Buckomvandlare, 1..20V/40A

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Honk
1 Anmärkning

Re: Buckomvandlare, 1..20V/40A

Inlägg av Honk »

AndersG skrev:Nu vet jag inte var du bor, men jag kan säkert ta med lämplig flaska taxfree nästa gång jag far över :)
Jag bor i södra sverige så vi lär nog inte ses i sinom tid. :humm:

Men jag uppskattar verkligen ditt projekt eftersom jag själv jobbar med kraftutveckling och
kan lätt "sponsra" dig med lämpliga komponenter ur mitt sortiment till min stora glädje. :whoho:

Mitt motto vid all kraftutveckling: Efficiency is King
Användarvisningsbild
NULL

Inlägg av NULL »

Kul tråd. =)

Finns det något bra sätt att leta bra kondensatorer till switchat?
Det lilla jag har letat, så verkar det inte lätt att hitta data om de är lämpliga.
Användarvisningsbild
Honk
1 Anmärkning

Inlägg av Honk »

Här har du hela serien med bra kondingar från Nippon Chemi-Con.
http://www.chemi-con.co.jp/cgi-bin/CAT/ ... products=1

Och här finns motsvarande från Nichicon.
http://nichicon-us.com/english/products ... pict_f.htm

Här är Sanyo, kända för sina torrelektrolyter med extrema prestanda.
http://www.edc.sanyo.com/english/produc ... index.html

Sist men inte minst, SunCon som köpte upp Sanyos elektrolytdivison.
http://www.sunelec.co.jp/eng/index.html

Alla dessa tillverkare ligger i absoluta toppskiktet utan några skumma fenomen med för tidigt åldrande kondingar.
Till switchat gäller desto lägre ESR och högre strömtålighet till de goda egenskaperna.
Det är bara att börja dra hem PDF:er och läsa innantill på de olika kondingserierna. Det finns inga lätta genvägar.
Problemet är hur du sedan skall kunna skaffa dessa kondingar. Jag fixar det genom jobbet (arbetsförmån) till olika projekt.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

OK. Litet bilder före jag rusar iväg på spanskakurs....
BuckV2.JPG
Labbruskan v2
SchemaV2.JPG
Schemat. Stämmer min uträkning av Cboot förresten??
Il.JPG
En prydlig, triangulär Il. 4,9A p-p
dubblesidigt PCB med minst 105um kopparfolie
Hur funkar det att hemmaetsa så tjock koppar? Har aldrig provat. Speciellt om man skall ha tunna ledarbanor för SO8 på samma? Annars kan jag iofs sätta fettar och driver på ett 105um kort och resten på ett vanligt 35u och ha en liten kontakt mellan....
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Annars kan jag iofs sätta fettar och driver på ett 105um kort och resten på ett vanligt 35u och ha en liten kontakt mellan....
Så skulle jag göra för minsta strul.
Användarvisningsbild
Honk
1 Anmärkning

Inlägg av Honk »

AndersG skrev:Hur funkar det att hemmaetsa så tjock koppar? Har aldrig provat. Speciellt om man skall ha tunna ledarbanor för SO8 på samma?
Annars kan jag iofs sätta fettar och driver på ett 105um kort och resten på ett vanligt 35u och ha en liten kontakt mellan....
Det kan vara lite kinkigt att etsa 105um med för tunna banor.
Det gäller att ha minst 20mils banor (20mil = 0.5mm) på alla ställen det är möjligt. En SO-8 har 25mil breda paddar (0.635mm).
Isolationsavståndet i kopparnskiktet bör vara 10mil (0.25mm) och ibland får man etsa flera kort för att få till det.
Vad man kan göra för att förbättra sitt utfall är att såga till en massa småkort som man sedan belyser och provetsar och tränar upp etsförfarandet.

Ifall du känner att 105um blir för jobbigt kan du etsa ett vanligt 35um kort (dubbelsidigt) och förstärka det rejält med grov koppartråd.
Detta kan också bli riktigt bra även om man inte når lika långt fram som med 105um över hela ytan.
Logiken på ett separat kort är ingen dålig idé. Detta har jag utnytjat ofta. Det sparar utrymme på kortet eftersom jag ofta har hög bygghöjd tillgängligt.
Där ställer jag logikkortet upp och det kopplas till effektkortet via en stift till hylslist. Detta ger korta signalvägar och det kan vara viktigt för stabiliteten.

På jobbet kör vi vanligen med 2 lager 105um inuti ett fyrlagerskort och sedan 35um på ytlagren.
Där bildar innerlagren dom hårt kopplade planen och ytterlagren själva signalvägarna.
Men detta är ren och skär lyx, oftast förbehållet företag med mycket slantar att spendera.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Det lilla jag har letat, så verkar det inte lätt att hitta data om de är lämpliga.
Ett annat problem är att vanliga distributörer sällan har mera esoteriska komponenter, typ vassa spolar och dito kondingar. Ibland kan man beställa samples, men annars kan det vara svårt att få hem enstaka ex.
Ifall du känner att 105um blir för jobbigt kan du etsa ett vanligt 35um kort (dubbelsidigt) och förstärka det rejält med grov koppartråd.
Så gjorde jag med stegmotorkortet:
Bild

Men varför inte ta hem ett flak med 105u laminat och testa. Skall sätta det på Elfalistan.
Användarvisningsbild
Honk
1 Anmärkning

Inlägg av Honk »

Detta är ett väldigt snyggt och välgjort kort med grönlack och allt. :tumupp:

Kan du utföra samma bragd på ett kraftigt tvålagerskort med väl definierade och avkopplade
jord och spänningsplan är jag säker på att du kan uppnå någon procent till i verkningsgrad.
Försök få till en rak genomgång i planen för strömmarna. Alla kringelkrokar i kopparn med
brutna plan ökar ringningarna och EMI nivån. Superkorta avkopplingsavstånd till mosfetar och
kondingar är viktigt, dvs dom skall kopplas direkt i planen, får inte springa iväg via en bana.
Det skulle möjligen vara gatedriversignalen som kan vara någon cm lång men banan skall vara bred och tjock.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Jo, eftersom jag behövde tre likadana så beställde jag av Swech, dock efter att först ha etsat två prototypkort före. Även om kortet är med hålade koponenter så kör jag med SMD-kondingar för avkopplingen, för att få så korta ledare som möjligt.

Jo, jag har läst på litet om rekommenderade layouter för gatedrivers, skall cadda upp ngt och sedan posta det här så att ni alla får kommentera, vad det lider.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Jag fick en del problem när jag skulle etsa ett 105µm kort. Eftersom det tog längre tid att etsa igenom så började lacken ta skada / frätas upp så det började bli fult på ytan. Dessutom försvann de smala spåren ( < 0.35 mm) eftersom de etsades bort från sidan, in under lacken. Men om man tänker på detta ska det väl gå bra (har aldrig provar mer än en gång).
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Skall testa med 0,5..0,6mm som minimum och med fräsch etsvätska så får vi väl se. Friskt vågat - hälften brunnet!
Tekko

Inlägg av Tekko »

Friskt etsat, hälften misslyckat ;) :vissla:
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

Om du lägger på tjock koppartråd direkt på laminatet så var försiktig med värme när du läger på den.

Jag försökte förstärka en billig elcykelcontroller med 3 x 1,5 mm koppartråd. Det slutade med att hela kretskortet såg ut som en banan när det svalnat. Skiljer en hel del i längdutvidgningskoefficient på koppar och glasfiber tror jag. :(
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Kröker man tråden så är det inga större problem att lägga på en koppartråd. Man ska inte ha den raklång bara för då böjer den kortet rejält. Men lägger man den som ett S elle rliknande så har man lite tillgodo.
Borre

Inlägg av Borre »

Elfa har ett bra utbud av bra kondensatorer som passa utmärkt till switchade spänningsregulatorer, ofta rätt bra priser också.

Angående layout lite allmänt sådär, för inspiration kolla på moderkort till datorer. Där har du spänningsreglering gjord för väldigt höga strömmar och det kan alltid vara intressant att se hur det löst sånt. Problemet kan dock vara att det oftast är flerlageskort de använder så man ser inte allt.

När du mäter effektiviteten, är det med alla kringkomponenter också eller mäter du bara inströmmen till switchmosfetsen?
Det är nog rätt liten del ändå, men vid så små skillnad i effektivitet kan de ändå påverka.
Skriv svar