Gratis analogkurs, 12 veckor från MIT
- Klas-Kenny
Re: Gratis analogkurs, 12 veckor från MIT
Jag frågar hellre här än på MIT-forumet.. 
Behöver lite hjälp med hur man ska tänka för att få till det (Inte hemläxa den här gången utan bara en övning).
Om jag vill ha ut spänningen över R1..
Får inte riktigt ihop det med hur man ska tänka när spänningsfallet är 2V lägre över R1 än R2, hur räknar jag då fram strömmen genom de båda (Jag vet ju att den totalt är 3A)?

Behöver lite hjälp med hur man ska tänka för att få till det (Inte hemläxa den här gången utan bara en övning).
Om jag vill ha ut spänningen över R1..
Får inte riktigt ihop det med hur man ska tänka när spänningsfallet är 2V lägre över R1 än R2, hur räknar jag då fram strömmen genom de båda (Jag vet ju att den totalt är 3A)?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Hej Klas-Kenny!
Jag känner igen övningsuppgiften. Det bästa är att ingen kommer hit och ger dig en färdig lösning så att du får chansen att tänka igenom det själv. Jag återkommer om en stund med lite tips hur du kan tänka och var du skall läsa i boken för att lösa problemet.
Jag känner igen övningsuppgiften. Det bästa är att ingen kommer hit och ger dig en färdig lösning så att du får chansen att tänka igenom det själv. Jag återkommer om en stund med lite tips hur du kan tänka och var du skall läsa i boken för att lösa problemet.
Använd Kirchoffs strömlag på knutpunkten mellan motstånden.
- Klas-Kenny
labmaster: Självklart vill jag inte bara ha svaret!
Det kan jag få med ett enkelt knapptryck om jag så vill, jag vill ju lära mig hur jag ska tänka.
90kar08: Så långt är jag med, men jag kan inte komma på hur jag ska tänka främst då R1 som sagt har (bestämt) 2V lägre spänningsfall.
Det blir ju inte som en vanlig parallellkoppling med två motstånd.
Edit: Det är ju för övrigt någonting som är väldigt bra att kunna, principen vore ju densamme om spänningskällan vore vilken halvledarkomponent som helst tex...
Det kan jag få med ett enkelt knapptryck om jag så vill, jag vill ju lära mig hur jag ska tänka.

90kar08: Så långt är jag med, men jag kan inte komma på hur jag ska tänka främst då R1 som sagt har (bestämt) 2V lägre spänningsfall.
Det blir ju inte som en vanlig parallellkoppling med två motstånd.

Edit: Det är ju för övrigt någonting som är väldigt bra att kunna, principen vore ju densamme om spänningskällan vore vilken halvledarkomponent som helst tex...
Om du kallar punktens potential för e så blir ju spänningen över det vänstra motsåndet e-2. Skriv sedan om med ohms lag så att du får strömmen ist.
Det är alltså övning "S2E3: USING KVL, KCL, AND VI CONSTRAINTS"
För att lösa uppgiften skall du läsa avsnitt 2.2.1 och 2.2.2 samt 2.3 på sidorna 56, 60 och 66.
Metoden är som följer:
1. Identifiera alla spänningsfall och märk dessa med V1, V2 och V3 glöm inte att sätta ut plus (+) och minus (-) för dessa. V2 är ju redan färdig men V1 och V3 återstår.
2. Rita pilar för strömmarna och kalla strömmen genom R2 för i2.
3. Ställ upp ekvationerna för V1 och V2 över R1 och R2 med ohms lag men glöm inte bort V3
4. Tillämpa KCL vid noden (a) mellan motstånden.
5. Tillämpa KVL för de två slingorna till vänster och höger om R2. Jag brukar börja vid minuspolen på spänningskällan
KCL: Summan av alla strömma som flyter in mot en nod är 0
KVL: Summan av alla spänningar i en slinga är 0.
Det är ju flera EF medlemmar som skall lösa denna uppgift så du kan PM:a ekvationsystemen till mig ifall du inte kommer på hur du skall lösa ut i1 och V2 som efterfrågas så hjälper jag dig på traven där.
För att lösa uppgiften skall du läsa avsnitt 2.2.1 och 2.2.2 samt 2.3 på sidorna 56, 60 och 66.
Metoden är som följer:
1. Identifiera alla spänningsfall och märk dessa med V1, V2 och V3 glöm inte att sätta ut plus (+) och minus (-) för dessa. V2 är ju redan färdig men V1 och V3 återstår.
2. Rita pilar för strömmarna och kalla strömmen genom R2 för i2.
3. Ställ upp ekvationerna för V1 och V2 över R1 och R2 med ohms lag men glöm inte bort V3
4. Tillämpa KCL vid noden (a) mellan motstånden.
5. Tillämpa KVL för de två slingorna till vänster och höger om R2. Jag brukar börja vid minuspolen på spänningskällan
KCL: Summan av alla strömma som flyter in mot en nod är 0
KVL: Summan av alla spänningar i en slinga är 0.
Det är ju flera EF medlemmar som skall lösa denna uppgift så du kan PM:a ekvationsystemen till mig ifall du inte kommer på hur du skall lösa ut i1 och V2 som efterfrågas så hjälper jag dig på traven där.
Senast redigerad av labmaster 9 mars 2012, 11:02:09, redigerad totalt 1 gång.
- Klas-Kenny
Stort tack! 
Ska läsa på det imorgon och göra ett försök, nu väntar sängen på mig.

Ska läsa på det imorgon och göra ett försök, nu väntar sängen på mig.

Japp. Vad jag noterade är att vissa av övningarna ibland kommer före föreläsningen som behandlar just detta. Ett bra tips är att alltid följa länken till boken och läsa relevant avsnitt före. Labmasters förklaring borde hjälpa dig på traven.
För alla andra: Övningar (och jag misstänker tentor) pysslar med sådant som jag alltid vänt mig mot i dylika amerikanska onlitetester, dvs de märker ord. Typ ändrar betydelsen av en mening med inte tex: "Beräkna effekten som inte avges av" ok dåligt exempel, men "Beräkna effekten som produceras av resistansen R" om V=1 I=1 så är P=-1.
Det är naturligtvis himla ologiskt att tala om att en resistans producerar effekt.
Dvs, som icke-engelsktalande har du automatiskt svårare.
För alla andra: Övningar (och jag misstänker tentor) pysslar med sådant som jag alltid vänt mig mot i dylika amerikanska onlitetester, dvs de märker ord. Typ ändrar betydelsen av en mening med inte tex: "Beräkna effekten som inte avges av" ok dåligt exempel, men "Beräkna effekten som produceras av resistansen R" om V=1 I=1 så är P=-1.
Det är naturligtvis himla ologiskt att tala om att en resistans producerar effekt.
Dvs, som icke-engelsktalande har du automatiskt svårare.
Har ni inte lärt er 2-poler än?
Man gör om I till en spänningskälla med R2 i serie.
Sedan är det lätt att beräkna.
Man gör om I till en spänningskälla med R2 i serie.
Sedan är det lätt att beräkna.
Nej, kursen har inte tagit upp det ännu. Inte heller Norton eller Thevenin. Det kommer senare och bäst är att följa kursen även om man kan annat 

- SeniorLemuren
Så där ja, nu blev man övertalad att hoppa på MIT-tåget fast jag inte tänkt det från början. I går gick jag med och i dag har jag skickat första veckans uppgifter.
Förutom att det snart är vår och solen strålar och man helst vill sitta och mysa med en öl i näven, så skall jag lägga 100% energi på att äntligen få båten i sjön. Sen får jag göra som Astrid Lindgren, försöka att klämma in ytterligare ett par procent för att fixa MIT-kursen. Får väl se vart jag hamnar.
Förutom att det snart är vår och solen strålar och man helst vill sitta och mysa med en öl i näven, så skall jag lägga 100% energi på att äntligen få båten i sjön. Sen får jag göra som Astrid Lindgren, försöka att klämma in ytterligare ett par procent för att fixa MIT-kursen. Får väl se vart jag hamnar.

Det var inte dåligt. Har du redan hunnit läsa hela kapitel ett och två samt tittat på alla videofilmer och gjort alla övningsuppgifter sedan igår? Det är väl detta som kallas korvstoppning
.

- SeniorLemuren
Tänkte försöka komma undan lite i början när det är enkelt. Jag har ju läst detta för 45 år sedan så det finns ju i bakhuvudet någonstans och nätterna är ju långa. 
Edit: Dessutom så behöver man ju inte titta på alla videofimer och göra alla övningsuppgifter för att klara insändningsuppgifterna.

Edit: Dessutom så behöver man ju inte titta på alla videofimer och göra alla övningsuppgifter för att klara insändningsuppgifterna.
MIT lägger upp många av sina kurser på youtube:
http://www.youtube.com/user/MIT
Följer även en australiensisk excentiker på youtube:
http://www.youtube.com/user/EEVblog
Om matematik.
(jag har emulator av dv räknedosor i min mobil n900. hp48, ti84, mm. Samt försöker lära mig "Sympy", ända öppna CAS -system)
http://www.youtube.com/user/MIT
Följer även en australiensisk excentiker på youtube:
http://www.youtube.com/user/EEVblog
Om matematik.
(jag har emulator av dv räknedosor i min mobil n900. hp48, ti84, mm. Samt försöker lära mig "Sympy", ända öppna CAS -system)