Energijordglob (energisparar tips)
Re: Energijordglob (energisparar tips)
YngLi: Visst om du har gratis värme. Men de flesta ha en kostnadsnivå motsvarande värmepump eller dyrare värme. Då är det inte lönsamt att kyla med uteluft.
Jag tittade lite på priser för rostfritt, det verkar inte lönsamt om man inte hittar till skrotpris.
Jag tittade lite på priser för rostfritt, det verkar inte lönsamt om man inte hittar till skrotpris.
Exempel med gratis fjärrvärme kanske inte så bra/ troligt
. Kanske kan geotermisk energi kan vara nog billigt??
Jag har hört att vissa mycket stora shoppingcentrum inte behöver något uppvärmningssystem, har för mig att de mest behövde kyla ner anläggningarna även fast de var belägna på ganska kalla platser (om det nu kan vara sant?). Om det är sant att en massa spilleffekt gör att man behöver kunna kyla ned en byggnad (även när det är kallt) så borde det vara onödigt att tillföra mer värme.
I alla fall så kan man ju undra hur det är ha kylskåpet inomhus när det är varmt ute och inne, som i somras då många ville kyla sina lägenheter/ hus för det var så varmt.
Angående matförvaring/ matvarors beständighet så har jag hört att man i vissa länder kan köpa mjölk som klarar sig i flera månader, tror den var strålbehandlad. Kanske inte är så populärt med strålbehandlad mat förstås?

Jag har hört att vissa mycket stora shoppingcentrum inte behöver något uppvärmningssystem, har för mig att de mest behövde kyla ner anläggningarna även fast de var belägna på ganska kalla platser (om det nu kan vara sant?). Om det är sant att en massa spilleffekt gör att man behöver kunna kyla ned en byggnad (även när det är kallt) så borde det vara onödigt att tillföra mer värme.
I alla fall så kan man ju undra hur det är ha kylskåpet inomhus när det är varmt ute och inne, som i somras då många ville kyla sina lägenheter/ hus för det var så varmt.
Angående matförvaring/ matvarors beständighet så har jag hört att man i vissa länder kan köpa mjölk som klarar sig i flera månader, tror den var strålbehandlad. Kanske inte är så populärt med strålbehandlad mat förstås?
Den smakar skit.. drickbar men knappast gott. Duger om man inte kan ha vanlig.
I de flesta länder så dricker man inte mjölk, man har det kanske i kaffet eller i maten. Där finns det i princip bara H-mjölk (eller kondenserad mjölk), de fattar inte vitsen med att köpa mjölk som bara håller en vecka, och dessutom måste förvaras i kylskåp, när man kan köpa mjölk som håller flera månader i skafferiet.
Vi svenskar är rätt unika som dricker såna stora mängder färsk mjölk.
De som inte fattar vitsen har ju inte smakat färsk mjölk.. 

Och färsk komjölk som är obehandlad slår vilken köpesmjölk som helst! 
(finns iofs vissa risker, men det är gott)

(finns iofs vissa risker, men det är gott)
spenvarm mjölk Njae har prövat men när den är avkyld är den FEEET och goood 

Kondenserad mjölk är dock något helt annat än H-mkölk/UHT-behandlad mjölk. Kondenserad mjölk är mjölk där en stor del av vattnet har avlägsnats. Kondenserad mjölk säljs på konservburk, har konsistens som sirap, är mycket söt och används i vissa bakverk och kakor. Är också riktigt god att göra iskaffe med en varm sommardag. UHT-mjölk är helt enkelt mjölk som har värmts upp till ca 140°C under några sekunder.Nerre skrev:I de flesta länder så dricker man inte mjölk, man har det kanske i kaffet eller i maten. Där finns det i princip bara H-mjölk (eller kondenserad mjölk), de fattar inte vitsen med att köpa mjölk som bara håller en vecka, och dessutom måste förvaras i kylskåp, när man kan köpa mjölk som håller flera månader i skafferiet.
Jag brukar köpa UHT-mjölk när jag är ute med båten, eftersom gasoldriften av mitt kylskåp inte fungerar. Den duger knappt att dricka, men fungerar dugligt i kaffet.
Håller för övrigt med blueint, obehandlad färsk mjölk är absolut godast! Fet och fin! Tyvärr har jag utvecklat laktosintolerans de senaste 10 åren, så jag kan inte dricka mjölk i ren form. Låglaktosmjölken som går att köpa är inte i närheten lika god som riktig, obehandlad, mjölk

Jo, det stämmer att kondenserad mjölk är nåt helt annat, men jag ville bara peka på att vi i Sverige är rätt ovanliga såtillvida att vi använder vanlig färsk mjölk.
I de flesta andra länder är alla vuxna människor laktosintoleranta.
I de flesta andra länder är alla vuxna människor laktosintoleranta.
Ah, nu läste jag ditt inlägg igen, och annorlunda
Första gången tolkade jag parentesen fel..och skrev därmed dagens messerschmitterinlägg 

Ah, ja nu ser jag att det kan tolkas som att jag menar att kondenserad mjölk skulle vara samma sak som H-mjölk. Men jag menade att det är de två sorters mjölk som används.
Ja, just att nyutveckla gamla tankar eller gammal teknik är nog vad som gäller. Se t.ex. på en ny vedvärmeinstallation idag jämfört med förr. Idag eldar man en rejäl brasa lite då och då, med full fart och nära på optimal förbränning, och sen pytsar automatik ut lagom värme från en acktank. Före ved trängdes ut av olja o.s.v. så fick man småelda konstant dygnet runt om man ville ha jämn temperatur.polmanswe skrev:Hmm. kom och tänka på vår gamla jordkällare vi hade på landet en gång. Vi hade alltid kall läsk och mjölk där.
Tror att vi måste titta tillbaka lite i tiden och faktiskt vidareutveckla gamla tankar och nyutvekla dom kanske?!?
Jordkällare är en bra idé men för att det ska funka så behöver vi nog göra oss av med gångvägen utomhus mellan bostad och jordkällare. Jag har till och med jordkällare vid stugan, men använder den aldrig för att det är så mycket smidigare att använda vanlig kyl och frys.