Elmotor till bilen
Det är inte synkronmotorer. Det sysn direkt på varvtalet antagligen är det två fyrpoliga och en 6 polig asynkronmotor.
Startmoment 100% betyder antagligen att startmomenter är samma som max kontinuerligt moment. Det gäller om man bankar in 50Hz 230V
Ska du köra dessa motorer via växelriktare så måste växelriktaden variera spänningen beroende på frekvensen. Typ linjärt. Du kan inte använda en tranfomator till låga frekvenser. Du behöver läsa mer.
Startmoment 100% betyder antagligen att startmomenter är samma som max kontinuerligt moment. Det gäller om man bankar in 50Hz 230V
Ska du köra dessa motorer via växelriktare så måste växelriktaden variera spänningen beroende på frekvensen. Typ linjärt. Du kan inte använda en tranfomator till låga frekvenser. Du behöver läsa mer.
-
- Inlägg: 129
- Blev medlem: 16 november 2007, 13:19:24
- Ort: Pedersöre-Finland
- Kontakt:
-
- Inlägg: 129
- Blev medlem: 16 november 2007, 13:19:24
- Ort: Pedersöre-Finland
- Kontakt:
Ok det låter jätte bra.
Tack danei!
Nu är alla hinder borta ur vägen för mitt projekt.
Om jag får "motor blocket" att fungera så är mitt projekt fullbordat. Funkar det i bilen så är det en bonus.
Och tack till alla andra!
Nu tänker ni säkert "Va tänker han med! Det går inte att sätta olika Hz på en 50Hz transformator!"
Och det gör jag inte efter jag har fått reda på att det var inte så enkelt att göra det. Jag gör enligt följande:
48VDC -> 48VAC -> 230VAC -> 230VDC och sedan till frekvensomrikatren. Så enligt mina kalkyrer och eran support så borde det gå fin fint, OM jag inte har glömt något.
Tack danei!
Nu är alla hinder borta ur vägen för mitt projekt.
Om jag får "motor blocket" att fungera så är mitt projekt fullbordat. Funkar det i bilen så är det en bonus.
Och tack till alla andra!
Nu tänker ni säkert "Va tänker han med! Det går inte att sätta olika Hz på en 50Hz transformator!"
Och det gör jag inte efter jag har fått reda på att det var inte så enkelt att göra det. Jag gör enligt följande:
48VDC -> 48VAC -> 230VAC -> 230VDC och sedan till frekvensomrikatren. Så enligt mina kalkyrer och eran support så borde det gå fin fint, OM jag inte har glömt något.
-
- Inlägg: 129
- Blev medlem: 16 november 2007, 13:19:24
- Ort: Pedersöre-Finland
- Kontakt:
Ju högre spänningen är ju snabbare laddas spolarna i motorn upp. Med andra ord - strömmen kommer blir högre och lindningarna kommer bli varmare enligt formeln P = R * I²
Jag har inte läst hela tråden. Men är det inte så att en frekvensomriktare använder PWM för att skapa sinusväxelspänning? do borde det ju bara vara att minska pulsbredden för att få lägre spänning.
Jag har inte läst hela tråden. Men är det inte så att en frekvensomriktare använder PWM för att skapa sinusväxelspänning? do borde det ju bara vara att minska pulsbredden för att få lägre spänning.
man kan köra synkronmotorer på låga varvtal och även i 0hz, men vid 0 hz behövs en feedback
om man kör med en vettig frekvensomformare så finns allt där, spännings sänkning vid frekvensänkning, boost för låga varvtal och så vidare
däremot är synkronmotorerna jobbiga i driften, man bör köra dom riktiga servon som är lite mera anpassade för synkronmotorer
några frekvensomformare har annpassat läge för synkronmotorer
skulle jag gjort något liknande så hadde jag för smidighetens skull börjat att prova mig fram
12v till 230v till frekvensomformare och sedan en vanlig asynkronmotor, har gjort det till förra modellen av drivning av den gamla lerduvekastaren
fördelen här är att man annvänder standard saker, bara till att plocka ihop och annvända
en sak man inte ska göra är att köra en transformator i olika frekvenser och inte med en utgång från en frekvensomformare, om man inte har en transformator för brett frekvensomfång och som klarar dom höga switchfrekvenserna utan att få stora värmeförluster i kärnan
om man kör med en vettig frekvensomformare så finns allt där, spännings sänkning vid frekvensänkning, boost för låga varvtal och så vidare
däremot är synkronmotorerna jobbiga i driften, man bör köra dom riktiga servon som är lite mera anpassade för synkronmotorer
några frekvensomformare har annpassat läge för synkronmotorer
skulle jag gjort något liknande så hadde jag för smidighetens skull börjat att prova mig fram
12v till 230v till frekvensomformare och sedan en vanlig asynkronmotor, har gjort det till förra modellen av drivning av den gamla lerduvekastaren
fördelen här är att man annvänder standard saker, bara till att plocka ihop och annvända
en sak man inte ska göra är att köra en transformator i olika frekvenser och inte med en utgång från en frekvensomformare, om man inte har en transformator för brett frekvensomfång och som klarar dom höga switchfrekvenserna utan att få stora värmeförluster i kärnan
-
- Inlägg: 129
- Blev medlem: 16 november 2007, 13:19:24
- Ort: Pedersöre-Finland
- Kontakt:
Nej jag tror inte att strömmen blir större när man sänker spänningen. Jag frågade bara.
Delarna och komponenterna är beställda. Själva konstruktionen börjar i januari. Och så kommer det bilder på jur det går.
Med tips på projektet ni har gett mig har det kommit lite modiferingar i ritningar, komponenter och konstruktionen.
Som jag sa:
"Om jag får "motor blocket" att fungera så är mitt projekt fullbordat. Funkar det i bilen så är det en bonus."
Så då har jag en fungerande "motor block" som går att anpassa vid behov för att få bilen att rulla. Annars hittar jag på en annan fordon för att sätta den i.
Delarna och komponenterna är beställda. Själva konstruktionen börjar i januari. Och så kommer det bilder på jur det går.
Med tips på projektet ni har gett mig har det kommit lite modiferingar i ritningar, komponenter och konstruktionen.
Som jag sa:
"Om jag får "motor blocket" att fungera så är mitt projekt fullbordat. Funkar det i bilen så är det en bonus."
Så då har jag en fungerande "motor block" som går att anpassa vid behov för att få bilen att rulla. Annars hittar jag på en annan fordon för att sätta den i.
-
- Inlägg: 8443
- Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
- Ort: Typ Nyköping
Jag tror inte heller att han kommer att lyckas.
MEN -
Med en NFO-sinus frekvensomformare från NFO drive www.nfodrives.se så kan man ha fullt moment med stillastående motor eller en motor som just precis kryper. Detta från stillastående till 100Hz rakt av - från ELFA, sök på NFO så lär ni er mera. Nu har visserligen ELFA slutat sälja 11kW varianten (22kSEK/st) men den hade varit rätt lämplig, två st en per drivhjul eller med 4st en per hjul skulle man kunna få rätt justa prestanda - 44kW med eldrift!!!
I princip skulle man kunna ta dessa enheter och göra en switchad DC/DC omvandlare från hans 48VDC (916A) till 565VDC (typ 100A om fyra 11kW motorer) och mata styrsystemet direkt utan att gå vägen över 50Hz AC med stora bulkiga transformatorer. Eller så kör man snabbvarianten 47st bilbatterier direkt matning till NFO aggregaten sen direkt ut på motorerna. Med vanliga standardbilbatterer och två st 11kW motorer så skulle man kunna fräsa runt i nästan 47 minuter på full effekt, så någon timmes åkande kan det nog bli. Laddning med 47 st CTEG MXS 3600 tar ju straxt under 20 timmar men rätt kul projekt.
Men hans kunskaper räcker inte på långa vägar.
Men det är möjligt att göra med mycket pengar och mycket kunskap.
Jag har en sån 2k2W som jag skall ta och labba på någon dag när jag får tid över...
EDIT : stavningsfel
EDIT2: direktlänk till databladet http://www.nfodrives.se/manuals/2007DO001-10.pdf
EDIT3: Letade lite och hittade två flång nya 2k2W trefasmotorer 2870RPM så nu kan det bli lite labbande
MEN -
Med en NFO-sinus frekvensomformare från NFO drive www.nfodrives.se så kan man ha fullt moment med stillastående motor eller en motor som just precis kryper. Detta från stillastående till 100Hz rakt av - från ELFA, sök på NFO så lär ni er mera. Nu har visserligen ELFA slutat sälja 11kW varianten (22kSEK/st) men den hade varit rätt lämplig, två st en per drivhjul eller med 4st en per hjul skulle man kunna få rätt justa prestanda - 44kW med eldrift!!!
I princip skulle man kunna ta dessa enheter och göra en switchad DC/DC omvandlare från hans 48VDC (916A) till 565VDC (typ 100A om fyra 11kW motorer) och mata styrsystemet direkt utan att gå vägen över 50Hz AC med stora bulkiga transformatorer. Eller så kör man snabbvarianten 47st bilbatterier direkt matning till NFO aggregaten sen direkt ut på motorerna. Med vanliga standardbilbatterer och två st 11kW motorer så skulle man kunna fräsa runt i nästan 47 minuter på full effekt, så någon timmes åkande kan det nog bli. Laddning med 47 st CTEG MXS 3600 tar ju straxt under 20 timmar men rätt kul projekt.
Men hans kunskaper räcker inte på långa vägar.
Men det är möjligt att göra med mycket pengar och mycket kunskap.
Jag har en sån 2k2W som jag skall ta och labba på någon dag när jag får tid över...
EDIT : stavningsfel
EDIT2: direktlänk till databladet http://www.nfodrives.se/manuals/2007DO001-10.pdf
EDIT3: Letade lite och hittade två flång nya 2k2W trefasmotorer 2870RPM så nu kan det bli lite labbande

Senast redigerad av limpan4all 10 december 2007, 02:29:02, redigerad totalt 3 gånger.
-
- Inlägg: 8443
- Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
- Ort: Typ Nyköping
Snabb budget två NFO-drives 11kW a 27500=55000:-, 47st startbatterier från Biltema a 498=23406:-, 47st CTEK MXS 3600 a 750=35250:-. 11kW 3-fas motorer a 5572=11145:- alla priser inkl moms för jämförelsens skull.
Så för ungefär 125kSEK så skulle man kunna ha ett "GDS" kit framme med rena standardprylar och rätt jysta prestanda, visserligen så väger väl 47st startbatterier närmare ett ton, men ändå, det går att göra
Så för ungefär 125kSEK så skulle man kunna ha ett "GDS" kit framme med rena standardprylar och rätt jysta prestanda, visserligen så väger väl 47st startbatterier närmare ett ton, men ändå, det går att göra
