Batterys CNC-bygge

Berätta om dina pågående projekt.
Battery

Inlägg av Battery »

Hmm, jag förklarade för killen på lagerfirman vad de skulle användas till och han rekommenderade dessa, enligt honom skall de klara ganska mycket axiella krafter, nåväl får väl fixa andra om det inte funkar, eller komplettera med axiallager på insidan av baklarna skulle kanske vara möjligt, men en hel del jobb...

EDIT: Vid närmare eftertanke är det nog inte praktiskt att ha lager på insidan då stängerna måste svarvas och gängas för att kunna spänna muttern från insidan, får nog hålla mig på utsidan misstänker jag.

Visa gärna bilder! :)
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

Jag fräste ett hus och sågade en skåra så den sitter fast som "berget" :D
Tyvärr är vinkelkullagern "öppna" skall fixa det senare. Men så här ser det ut.

Bild
Bild
Battery

Inlägg av Battery »

Ser stabilt ut :) den som ändå hade möjlighet att fräsa sådana delar... men det blir väl att försöka sig på en liknande konstruktion om det inte fungerar med dessa jag har, men jag skall iaf pröva när jag blev rekommenderad dessa. Sen är det ju enkelt att byta i efterhand om det skulle behövas.
Battery

Inlägg av Battery »

Provmonterade en stång idag, efter lite filande och justerande fungerar det riktit bra. Stången går lätt att skruva på och inget glapp går att känna, men det återstår att se hur det börjar fungera när motorerna är på plats.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Spruft

Inlägg av Spruft »

Skruvdragare med snabel! :lol:
Battery

Inlägg av Battery »

Japp :lol: var ju tvungen att testa hur starkt det var med slang + klämma på axeln.
Blev förvånad när jag höll emot z-axeln med handen och skruvade den mot mig så gled hela maskinen på golvet, så det verkar hålla :D
Battery

Inlägg av Battery »

Dags för en liten uppdatering då, haft mycket med skolan på sistone så inget har blivit gjort.

Kapat upp ett par spånskivor för att testa hur bordet funkar, verkar ganska bra efter lite justering. Dock är det lite snett men det är ju bara för att testa, byter till någon form av aluminiumbord när jag fått allt att funka.
Bild

Inhandlade en bit aluminium på det lokala stålbygget, de hade dock endast 20mm vilket blir lite väl kraftigt/tungt för Z-vagnen så jag skall leta vidare och se om jag hittar någon som har 10mm här i trakten.
Biten är ca 500x450x20mm
Bild

Har köpt sånahär V-lager som jag skall pröva bygga Z-axeln med, för att spara vikt och hålla det hela så kompakt som möjligt.
Inga billiga grejer direkt, 30€/st, får försöka med hemmagjorda skenor om det alls skall lämna några pengar över till julklappar i år :D
Bild
Borrat och gängat biten som skenorna skall sitta fast i.
Bild
Skenorna fastskruvade och enkelt justerbara. Skenorna är alltså plattjärn som jag slipat och putsat så de är lite runda i kanten, passar ganska bra mot lagren.
Bild
Monterat, verkar bra änsålänge.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Snyggt och ambitiöst projekt!! 8)
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Instämmer, verkar gå bra :). Ska bli intressant att se slutresultatet!
Battery

Inlägg av Battery »

Yoohoo :whoho: har provkört X-axeln idag och det funkar prima, det närmar sig!

Lite byggbilder då.
Z-vagnen eller vad man nu skall kalla det :)
Bild
Bild
Kressfästet + kressen testmonterat
Bild
Monterat motorn till X-axeln.
Bild
Provkörning :)
Bild
Lite knepigt med Y-axelns trapetsstång när stängerna har samma mått som insidan på ramen, och motorn måste hamna på utsidan då det kommer att stänka/rinna skärvätska från bordet. Löste det på följande vis och det blev riktigt bra (men kanske inte så snyggt) :) Bordets slaglängd kommer inte att begränsas iaf, bara att flytta muttern lite "framåt" under bordet.
Bild
Ett par helhetsbilder på rosthögen :D
Bild
Bild

Återstår ännu att göra motorfäste och montera motorn till X-axeln, fixa till Z-axeln lite så man får plats med stång + motor, sedan är det dags att provfräsa lite :)
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Snyggt!
Battery

Inlägg av Battery »

Tack :)
Känns skönt att få lite liv i delarna, dock återstår mycket jobb ännu med att t.ex bygga balja för skärvätskan och sedan skall ju hela fräsen monteras ner och målas också.

Men sålänge det är kul går det bra :D
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

Battery: Mycket intressant projekt att följa. :tumupp:
"motorn måste hamna på utsidan då det kommer att stänka/rinna skärvätska från bordet"
Gick det inte att bocka till en plåt som tak över motorn och ha den inanför ramen. Du kommer väl ändå att måsta bygga tak över den fast den är utanför?
Föresten, var i finland bygger du?
Battery

Inlägg av Battery »

Jo det är möjligt att det kan behövas en skyddsplåt fast den är på utsidan, men den känns iaf lite mer skyddad där.. samt att jag tyckte det blev enklast att göra så jämfört med att ha den på insidan.

Jag håller till i Vörå med fräsbygget, bor dock i lägenhet i Vasa så det blir en del åkande fram och tillbaka :)

Har förövrit börjat fixa trapetsskruven till Z-axeln idag (glömde dock kameran så tyvärr inga bilder), så förhoppningsvis nästa gång jag åker hem blir det provkörning av alla tre axlarna!
Battery

Inlägg av Battery »

Gjorde ett litet ryck idag och provkörde X och Y-axeln. Har justerat och grejat en del och det fungerar riktigt bra. Motorerna orkar bra fast man håller emot och vrider och härjar när den kör, och när jag får ett bättre bord och kan justera in det tror jag det kommer att bli en riktigt välfungerande fräs av det hela :)

Det som däremot inte fungerar är Z-axeln... V-lagren glappar axialt på tappen de sitter på, kan hända det skulle bli lite bättre med riktiga skenor men de är så dyra så jag skulle inte vilja köpa sådana bara för att sedan konstatera att det fortfarande glappar.

Så tankarna går till kulbussningar som PerE föreslog tidigare, skulle vilja ha lite info om dessa av er som använder sådana.
Vad ligger de i för prisklass ungefär? (bussningar för ~20mm axel).
Hur fäster man dessa enklast i en aluminiumplatta?
Glappar de något om man har två axlar, två bussningar per axel på en ~12cm sträcka?

En liten bild på fräsen i nuläget.
Bild
Skriv svar