Bildskärmsbekymmer..
Re: Bildskärmsbekymmer..
Australiensaren hade ju detta alternativet som låg närma:
CGA 18.4 50 640x350 @ 50
Men du behöver omvandla från TTL först och sen hoppas att det finns möjlighet att sträcka sig upp till 19kHz trots den listade frekvensen...
Det var inget trassel med själva maskinens utgång, du hade bild med den monitorn som fungerade?
CGA 18.4 50 640x350 @ 50
Men du behöver omvandla från TTL först och sen hoppas att det finns möjlighet att sträcka sig upp till 19kHz trots den listade frekvensen...
Det var inget trassel med själva maskinens utgång, du hade bild med den monitorn som fungerade?
-
Nej, utgången ska det inte vara något fel på, det var bara nätdelen på den gamla monitorn som gav upp. För säkerhets skull kunde jag ju flytta över limpans monitor som jag har i den andra maskinen för att kolla.
Jag har mailat australien för att höra om de har några ljusa idéer också.
Jag har mailat australien för att höra om de har några ljusa idéer också.
-
"Dear Rikard,
Thank you for your email and explanation of the problem you are experiencing with the ID#838, "12.1 Inch CGA EGA VGA to SVGA LCD Panel (Wide Viewing Angle)".
Please ensure panel is OK by connecting to standard PC.
Also confirm if you are using shielded VGA cable or open wire cable for connection? If open wire connection, please shield wires with aluminum foil or wire mesh earthed one end only.
Is the LCD panel earthed? Does it need to be earthed or isolated from any earth network?
On source equipment do you have any user controls for setting output parameters eg resolution?
Please let me know if you notice any difference or change in performance.
Best Regards,
Chris Bailey.
Manager"
Fick svar från australien men jag vet inte om de har några egentliga poänger.
Thank you for your email and explanation of the problem you are experiencing with the ID#838, "12.1 Inch CGA EGA VGA to SVGA LCD Panel (Wide Viewing Angle)".
Please ensure panel is OK by connecting to standard PC.
Also confirm if you are using shielded VGA cable or open wire cable for connection? If open wire connection, please shield wires with aluminum foil or wire mesh earthed one end only.
Is the LCD panel earthed? Does it need to be earthed or isolated from any earth network?
On source equipment do you have any user controls for setting output parameters eg resolution?
Please let me know if you notice any difference or change in performance.
Best Regards,
Chris Bailey.
Manager"
Fick svar från australien men jag vet inte om de har några egentliga poänger.
Kan vara en poäng med ordentlig skärmning och jordning men om en annan skärm funkar men inte denna så verkar inte det vara problemet.
-
Här kommer lite oscilloskopbilder. Ha i beaktande att jag aldrig varit i närheten av ett oscilloskop förut och brorsan var inte här när jag gjorde detta heller.
Jag har mätt på 9-pinnarskontakten som kommer ur maskinen och jag har mätt mot pinne 1 som jag är hyfsat säker på att den är jord.
Pinne 3 bild 1: Här står skopet på 1v / 20µs. Här är samma pinne fast på 1v/2µs Pinne 4 1v / 50µs Pinne 4 1v / 2µs Pinne 5. Detta är den jag trodde var grön men det är bara en väldigt svag signal här. Det kanske är en till jord, vad vet jag.
Verkar bara vara nån liten störning, den var svår att hitta på skopet också.
Denna är mätt på 50mV / 1mS Pinne 8 1V / 50µs och av nån anledning jag inte minns i 5x förstoring. Pinne 9 1V / 2mS Pinne 9 1V / 50µs Som sagt, det här är inte mitt gebit...
Jag har mätt på 9-pinnarskontakten som kommer ur maskinen och jag har mätt mot pinne 1 som jag är hyfsat säker på att den är jord.
Pinne 3 bild 1: Här står skopet på 1v / 20µs. Här är samma pinne fast på 1v/2µs Pinne 4 1v / 50µs Pinne 4 1v / 2µs Pinne 5. Detta är den jag trodde var grön men det är bara en väldigt svag signal här. Det kanske är en till jord, vad vet jag.
Verkar bara vara nån liten störning, den var svår att hitta på skopet också.
Denna är mätt på 50mV / 1mS Pinne 8 1V / 50µs och av nån anledning jag inte minns i 5x förstoring. Pinne 9 1V / 2mS Pinne 9 1V / 50µs Som sagt, det här är inte mitt gebit...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Eventuell pinout?
1 - GND
3 - Color
4 - Color
5 - Color
6 - Composite sync
8 - H/V sync?
9 - H/V sync?
Spänningsnivå 4 volt = "1" på dom flesta bilderna.
Stift 9 verkar skicka ut vertikalsynk iaf på 56,1 Hz.
Kanske stift 3 är horisontalsynk ..?
Saknar mätning på pinne 6..
Nytt förslag på pinout:
1 - GND
3 - Hsync
4 - Color
5 - Color
6 - ??
8 - Color
9 - Vsync
Det skulle kunna löna sig att försöka korskoppla lite..
1 - GND
3 - Color
4 - Color
5 - Color
6 - Composite sync
8 - H/V sync?
9 - H/V sync?
Spänningsnivå 4 volt = "1" på dom flesta bilderna.
Kod: Markera allt
Bild 1 (stift 3 20us.JPG) - Luminans 50 kHz kontur
Bild 2 (stift 3 2us.JPG) - Svag 500 kHz kontur
Bild 3 (stift 4 50us.JPG) - 5 µs "1" .. 45 µs "0" => 20 kHz
Bild 4 (stift 4 2us.JPG) - 3 µs "1" .. 1,4 µs "0" => 250 kHz
Bild 5 (stift 5 1ms.JPG) - 3,4 ms "1" .. 2,1 ms "0" ; Vpp = 300 mV => 181 Hz
Bild 6 (stift 8 50us.JPG) - 35 µs "1" .. 200 µs "0" => 4255 Hz
Bild 7 (stift 9 2 ms.JPG) - 0,4 ms "1" .. 17,4 ms "0" => 56,1 Hz
Bild 8 (stift 9 50us.JPG) - 10/40 µs? => 20 kHz ; 240/260 µs => 2 kHz
Kanske stift 3 är horisontalsynk ..?
Saknar mätning på pinne 6..
Nytt förslag på pinout:
1 - GND
3 - Hsync
4 - Color
5 - Color
6 - ??
8 - Color
9 - Vsync
Det skulle kunna löna sig att försöka korskoppla lite..
-
Jag ska prova att koppla på det viset. Tror redan jag gjord det dock men jag ska prova igen.
Men hur funkar färgsignalerna? Är de så olika för att bilden som skall visas ser ut på ett visst sätt (väldigt lite av en färg t.e.x..)?
Går det att förväxla färgkablarna hur som helst och det enda som händer är att färgerna visas fel?
Sen står det i manualen till den här skärmen att färgsignalerna ska vara Analog 0,7V, är inte det lite märkligt?
Nån, det kanske var du förresten, nämnde att man kan göra en enkel D/A-omvandlare av motstånd, är det nåt i den här stilen:
http://www.repairfaq.org/sam/vidconv.htm#nvctlvg ?
Men hur funkar färgsignalerna? Är de så olika för att bilden som skall visas ser ut på ett visst sätt (väldigt lite av en färg t.e.x..)?
Går det att förväxla färgkablarna hur som helst och det enda som händer är att färgerna visas fel?
Sen står det i manualen till den här skärmen att färgsignalerna ska vara Analog 0,7V, är inte det lite märkligt?
Nån, det kanske var du förresten, nämnde att man kan göra en enkel D/A-omvandlare av motstånd, är det nåt i den här stilen:
http://www.repairfaq.org/sam/vidconv.htm#nvctlvg ?
-
Pinne 6 är inte ansluten. Det finns bara kablar till 1,3,4,5,8,9 i kontakten. Om jag har skrivit nåt annat i blind frustration tidigare så ber jag om ursäkt.
-
Korskoppla? För en (inte så) glad amatör låter det som att koppla hej vilt och se var som händer? Är jag på rätt spår?
Menar att (3) kopplas till monitorns Hsync, (9) till Vsync, (8) till Blå. Färgerna är inte jättenoga. Bara du har minst en kopplad så att man kan se att det fungerar.
TTL - till - analog konvertering är förstås ett måste för färg signalerna.
Är det sync-on-green blir det knepigt dock.
Någon som vet om VGA skärmar får fnatt om man ger dom korrekt signal, men med TTL 5V nivå?
TTL - till - analog konvertering är förstås ett måste för färg signalerna.
Är det sync-on-green blir det knepigt dock.
Någon som vet om VGA skärmar får fnatt om man ger dom korrekt signal, men med TTL 5V nivå?
-
Jag ska prova att koppla in det däringa kortet jag lödde ur den trasiga skärmen, det som det stod "TTL to RBG-converter på" och se hur signalerna ser ut i oscilloskopet då. Men de skall alltså bli 0,7 volt då om jag förstår rätt? Och vågformade eller?
0,7 volt toppvärde.
Glöm dock inte att det kortet skall ha spänning via den där lösa tråden som är beskrivet tidigare.
Glöm dock inte att det kortet skall ha spänning via den där lösa tråden som är beskrivet tidigare.
-
Japp. Ska göra ett prov med detta i morgon och återkommer med nya fantastiska mätdata.
-
Jag hann inte göra några seriösa mätningar idag men något hann jag ändå med;
1- Konstaterade att det inte var något fel på utgången från maskinen genom att flytta över limpans skärm som jag har i den andra maskinen. Om ni går tillbaka några sidor i tråden så ser ni att jag fick en hjälplig men inte bra bild med den skärmen, det lustiga var att när jag kopplade in den i maskin No 1 idag så fick jag en perfekt bild. Det betyder att jag har nåt tjall på signalen i den andra maskinen istället. Det skiter jag dock i så länge, den är fullt användbar. Kan nog hitta ett nytt videokort till den vad det lider. Jag provade att skifta kabeln också så det var inte den som var kass.
2- Kopplade in "TTL to RGB"-kortet från skärmen som pajade och fick konstiga signaler på 3-4 volt. Brorsan var med och kom på att det kanske ska vara lastat på något sätt när man mäter. Kom på att jag läst på flera ställen om att det ska vara ett motstånd på 75 ohm mellan färgsignal och jord. Kopplade in ett motstånd enl. en skiss jag hittade på nätet och vips hade jag 0,7 volt! Blev alldeles spattig och kopplade in detta på skärmen i fast förvissning om att jag skulle få bild men icke....
Ska posta bilder på skopmätningar i morgon.
1- Konstaterade att det inte var något fel på utgången från maskinen genom att flytta över limpans skärm som jag har i den andra maskinen. Om ni går tillbaka några sidor i tråden så ser ni att jag fick en hjälplig men inte bra bild med den skärmen, det lustiga var att när jag kopplade in den i maskin No 1 idag så fick jag en perfekt bild. Det betyder att jag har nåt tjall på signalen i den andra maskinen istället. Det skiter jag dock i så länge, den är fullt användbar. Kan nog hitta ett nytt videokort till den vad det lider. Jag provade att skifta kabeln också så det var inte den som var kass.
2- Kopplade in "TTL to RGB"-kortet från skärmen som pajade och fick konstiga signaler på 3-4 volt. Brorsan var med och kom på att det kanske ska vara lastat på något sätt när man mäter. Kom på att jag läst på flera ställen om att det ska vara ett motstånd på 75 ohm mellan färgsignal och jord. Kopplade in ett motstånd enl. en skiss jag hittade på nätet och vips hade jag 0,7 volt! Blev alldeles spattig och kopplade in detta på skärmen i fast förvissning om att jag skulle få bild men icke....
Ska posta bilder på skopmätningar i morgon.
Kanske är något glapp i kontakten limpans gamla skärm, om den nu ger perfekt bild så kanske du kunde leta reda på en likadan sådan om det går... Men det hade ju varit kul att kunna lösa problemet så en vanlig skärm går att använda.