1) Jag gillar att kladda
2) Svetsning och hög precision är inte kompatibla med varandra
3) Inre dämpning. Gjutjärn och betong är väldigt bra på att dämpa vibrationer. Kort "doh" i stället för långt pinnnnnnnnnggggggggggggsqueeeiiieieiiiiiiiiiiiiiiiiik
4) Va, ska man ge bort whiskyn?!?
Någon som har tips på 3D skissverktyg? Gärna gratis freeware eller shareware man kan provköra. Gärna Linux / Ubuntu men Win7 går också.
Jag känner inget behov av avancerad 3D-CAD / FEM / CAM utan mer för att få en känsla för hur det ser ut grafiskt. Det är ibland lite jobbigt att tänka 3D. Sketchup?
Här kommer fler skisser. Kantig form blir nog i alla fall lättare att jobba med. jag har lagt in extra material vid sliderna för styvhet och dämpning. "Balkarna" längs skenorna blir viktigare än rörformen för styvheten (som jag snöat in på en del...).
Lathe1_10.jpg
Tvärsnitt av tvärmatning
Lathe1_11.jpg
Längdmatningsskruv, 2mm eller 4mm/varv.... D16mm, arbetslängd ca 320mm
Lathe1_9.jpg
Edit: Tvärmatningen kommer att gå fri för en 150mm chuck. Bäddavståndet tillåter en disk på max ca 170mm. Har skissat för verktygsbommar 16x16mm. Snålt? Ska jag öka till 20x20?
Edit 2: Spindeln är bara en fulskiss. Inget att kommentera. Det kommer en separat skiss på den.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av janaf 28 februari 2012, 11:22:29, redigerad totalt 2 gånger.
Ställ inte så där besvärliga frågor Jo gör det förresten!
Just nu finns skissat en "kloss" på 50x100x100mm för verktygshållare, med plats för två radiella och en axiell vanlig kvadratisk skärhållare. Jag tänkte att "klossen" ska vara fast monterad del av tvärsliden och bas för att montera annat.... Har bara rätt luddiga idéer runt det så tips är välkomna!
Det känns ju som att man vill ha en lösning där man snabbt och enkelt kan byta mellan verktyg eller hela verktygsuppsättningar, då du knappast kan ha plats för en revolverväxlare eller dylikt
Det är möjligt att jag inte förstår skissen, men jag tycker det ser ut som om du begränsar dig i diameter på arbetsstycket radikalt för allt annat än ren ändbearbetning.
Jag tycker det ser på tok för komplicerat ut och jag tror inte de eventuella styvhetsfördelarna överväger alla nackdelar den där konstruktionen kommer att ge jämfört med t ex en vanlig slantbed. Vilket problem är det du egentligen försöker lösa med den där lösningen?
Jag håller inte med Tecno, att det skulle vara lika bra att satsa på CNC.
Med en fräsmaskin ok, men jag skulle inte vilja vara utan manuell svarv.
Med en sådan elektronisk manick, som Andax har på sin kuggfräs, kan man då "slava" en axel till en "master"?
I sådana fall skulle en toppslid bli överflödig, bara att knappa in rätt vinkel och veva på ena axeln.
Att gjuta ett stativ i gjutjärn, blir nog väldigt dyrt för ett enstaka exemplar.
Dessutom är det enormt med jobb att tillverka gjutmodellerna.
Jag skulle ha satsat på ett stadigt svetsat stativ.
Jag har både gjutna och svetsade maskiner, och ärligt talat har jag aldrig märkt någon skillnad vad gäller dämpning.
Bygg stadigt och tungt. Det är bättre att foksera på detta än dämpning.
När det gäller design på maskinen, skulle jag nog ändå snegla på en snedbäddare.
Det är inte för inte, de vunnit sådan popularitet.
Notera att på en snedbäddare, har man inte nackdelen att tvärslidens bygghöjd inkräktar på svarvdiametern mellan dubbar.
Sliden sitter "ovanför", och tillåter därmed högre bygghöjd.
Janaf:
Väldigt fina skisser du gör.
Är du konstnär?
I verkligheten blir bädden kortare än på din skiss. Yttermått på bäddsektionen BxH 360x520 Längden borde bli ungefär 500 inklusive gavel och docka, exklusive spindelhus / motor etc
Jag håller just på att ladda hem 123D ........
Bild: delar till tvärmatningen. Jag måste hitta ett sätt att göra en väldigt kort (flexibel) koppling mellan motor och skruv för att det ska få plats. Eller en stum koppling och gummiupphängd motor?! Jag vill inte göra huset runt bädden bredare än jag måste i övre högra hörnet.
EDIT: Motorn är NEMA23, kort, skruvens rörelselängd 70mm.
(nu med 500mm bädd och 250mm "låda" på sidan, förra skissen hade 1000mm bädd.)
EDIT: Fast ser nu att det är fel storlek, den här är ca 460x670 i yttermått på bädddelen, måste missat skalning någonstans... utgick från "chucken" med 150mm storlek...
EDIT2: Uppdaterat med skiss i typ rätt storlek (yttermått stämmer iaf), chucken är nu 117mm i dia!
Jag brukar vilja se vad som händer. Med denna konstruktionen blir det lite lurigare att få överblick.
Fast du tänkte kanske sitta i en solstol med en paraplydrink i handen bredvid och bara se bitarna bli färdiga!