Intressanta elektronrör, visa vad ni har

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Oskar

Re: Intressanta elektronrör, visa vad ni har

Inlägg av Oskar »

Tjusigt! CV490 dioden var ju en maffig grej.
Du hade också ett RCA 8000. Jag undrar hur pass spritt detta rör var? Om jag bara har haft tur som "snubblat" över det :)

Jag glömde ett rör som jag tänkte skulle vara med i mitt förra inlägg. Inte direkt elektronrör, men eftersom du Oblivion postat bild på en järn-väte ballast, så måste även detta vara OK ;)

Ett stabrör med rolig form på elektroderna. Philips fabrikat och typen heter 4357. Röret har den gamla europeiska 4-pinnars sockeln och är kanske från början av 30-talet? 95V brinnspänning, som det håller mellan 10 och 40mA inom någon volt eller så.
stabror1.JPG
Jag hade förväntat mig att hela spiralen skulle lysa upp, men enbart delar av den är "belagd" med glimurladdning. Vilka delar som är tänd beror lite på strömmen genom röret.
stabror2.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Trevlig tråd :tumupp: :tumupp:
Oblivion skrev:båda sändarrör som användes flitigt i tyska armen, Sverige importerade dessutom många rör och använde i sina radiosändare, de döpte oftast om dem i de fallen och satte nya namn brevid eller ovanpå de gamla trycken, så många rör kan ha både tyska namn och svenska namn tryckta på glaset
Appropå tyska armén och ommärkta rör, så tillverkade östtyska RFT EL34-rör OEM'ade åt Telefunken som sen såldes till västtyska armén!

Tysk läsövning

:wink:
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

Jag har ett liknande glimrör faktiskt

IG-34

något man ska tänka på är dock att sådana här rör skall ha ett seriemotstånd ungefär som lysdioder

något som är kul med detta röret är att beroende på hur hög spänning man applicerar så lyser spiralen olika mycket, applicerar man runt 90v så tänds mitten sedan arbetar sig ljuset utåt i en cirkel tills hela spiralen är tänd

vad detta röret en gång tillverkades för är det nog ingen som vet längre, det är en snygg indikator på något kan tänkas om man ser det framifrån

jag har faktiskt några st 8000 rör :)
rör 004.JPG
Användarvisningsbild
Oskar

Inlägg av Oskar »

Tjusigt!

Radiomuseum.org säger avstämningsindikator om "IG-34" och dess kompis IG-33, med brunnsockel. Det stämmer säkert, då det fanns några exklusiva radioapparater som hade olika typer av neonrör som avstämningsindikatorer innan ögonen blev vanliga någon gång mitten, slutet av 30-talet.

Jag skulle snarare säga att varierande ström genom röret får olika mycket av spiralen att tändas?
Information om olika avtämningsindikatorer på Radiomuseum.org
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

det är möjligt jag har inte labbat så mycket med det, observerade bara att så var fallet när jag kopplade den till labbagget, men det låter ju troligt att det ändrar ljusstyrka beroende på strömmen och inte spänningen.

en tuningindikator vette fan om det är, röret finns beskrivet på några ställen på nätet, men alla källor hänvisar till Sverige, och ingen kan säga var det användes. det är tillverkat av AGA. Jag har drygt 100st i en låda

vore ju kul att se i vilken radio det användes om det användes, eller det kanske aldrig kom så lång att det tillverkades några modeller med det.

edit: det står faktiskt att det användes i 2 modeller på http://www.radiomuseum.org/tubes/tube_ig-34.html

fast man måste vara medlem för att se det :)

intressant, när jag sökte för några år sedan så fann jag inget.

http://www.jogis-roehrenbude.de/Roehren ... e/IG34.htm var det enda jag fann på den tiden.
Användarvisningsbild
Oskar

Inlägg av Oskar »

Intressant!

Du kan inte tänka dig skiljas från ett par st??
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

ger ju starka "vill ha" känslor, frågan är vad man nu ska ha det till :D
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

Jag har lite sk post-rör här

Först C3e spez, sedan ett rör som inte hör till poströren egentligen men det liknade ett så det fick vara med ändå, ett RCA C1K/6014

sedan har vi en likriktare Z2b och en HF slutpentod E2d sist har vi ett C3g med och utan skärmskal
rör 005.jpg
Användarvisningsbild
Oskar

Inlägg av Oskar »

Vet du om det är någon nytillverkning på den där 7-pinnars sockeln? Poströren är ju riktigt fina grejjor, det bästa som gick att få fram på den tiden. Förstklassigt med avseende på brus, linjaritet och livslängd.
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

till C3g finns de gott om socklar, de andra är svårare att hitta då de bara användes till poströren

kvalitén känns när man håller i dem kan tilläggas, robustare grejer tillverkades knappt.

C3g hade en livslängd på minst 50000 timmar
Användarvisningsbild
bonecrime
Kontakt:

Inlägg av bonecrime »

Alltså, den här är inte min. Men det är så sjukt mcyket rörporr att jag bara MÅSTE posta den! Men den kanske vart uppe förr?

Användarvisningsbild
Oskar

Inlägg av Oskar »

Riktigt porrig video, helt klart. Den användaren har en massa roliga videos på gamla prylar.
Användarvisningsbild
pbgp

Inlägg av pbgp »

Glenn skrev:ger ju starka "vill ha" känslor, frågan är vad man nu ska ha det till :D
Samma här :D Klart udda rör
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Det tog ett tag, men här kommer två rör från mig. Ett 4-1000A och ett 6155, båda ur en KV-sändare.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Jävlar vilka häftiga rör det finns! :D
Skriv svar