Enkel FM-sändare ska byggas

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
jesse

Re: Enkel FM-sändare ska byggas

Inlägg av jesse »

Sändarmodul, Dealextreme: VMR6512 Hi-Fi FM Transmitter DIY Module $12.70
- Applications:
- Hi-Fi wireless headphone
- MP3 audio transponder in the car
- Wireless microphones
- Conference Broadcasting System
- In building music broadcasting
- In park music broadcasting
- Accessories of audio-visual entertainment equipment
- Radio station in campus
kanske precis vad TS behöver (kräver dock lite mer elektronikkunskaper)

Bild
Anonym2

Inlägg av Anonym2 »

Om TS vill starta en egen radiostation(med krävda tillstånd förstås) och spela bättre musik(klassiskt istället för hipphopp och RnB), och ha nyheter som inte enbart handlar om vilka kändisar som gjort vad, så behöver han lite mer kräm för att leverera bra ljudkvalite. Den här kan kanske vara ett alternativ http://www.ebay.com/itm/88-108MHZ-RF-PO ... 884wt_1118 om den sätts i serie med en 1W sändare så får man tydligen 300W uteffekt. Någon som vet vad en radiosändare för komerciell radio har för uteffekt?

//Alexander
Användarvisningsbild
Jonyverse

Inlägg av Jonyverse »

>>Ranstam: Någon som vet vad en radiosändare för komerciell radio har för uteffekt?

Ja det rör sig mellan 250 och 10.000 W, beroende på ort. Här i "Tjockhult" är dom på 1000-3900 W.
Den ickekommersiella, Sveriges Radio med P1-P3 kör 10.000-60.000 W på större orter.
300 W är bara 6 dB lägre än 1000 så man når några sköna mil utan vidare...

Tillstånden för Stockholm kostar bara några miljoner styck... om MTG vill sälja.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

spufuz skrev:Är Davou ett forum-troll? :shock:
Har sett ett par misstänkta nykomlingar här du den senaste tiden!
Måste du bygga saker som stör och irriterar folk? Varför inte göra något vettigt istället? :D
Hahahaa... rolig kommentar faktiskt.. gillar den skarpt.. *hostar*

Men hur som helst, om TS vill bygga nåt så måste han ju få det tycker jag, allt är ju relativt anser jag.. men att bygga nån FM sändare.. njaa, testa nån mindre variant eller testa nåt annat istället, en FM sändare kan få mer konsekvenser än man kan ana i slutänden.

Jammer.. ja kul idé, eller varför inte ge dig på att bygga nåt coolt och nyttigt larmsystem eller nåt annat liknande ?`Om du endå är inne på olagligheter så kan du väl komma på hur man skapar koder för av avkoda betalkanalerna via parabol eller kabel.. det var ju supercoolt när man höll på med sånt.. men nu är det historia.. testa med det vett jaa.. :D
Nerre

Inlägg av Nerre »

Har för mig att på den tiden jag sände närradio så var det 10 W uteffekt.

Har faktiskt kört evenemangsradio en gång, då hyrde vi en sändare och släpade med ut på scoutläger. (Evenemangsradio räknas som högtalaranläggning om den används så att sändningen inte når allmänheten)

Sen att vi körde "radiolänk" på 2m från ryggsäcksmes på lägerområdet till "studion" är en annan femma....:)

Vi var alltså både radioamatörer och närradio-sändare.
slft

Inlägg av slft »

nerre:(Evenemangsradio räknas som högtalaranläggning om den används så att sändningen inte når allmänheten)

kör evenemangsradio ihop med min högtalaranl. ibland och

TILLSTÅND KRÄVS VARJE GÅNG PÅ VARJE PLATS

//Ola
Nerre

Inlägg av Nerre »

Ja, tillstånd krävs ju, man blir ju tilldelad en viss frekvens, men det är relativt enkelt att få det tillståndet (om förutsättningarna är de rätta). Jag vet inte hur det ser ut idag, men på den tiden var det ju bara riksradio, lokalradio och närradio som fick sända. (Vi snackar alltså om slutet av 80-talet.)
slft

Inlägg av slft »

körde i sommras och det var inga problem att få tillstånd för det (har nog rätt förutsättningar)
skall söka igen för denna sommar
tyvärr är det ganska dyrt

//ola
Teknikern
Bannad

Inlägg av Teknikern »

Alltid lika kul när såna här trådar dyker upp, jag ger mig fanken på att om man kunde ta tillvara all energi som genereras när folk med "rätt läggning och godkända åsikter" går upp i atomer över tilltagen så skulle man ju lätt kunna driva en rätt stor radiostation ett par år. :badgrin:

Till TS: Köp en billig FM-sändare och länka signalen genom ett fett slutsteg istället så blir det tillräckligt frekvensstabilt och det fungerar mycket bra. Min station har nu gått nonstop 3 år och täcker 2 kilometer. Den tillkom efter grannars tjat om bra musik och eftersom jag bor på vichan så stör den ingen.
Davou

Inlägg av Davou »

Ha! Sådär ja, fick i ordning den tillslut (Tack vara en på forumet, du/er vet) Byggde den sista jag visade er - tog mig ungefär 2h med hjälp av ett simpelt gult hålkort och komponenterna (med vissa ändringar) och den fungerade alldeles utmärkt och använde mig av vad som fanns (+komponenterna) efter lite "trimmande" på kondensatorn fick jag tillslut napp, provade i några minuter och la den sedan i lådan. Nu tänker jag bygga och gå på något annat projekt lite mer avancerat, dock ej fm-sändare blir sådant jäkla tjat här och får ingen direkt hjälp utan enbart negativ kritik (INTE AV ALLA, TACK!). Där i mot beställt utrs/tllbehöver för etsning av kort och en ny lödkolv och tankat hem en hel del olika kort och modeller på en del roliga saker, och kommer bygga/esta dem enligt den tradiationella och enkla vägen. Någon som byggt en radarvarnare/störare? för bilen` :vissla: Någon som vet om GSM-Buggar är olagliga att inneha? Nu låter jag som en jävla skurk men elektroniska tärningar och annat tråkigt intresserar mig inte det minsta... Är total nybörjare men efter lite research kan jag lätt säga att denna hobby är sjukt enkel att lära sig och sinnessjukt kul med rätt målsättning och vilja. Just det, jag har två Kameror med IR 15-20m på tomten intill huset med monitor samt larmpaket -gsm & Siren med IR sensorer för de flesta rummen samt fönster. Där i mot har jag några fönster som ej är larmade kanske man kan bygga något kul där???? Gäller två små källarfönster.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Hej Davou!

Det var kul att hör att du fick igång sändaren. Hur många varv lindade du till L1 och och vilken diameter har den? gick det förresten med motståndet som jag föreslog du skulle sätta dit? Jag har för mig att jag glömde berätta vilken effekt den skulle tåla.
metric

Inlägg av metric »

Du säger att det är en sjukt enkel hobby, har du förstått hur sändaren fungerar?
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Precis.. Så värst enkelt är det inte.. Men man kan ha tur ibland när man bygger och få det att fungera. :wink:
metric

Inlägg av metric »

Ta och bygg en enkel mottagare till den.
Jag skulle gissa att sändaren ar lika mycket am modulerad som fm.
Så bygg en enkel am detektor och prova om du hör något.
Exvis en sån här:
http://www.simplecircuitdiagram.com/wp- ... ceiver.gif

Använd likadan spole och trimkondensator innan dioden, som du har på sändaren så bör du kunna hitta den.
Räkna inte med några underverk, kanske bara några meters räckvidd.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Det är ju egentligen ganska fantastiskt att man får alla funktioner i en FM-sändare med endast en transistor!
oscillator och FM-modulering i samma krets.
Bild

Jag håller på och pillar med GSM-sändare just nu. Måste bara etsa ett kretskort innan jag kan testa min första. (Den baseras dock ej på en transistor :) )
Skriv svar