan kan gå i 45°. Så det ser ut som längst upp på det här staketet: http://www.styleroom.se/image/scaled/no ... staket.jpg

Nu menar jag boom som i bommen, alltså överdelen av portalen.
Användarvisningsbild
lizerdboy

Inlägg av lizerdboy »

aah jag förstår, de e tanken, dock så går det fortare att göra som jag gjort nu bara för att göra ver1 cad.

Tidigare har man lagt ner massa energi på ver1, och sedan fått scrappa allt för någon ändring som gör att man måste göra om från början.
Så nu gör jag bara en enkel lösning på dom bitarna som inte har någon större påverkan mekaniskt så att säga.
Bara för att få en ide och se hur saker funkar tillsammans.

gjorde liknande till Segwayen var2. dock så kommer det vara mycket tunnare fackvärks väggar till bommen.
Bild'

tack för tanken iaf :tumupp:
Användarvisningsbild
lizerdboy

Re: Lizerd´s Pic and Place Projekt (Cad design bilder)

Inlägg av lizerdboy »

Fick lite priser på dom skenstyrningarna som jag ville ha.
Hamna på 7000 spänn inkl moms för grova uppsättningen som jag har tänkt nu,
hmm spara spara spara o jag som har precis funnit så mycket trevligt på allibaba :D

Bild
Edit. MGNR12RHM ska bara vara 2st Rails

hmm kan bli lite väl dyr leksak :)
Skriv svar