Perkla bygger LED UV låda
Re: Perkla bygger LED UV låda
Glas är ju både stabilare och tåligare. Mindre risk att det böjer sig och tappar trycket mot film/laminat.
Dessutom enklare att rengöra. Man kan använda starkare rengöringsmedel och mer "våld".
Men om det stjäl UV-ljus så tror jag i alla fall att det är bättre att testa med plexi först. Dioderna ger ju inte så jättestarkt ljus så det är nog bäst att inte slösa slösa bort det.
Dessutom enklare att rengöra. Man kan använda starkare rengöringsmedel och mer "våld".
Men om det stjäl UV-ljus så tror jag i alla fall att det är bättre att testa med plexi först. Dioderna ger ju inte så jättestarkt ljus så det är nog bäst att inte slösa slösa bort det.
Tror nog det jag åxå.. får se hur jag ska göra, troligen testa plexi först.. eller tvärt om.. har inte bestämt mig ännu
Vet att det finns olika glas, tänker på att man använder en "Optiwhite" till saltvatten för att det ger ett bättre spektrum-genomsläpp.
En del påstår det går att belysa med vanligt ljus bara man håller på tillräckligt länge.polmanswe skrev:Ursäkta en trådkapning men är det ingen som försökt sig på en fokuserad uv stråle som man via ett relativt enkelt styrsystem (xy) kunna rita direkt på ett p20 laminat. Resultatet borde bli detsamma som efter fräsning. Kanske en dum id'e men men.
Så varför inte testa med att tejpa upp laminatet på LCD-skärmen med layouten
framme, svarta banor mot vit bakgrund eller kanske intensivare blå bakgrund?
Som jag gjort tidigare och gör än så exponerar jag med min skrivbordslampa, funkar perfekt fast det tar 1 timme och 20 minuter ungefär, tänkte att jag ville ha en "riktig" UV box framförallt för kortare exponeringstider.. därav detta bygge och denna projekt tråd.
Kika på denna tråd "TFT to PCB, Kretskortsexponering med TFT skärm".
Solbadande fungerar också efter ett par timmar
Solbadande fungerar också efter ett par timmar

- PoorCadaver
- Kontakt:
UV-kortet ser riktigt bra ut! Blir lite avundsjuk... Fungerar etstanken bra? Funderar på att köpa en sån!Perkla skrev:Det här är lite OT men fick min etstank från Kjell idag.. rätt så simpla grejer och har lite fundering kring vilka grader det ska vara för att kunna etsa ?
Fyllde den med vatten för att se så det inte var några läkage.
UV kortet är coola grejer..
etstanken funkar bra hittills iaf... 
Etsning bör man göra på ca 50 grader.. men värmaren som följer med värmer bara till 38 grader så..

Etsning bör man göra på ca 50 grader.. men värmaren som följer med värmer bara till 38 grader så..

Funderar på om nån här på forumet med CNC maskin skulle vilja fräsa en liten panel i aluminium till mig som ska användas till displaykortet och dess knappar, en aluminiumbit som är urfräst för displayen, knapparna samt dom små LED´sen och kanske gravering av namn under knapparna för skojs skull...
Låter väl som en bra idé så kan man skruva fast den på lådan sen..
Låter väl som en bra idé så kan man skruva fast den på lådan sen..

- PoorCadaver
- Kontakt:
Har du köpt till något extra då eller kör du på 38 grader?Perkla skrev:Etsning bör man göra på ca 50 grader.. men värmaren som följer med värmer bara till 38 grader så..
Nix.. man kan väl säga såhär.. jag trimmade värmaren så den värmer upp till 55grader på full värme vilket är rätt så lagom tycker jag
kan tala om för dig sen hur du ska göra om du ska köpa ett sånt sett som kjell har..

Var tvungen att testa grejerna nu, en tillfällig låda och ca 85mm höjd till glaset, eftersom mycket UV ljus försvinner i den mycket för stora lådan satte jag exponeringstiden till 20 minuter, och så här såg det ut

- Klas-Kenny
Kanonbra ju!
Vad väntar du på, så att du inte bygger den riktiga lådan?

Vad väntar du på, så att du inte bygger den riktiga lådan?