Helt rätt att den är för tung som det är nu.
Jag gör alltid flera olika modeller innan jag ser hur hela grund systemet ska se ut.
De e inte så att man sätter sig och bygger allt perfekt från första gång
Utan jag gör så för att se alla saker som jag inte har tänkt på vilket det blir massor av då systemet blir väldigt stort och avancerat om man
ser den i sin helhet.
dock så ser jag inte att det skulle räcka bara med skenstyrningen, inte i mitt fall då mina skenor är 12mm breda och 600mm långa.
Och det blir inte bra då jag inte vill behöva vänta på att huvudet ska sluta vibrera innan jag kan placera komponenten
Skenan som jag använder väger 650g/meter och varje vagn väger 34g
Alu blocket väger en del, dock så har jag en hel del kvar som jag kan banta bort, bara man gör en fack konstruktion så kommer man ner bra mycket i vikt
men med bibehållen styvhet.
Dock så är motorn för X axeln "den som driver Z vagnen " den största vikt boven,
De e bra att den kommer sitta i ena hörnet av bommen, dock så väger den en hel del.
kollade 720gram väger motorn.
Jag använder 3phase hybrid steppers med 0.6 grader steg
Den versionen som jag visade nu är en grov skiss, funkar den med resten av konstruktionen och jag känner mig nöjd så kommer jag
banta boomen en hel del mer, eller göra om den helt o hållet.
Men de e en balansgång mellan vikt/styvhet och precision de e jag medveten om, riktigt klurigt att hitta den rätt kombinationen/lösningen.
jag själv har lite småtankar i bakhuvudet på en liknande maskin
Du får gärna berätta vad du har tänkt och vilka kriterier som är viktiga.
Kommer du bygga allt själv ??
Andax Tack för att du försökte iaf