eMaker Huxley 3D-skrivare (fd. Orca 3D-skrivare (reprap))

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
malx

Re: eMaker Huxley 3D-skrivare (fd. Orca 3D-skrivare (reprap)

Inlägg av malx »

Haha, tycker den ser riktigt fin ut för att vara en första utskrift. :)

Du får pröva använda en "raft" (flotte?) i botten när du skriver ut. Men med tanke på hur alla de första lagren ser ut så väntade du kanske inte tillräcklig länge så att plasten/munstycket blev tillräckligt varm? Ser ut som om den inte tar ihop tillräckligt. Du kanske också bör öka värmen något.

Min kommer den 24:e :). Beställde den hem till mina föräldrar då jag räknar med att spendera mellandagarna där. Verkar också äntligen ha fått kontakt med Mendel-parts (tack vare engelsmannen som inte har med Mendel-parts att göra), fick iallafall orden cancelerad i tisdags och pengarna ska vara återsatta, inga pengar har dock dykt upp än.
sneaky

Inlägg av sneaky »

Jo, de sista lagren ser riktigt fina ut så det är ju en skaplig start på det hela i alla fall :) Temperaturen låg på 250C enligt instruktionerna och jag väntade så att temperaturen var stabil. Det verkar snarare vara att den inte trycker på ordentligt i början eller att det på grund av "oozandet" innan man hinner börja utskriften gör att munstycket blir halvtomt så att säga. Så det tar några varv innan plasten fyllt upp och flödar som den skall. Men, det är bara första tanken, hade inte ork att fortsätta längre idag. Kanske snarare ska sänka tempen så att det inte flödar när maskinen står still. Osså måste jag finjustera bordet lite till, pilligt att få det perfekt :)

24:e skaplig julklapp då :D
malx

Inlägg av malx »

Nu beror det på var temperatursensorn sitter huruvida hela huvudet är fullständigt uppvärmt när den visar stabil temperatur men jag antar att du har koll där. Temperatursensorerna måste också kalibreras individuellt. Anledningen jag tycker temperaturen var något låg var främst på de bra lagren där det ser ut att vara lite väl markanta lager. Kan väl också vara kalibreringen av z-axeln eller matningshastigheten som är något låg.

Det du beskriver är ju en av nackdelarna med Bowden extruder men jag har läst att det går rätt bra att undvika genom att skriva ut en sådan där "ram" innan man börjar med det riktiga objektet. Även min kommer ju använda en Bowden så jag lär ha en del av samma problem även om min har en kortare matningstub.

(Observera att jag därför antar att jag hade fel och Bowden+ABS inte ska vara något problem, endast uppvärmd byggplatta bör behövas)
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Inte för att jag har en aning men det är liknande symptom när man har en limpistol; det första limmet är fullt av luft och skit och inte alls lika bra, detta oavsett hur länge den värmts upp.

Tror det har med avkallnandet att göra dvs att det blir luft eller nåt när den kallnar av och (troligen) krymper något.

Vill man ha perfekt tror jag bara man ska "dumpa" lite innan man kör det man ska.
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

"Riktiga" maskiner dumpar alltid av en bit innan den börjar.

Men tycker det ser bra ut, på god väg!
Går det att göra tunnare trådar sen?
sneaky

Inlägg av sneaky »

Utskrift nummer 7, det går framåt :) Såklart en hel del kvar att förbättra (har inte finjusterat det mekaniska ännu) men för att vara en av de första utskrifterna så tycker jag det är helt ok. 0.2mm lagertjockleck på denna. Spetsarna blev rätt deformerade, tror att jag måste lägga lite tid på att optimera temperaturen, det går så pass långsamt på såna där pyttesmå detaljer att det blir lite för varmt och deformeras i onödan.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

Vad använder du för tejp på "bordet"?

/// Marcus
sneaky

Inlägg av sneaky »

Det följde med en liten rulle med följande text på "insidan": "Scotch-Blueô Painter's Tape for Multi-Surfaces #2090" Märket är Scotch/3M.

Men jag satt faktiskt precis för någon minut sedan och letade alternativ. Modellerna fastnar ruskigt hårt på den här tejpen så jag får tejpa om mellan utskrifterna. Kan iofs bero på att jag nollat Z exakt på tejpen så att munstycket verkligen pressar fast det första lagret. Men funkar gör den ju :)
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

Alla andra jag har sett använder tejp eller film av kapton, men det är dyrt. Men man kanske bara behöver byta den när den är sliten.

Har du uppvärmt bord?

/// Marcus
sneaky

Inlägg av sneaky »

Att de gör det är nog just för att de kör med uppvärmt bord vilket jag inte gör. PLA som jag använder behöver inte det, eftersom den inte har samma problem med "warping" (svenskt ord?) som ABS har.

Kapton finns rätt billigt hos DX. Jag har en rulle med smal tejp, funderar på att testa lite med den och se hur det funkar men har inte orkat ännu.
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

På jobbet så använder vi kapton-tejp som maskering på kretskort när man skall byta hålmonterade komponenter med hjälp av lodgyta, inget lod fastnar på tejpen och inga annat på korten lossnar.
Annars kanske man kan lägga ett lager mylar-film som man tejpar fast så att den inte rör sig.

/// Marcus
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Ger ett till tips. :)
Hårt skum som man sen lägger en platta av materialet som grund på.

Skummet binder plasten och plattan ser till att det blir rakt.
malx

Inlägg av malx »

Nu går det iallafall framåt för mig.
Pengarna har jag äntligen fått tillbaka från Mendel-Parts. (Kan säga att jag redan hade kontaktat Hollänsk polis men de hann inte agera)
Total förlust hamnade kring 20-25 euro + ett antal arbetstimmar. (telefonräkningar och valutaförluster)

Med min emaker/reprappro verkar det dock att gå bra, fick trackingnummer i fredags. Det ser ut som att UPS levererar först på fredag eftermiddag vilket kan bli ett litet problem då jag valde min fars jobbaddress i Skeå... Förstår inte hur det kan ta en hel vecka med UPS från UK till Skellefteå, de gånger jag beställt saker från Amazon(USA då europeiska är DYR) så har jag fått saker på 2-3 dagar med UPS.

Har iallafall packat ner alla verktyg och 4 kg plast (både PLA och ABS) att med till Julen. :)

Jag kommer nog att köra med Kaptontejp då min har upphettad platta. Men ett varningsord när det gäller de billiga kaptontejparna, det finns tydligen riktigt dålig tejp som inte alls håller utlovad temperatur och som är rätt flamfarlig... Testa tejpen före användning.
Användarvisningsbild
chrille112

Inlägg av chrille112 »

Malx: hur har det gått för dig?
malx

Inlägg av malx »

Ja just det, borde nog rapportera här också :).

Jag fick delarna dan före julafton och använde flera av mellandagarna till att bygga ihop den.

Plastdelarna ser riktigt fina ut, jag måste fått delar från en mycket bra inställd maskin. Däremot är bygginstruktionerna under all kritik, bristfälliga är ett snällt ord, jag fick bygga om några gånger då jag kom till ett senare steg och insåg att jag skulle gjort annorlunda tidigare. Sen följde det med fel skruvar till ett moment också vilket var mycket irriterande. De rätta, M3x30 går ej att få tag på i normala lokala butiker. (för långa för normala M3). Fick köpa gängstång istället men det blev aldrig riktigt bra. (utbytt nu)

Jag lyckades ändå inte skriva ut något under mellandagarna. Bowden-tuben som leder plasten rätt lossnade hela tiden. Väl hemma i Luleå lyckades jag dock lista ut att det var en kombination av för låg temperatur och att jag klämde pla:n oval innan tuben. (Låg temperatur var p.g.a. att de monterat fel resistor på elektronikkortet och programvaran mätte alltså fel)

Jag hann med två utskrifter som var sådär (användbara men inte fina) innan det blev en kortslutning någonstans på bädden som brände ATMegan. Som tur var hjälpte Korken på detta forum mig att byta den. Så igår var jag igång igen.

Nu har jag printat med både PLA och ABS. ABS är definitivt lättare men luktar illa så jag får ha den under spisfläkten då. Jobbar dock på PLAn och fick i skrivandes stund ut en riktigt fin utskrift. (Jag har lite svårt att sova efter att ha tittat på juniorhockey några nätter)

Några synpunkter angående huxleyn (nu när de rena felaktigheterna i leveransen är fixade):
* Cool teknik :)
* Stabil konstruktion men svårt att dra kablar snyggt.
* För stort elektronikkort, denna skrivare skulle behöva många delar för att bygga en låda åt det.
* Fortfarande i "beta"-stadiet. Jag har fixat några mjukvarufel själv.
* Har potential att skriva ut finare saker än vad jag trodde innan.
* Mycket cool teknik!

Totalt sett nöjd med mitt slutresultat men lite irriterad över att ett antal småsaker lätt gått att åtgärda om bara leverantören testat att bygga ihop en själv från kitet han levererade. Något han uppenbarligen inte gjort. Den kommer definitivt att uppfylla de behov jag har för tillfället iallafall. Skulle jag dock börja om nu så skulle jag köpa ihop delar och bygga en MendelMax istället.

Ska försöka posta lite bilder när jag fått ordning på kameran.
Skriv svar