Detaljer som vi CNC-Svarvat / skall svarva (OBS, ej trä)
Re: Detaljer som vi CNC-Svarvat / skall svarva (OBS, ej trä)

- DW
- Kontakt:
Gjorde ett litet prov att konstruera detaljer som passar på Loc Line kylvätskerör. Nedan är gjort i actalplast och
resultatet blev lite för bra men åt rätt håll. Det är nästan omöjligt att få bort den blå pipen utan tång.
Så jag får finjustera och prova med andra plaster.
Så ser orginalen ut, ni känner igen de.
resultatet blev lite för bra men åt rätt håll. Det är nästan omöjligt att få bort den blå pipen utan tång.
Så jag får finjustera och prova med andra plaster.
Så ser orginalen ut, ni känner igen de.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Jag svarvade en M16x1.5 specialmutter till ett litet projekt jag har, riktigt nöjd är jag! 

- DW
- Kontakt:
fint jobb, i vilken sorts stål är den gjord i?
- ElectricMan
- Kontakt:
Den där vill jag ha i 1920x1080 px! 

Marsmi: mycket imponerande resultat, kul att de vad man kan göra med små maskiner som Compact 5! Jag har själv en sådan som jag ännu inte moderniserat med datorstyrning, man blir sugen!
Tackar! 
DW, den är tillverkad i 1972.
ElectricMan, Bilden ovan är 2:3 medan 1920x1080 är 16:9 så jag fick trycka ihop den lite, hoppas det går bra.
Om 1920x1080 är för lågupplöst har jag den i 4866x3244.

DW, den är tillverkad i 1972.

ElectricMan, Bilden ovan är 2:3 medan 1920x1080 är 16:9 så jag fick trycka ihop den lite, hoppas det går bra.

Om 1920x1080 är för lågupplöst har jag den i 4866x3244.

Hur f*n har du lyckats få kanterna så snygga? 

Jag är nybörjare på svarvning så jag vet faktiskt inte, men jag gissar på att det antingen är för att svarven är väldigt stabil eller att jag hade mycket låg matning. 

- DW
- Kontakt:
Mr3D
1972 var det ett konstruktionsstål eller automatstål? Jag har för mej att det var härdbart men kan ha fel. Jag finner det inte i Bofors/ BAE systems katalog.
Körde några kundprylar i SS 2333 rostfritt automatstål, samt Mässing MS58, DIN 17660.(armaturmässing)
1972 var det ett konstruktionsstål eller automatstål? Jag har för mej att det var härdbart men kan ha fel. Jag finner det inte i Bofors/ BAE systems katalog.
Körde några kundprylar i SS 2333 rostfritt automatstål, samt Mässing MS58, DIN 17660.(armaturmässing)
- DW
- Kontakt:
Körde lite M25x1.5 gängor i Emcon idag och resultatet blev inte så dumt. HM platta
Lite vatten kvar i gängorna som ser ut som spån.
Lite vatten kvar i gängorna som ser ut som spån.
DW, Jag tror 1972 är ett automatstål, med tanke på att 1914 är det.
Det muttrarna du svarvat var riktigt snygga!
Det muttrarna du svarvat var riktigt snygga!
- DW
- Kontakt:
marsmi
Jag såg ditt fina jobb först idag, att jobba i mässing är både kul och tacksamt material men det kräver sin man oavsett och där ser jag att du har erfarenhet.
Mycket välgjorda horn och kul med en historia som förgyller tråden
Mr3D
Jag gjorde några försök att finna SS-1972 och kom fram till att det är ett olegerat eller låglegerat stål och jag tror faktiskt det är ett sätthärningstål.
Det ändrar ju inte ditt resultat men om det är låglegerat är de ofta tacksamma vad gäller att få fin yta på men kan vara svåra att bearbeta.
Nu finns det en uppsjö så det är ingen måttstock.
Så här beskriver Terro System dessa:
Olegerade stål är i stort allmänna konstruktionsstål till exempel kolstål. De har utvecklats för att användas i svetsade konstruktioner.
Låglegerade stål kännetecknas av att de legerats med, upp till några procent, hållfasthetshöjande legeringselement. Dessa stål används också i stor utsträckning där krav ställs på en speciall hållfasthet vid förhöjd temperatur. Låglegerande stål är är ofta avsedda för viss typ av värmebehandling tex. seghärdning.
En bra sida som behandlar olika normer och stålsorter på Dormer är:
http://www.google.se/#hl=sv&tbo=d&sclie ... 80&bih=818
Jag såg ditt fina jobb först idag, att jobba i mässing är både kul och tacksamt material men det kräver sin man oavsett och där ser jag att du har erfarenhet.
Mycket välgjorda horn och kul med en historia som förgyller tråden

Mr3D
Jag gjorde några försök att finna SS-1972 och kom fram till att det är ett olegerat eller låglegerat stål och jag tror faktiskt det är ett sätthärningstål.
Det ändrar ju inte ditt resultat men om det är låglegerat är de ofta tacksamma vad gäller att få fin yta på men kan vara svåra att bearbeta.
Nu finns det en uppsjö så det är ingen måttstock.
Så här beskriver Terro System dessa:
Olegerade stål är i stort allmänna konstruktionsstål till exempel kolstål. De har utvecklats för att användas i svetsade konstruktioner.
Låglegerade stål kännetecknas av att de legerats med, upp till några procent, hållfasthetshöjande legeringselement. Dessa stål används också i stor utsträckning där krav ställs på en speciall hållfasthet vid förhöjd temperatur. Låglegerande stål är är ofta avsedda för viss typ av värmebehandling tex. seghärdning.
En bra sida som behandlar olika normer och stålsorter på Dormer är:
http://www.google.se/#hl=sv&tbo=d&sclie ... 80&bih=818