Förförstärkare för MM och 78-varvare

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
freddenacka

Re: Förförstärkare för MM och 78-varvare

Inlägg av freddenacka »

har du något bugle steg igång nu?
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Det här vet ni säkert redan men apropå mono/stereopickuper så är det tydligen direkt skadligt för stenkakor att köra med en nål avsedd för moderna 33/45-skivor eftersom de modernare skivorna har mindre spår varpå nålspetsen är mindre och spårar sämre och riskerar att skada skivan.

Vad gäller monoskiva + stereopickup så kan det kanske vara värt att spela av monoskivorna med stereopickup och köra i någon slags datorprogram som plockar bort / minskar de ljud som är i stereo men behåller varje detalj som är mer eller mindre i ren mono. Då borde en del skivrasp försvinna utan att man får den obehagliga "tvättad skiva"-effekten.
freddenacka

Inlägg av freddenacka »

Det kräver en digital korrigering vilket tar bort mycket av känslan i dessa inspelningar. För att det skall vara värt att lägga ner tid på så finns det ingen anledning att inte anpassa till en pickup som är avsedd för mono.
Jag kan vid tillfälle lägga upp en avspelning med en stereo respektive mono pickup, det är natt och dag.
Vill man inte investera i en monopickup så är det bättre att skaffa inspelningar på annat sätt eller hålla sig till skivor som är stereo men med mono ljud alltså samma signal i båda kanalerna.
AT3 går att få för strax under 1500 kr och det finns en hel del andra alternativ som troligen gör jobbet bra.
Användarvisningsbild
ajcc

Inlägg av ajcc »

Vanliga LP nålar spårar inte alls i stenkakor, själva spetsen på nålen både för liten och förkort, så skaftet som nålen sitter monterad på skrapar i skivan.

Stereo skivor med mono ljud?, Stereo/Mono etiketterna på tidiga stereo-vinyler antar jag att du tänker på. De betyder att Stereo skivan kommer återges korrekt även i ett Mono system (mono-kompatibla stereo-skivor).
Annars så har jag förklarat hur skivväggarna ser ut på en stereo och en mono skiva. Att gravera in en mono signal på en stereo skiva skulle skapa liknande väggar.
(Som en kul notis kan faktiskt plocka ut en tredje kanal, en center kanal i ljuvaste mono, som är summan av stereo kanalerna, om sångspåret är precis i centrum så kommer den signalen hamna på starkast på den nya center kanalen. Notera att det fodrar skivor som har saker som ligger "precis i mitten", hörlurar är bra.)
Anledningen till att sångspåren ibland blir otydliga är just av anledningen som du har när argumenterar mot användandet av stereo högtalare för mono-lyssning. Vilket är korrekt.

Lägg upp en stereo och mono inspelning med dina Audio Technica pickupper, vore kul att höra hur mycket bättre det blir med en enkel spole som är korrekt placerad för mono (för det blir bättre!, det har jag aldrig sagt emot).

Fortfarande ingen Bugle, jobbar på mina teser fortfarande.
freddenacka

Inlägg av freddenacka »

Jag har varit med om i alla fall en skiva där den verkar graverad som stereo men själva inspelningen är mono. Var en Beachboysskiva som det står att den inte får spelas med annat än stereo nål trots att det är en monoinsplening.
Testade kort med monopickupen i alla fall då jag trodde de hade gjort tryckfel men mycket riktigt så lät den inte bra med mononålen.
Ska fixa en avspelning vid tillfälle :)
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Det stämmer säkert att sådan "brustvätt" förstör även om bruset går att placera "stereorumsmässigt" utanför monoljudet. Det kanske beror på hur man tvättar också? I en sådan störning kanske det går att plocka ut en signal som ligger i annat fasläge som är den egentliga ljudinformationen, det kanske man blir tvungen att göra vid varje "sprak"?

"mononål" och "stereonål" avser väl ändå "78-varv-nål" och "33/45-varv-nål"?

Jag har egentligen inget jätteintresse av det här ämnet, musiken som finns på 78-varvare faller inte riktigt i min smak, men jag har ändå några stenkakor och minst två skivspelare som dels klarar 78rpm och dels har pickup med två valbara spetsar på nålen (M/N, M = microgroove = 33/45-skivor, N = normal = 78-skivor med dåtida språk). Tyvärr är alla pickuperna med sådana nålar kristallpickuper eller keramiska pickuper, inte precis hifi direkt, och nålarna passar givetvis inte alls på någon modernare pickup.
freddenacka

Inlägg av freddenacka »

De flesta pickuper i dag till både 78 rpm och vinyl är anpassade till stereo. Det man gör för att hjälpligt anpassa det till monoskivor är att koppla ihop kanalerna vilket i mitt tycke fungerar mindre bra. Vinylskivor behöver an mono anpassad nål för monoskivor för att det skall låta tillfredsställande 78 rpm skivor borde inte säljas i andra utförande då de endast finns i mono vad jag känner till.
Anledningen till att de flesta är anpassade till stereo trots att de skall spelas på 78 rpm skivor är bara för att det skall vara billigare. Det kostar pengar att göra en egen konstruktion för mono.
Jag skall försöka spela av en Roling stons skiva så ni skall få höra skillnaden. Det är väldigt stor skillnad på att lyssna på mono vinyl med stereo i stället för mono anpassning. Med stereonålen så låter det fullständigt dött samt massor med brus och knaster som inte hör till.
Skriv svar