Då var man igång lite då

Monterat lastsensor på 3D-skrivaren för att mäta vilket tryck det är i hotenden. Rättare sagt, vad extrudern behöver trycka med för kraft för att extrudera. länkar igen
http://airtripper.com/1338/airtripper-e ... roduction/
På nedanstående bild syns en bit av en utskrift. Två problem uppenbarade sig direkt som jag kan se:
1. Missade steg. På sekund 2114 och 2137 kuggar stegmotorn tillbaka pga för högt mottryck, ca 3,3Kg.
2. Retract av filamentet (2111, 2124, 2139, 2153) görs för långt så jag får negativt tryck. Bör nog minska längden för att komma strax under 0.
Man ser även att trycket återgår till ungefär likadant efter som före retracten, vilket är bra.
Fick dock bekräftat en sak och det är att då det kommer flera retracts på följd, utan mycket extrudering mellan, så sjunker trycket mer och mer för varje gång, och då får jag underextrudering, vilket syns på biten som kommer ut ur skrivaren. Har ett dammfilter som löper på filamentet under extrudernmotorn. När detta fenomen uppkommer så syns det att filamentet inte återgår till samma position efter som före alla dessa retracts. Mycket skumt, vet än inte vad det beror på, hör inga missade steg eller ser sådana tecken på graferna i logg mjukvaran.
Antingen är det:
1. Slicern som inte återställer filamentlängden korrekt (ser dock rätt ut i gkoden)
2. Elektroniken i skrivaren som inte stegar korrekt
3. Extrudern "slirar" på filamentet.
För att undersöka denna sak ska jag försöka fixa så att jag mäter hastigheten på extrudern och antal stegpulser (step och dir på drivaren) och plottar i samma graf, då borde jag kunna utröna vad som är fel.
extruder1.png
Ang logg mjukvaran så fungerar det i det stora hela mycket bra.
* Hur gör man om man vill få en rullande graf med olika Y-axlar för olika värden?
* Man verkar kunna ändra datatyp medans grafen rullar, men inte om man vill ha symbol marking (square, diamond etc..)
* Skulle vara fint om man kunde stoppa rullningen av datat, men fortsätta logga den. Om man tex under en körning vill stanna upp och fundera på vad som hände precis...
* Skulle även vara fint att kunna dra runt i grafen med musen, panna. Inte behöva unzooma och zooma in områden.
Körde 10M längd och samplade 1 kanal RAW 100ggr/sek i 35minuter utan problem. Men när jag försökte exportera CSV så kurkade någonting .... Eller så var jag för otålig bara. Märkte inte av något lagg i övrigt.
Tack för ett bra program! Fortsätt utveckla det, finns potential att bli ett enormt bra verktyg!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.