Nyckel till elskåp?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Nyckel till elskåp?

Inlägg av TomasL »

Saström, förklara då vad felet är och sluta gnälla.

Du skrev:
Att jag har fel säkringar i mitt hus vet jag
Detta kan man inte tolka på annat sätt än att du har säkrat upp olovligt, det är då enligt lagens mening "Olovlig Kraftavledning" dvs med vanlig Svenska "Elstöld"

Eftersom du motsätter dig detta, förklara dig då.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Precis. "Fel säkringar" kan vara antingen för liten (då borde den säkringen gå först) eller för stor (och då är det "stöld").
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Sastrom skrev:Att medlemar på forumet kallar andra medlemar för tjuvar utan någon som helst bevis är illa, men att en administratör gör det samma är helt ofattbart.
Såvitt jag kan se är jag den enda administratör som skrivit i tråden, och jag har aldrig använt ordet stöld eller tjuv.

Jag är också väldigt nyfiken på vad problemet är. Om elbolaget redan vet det så kan det ju inte vara så hemligt att du inte kan skriva det här och få slut på diskussionen.
Mstandar

Inlägg av Mstandar »

Sastrom skrev: Jag vet var felet beror på, mitt elbolag är medveten, de var även dom som påpekade problemet.
Det låter bra, men hade det inte varit enklare att säga allt från början, för säger man att man har fel säkringar i huset, så börjar folk direkt misstänka att man säkrat upp,
Så om du vill får du gärna förklara ditt problem.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag skulle inte kalla det elstöld så länge elen går via mätaren. Effektstöld möjligtvis.

Men om vi nu har fel så är jag säker på att majoriteten kan be om ursäkt om du förklarar hur det hänger ihop. Med nuvarande information är det lätt att tolka det som att du har för hög huvudsäkring.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Danei, inte enligt den svenska lagstiftningen, där finns bara en typ av brott, dvs "Olovlig Kraftavledning", det är tämligen ointressant om det går genom mätaren eller inte.
Ej heller har det någon betydelse om man har rätt till elleveransen eller inte.

Skruva i större huvudsäkringar än vad man betalar för är i juridisk mening, exakt samma sak som att bryta plomberingen på ett avstängt abonnemang, bromsa skivan på de gamla mekaniska mätarna, förbikoppla mätaren etc, alla sätt att manipulera bedöms på samma sätt, och med samma straffsats, dvs dagsböter eller fängelse i upp till 4 år.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Visst kallad det vad du vill. Men enligt dig så finns det inget som heter elstöld i lagen då....

Nu var de tydligen inne på att åtala en snubbe för våldtäkt på tjejer som han inte träffat. Det är inte riktigt vad jag lägger i begreppet våldtäkt. Samma sak att man inte stjäl el man betalar för. Men visst ska man betala även för max effekt. Jag säger inte att det är okej, bara att jag inte kallar det elstöld. Men många fattar ju inte ens skillnaden på effekt och energi....
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Men snälla danie
Visst kallad det vad du vill. Men enligt dig så finns det inget som heter elstöld i lagen då....
Det heter "Olovlig kraftavledning" i brottsbalken, förarbetena till lagen och tolkningarna till den jämställer det med stöld.
Det är inte jag som kallar det för det, det är den svenska lagen som kallar det för det..

Du hittar det i Brotsbalken under 8 Kapitlet (8 kap. Om stöld, rån och andra tillgreppsbrott ) 10 paragrafen (10 § Avleder någon olovligen elektrisk kraft, döms för olovlig kraftavledning).
Så visst är det stöld, inget annat.
Skriv svar