Lödpasta dispenser med R/C servo (misslyckat projekt)
-
Jag tycker att dom där ser ut som samma steriomikroskop som ELFA 80-768-12 och Clas Olhson säljer (sålde 34-3585). Det var exakt samma produkt från båda trots rätt stor prisskillnad.
Jag har ett sånt (men har uppgraderat till ett bättre dock) problemet är att de båda linserna i objektivet inte är tillräkligt bra linjerade så det blir oskarpt. Vissa objektiv var bra (ungefär 1 på 7) när jag testade igenom. Men denna modell har ju ett trevligare stativ och man kan ju alltid kasta lampan och bygga sig en ring-led belysning.
En nackdel är att "field of view" är rätt begränsat (dvs hur stor yta man ser).
Och inte är det så stor plats under objektivet att jobba på heller. Man bränner lätt objektivet med lödkolven, och det luktar...
Jag har ett sånt (men har uppgraderat till ett bättre dock) problemet är att de båda linserna i objektivet inte är tillräkligt bra linjerade så det blir oskarpt. Vissa objektiv var bra (ungefär 1 på 7) när jag testade igenom. Men denna modell har ju ett trevligare stativ och man kan ju alltid kasta lampan och bygga sig en ring-led belysning.
En nackdel är att "field of view" är rätt begränsat (dvs hur stor yta man ser).
Och inte är det så stor plats under objektivet att jobba på heller. Man bränner lätt objektivet med lödkolven, och det luktar...
robhol: Tja, det ju svårt att bedöma om de är 100% seriösa eller inte. Jag har ju bara gjort en affär med dem, och det var inga problem. Hyggligt snabb leverans och produkten var helt ok. De sände på postförskott. Frakten gick på 16 Euro. De har tydliga villkor (på finska förståss) på siten vad som gäller. Sådär på magkänsla så tror jag nog det är bara att köra på.
-
Det var inte så väldigt mycket dyrare men oerhört mycket bättre, och användbarare.
EBAY mikroskopet
EBAY Belysning
Sedan så la jag till två extra okular (20X) som jag aldrig har använt och en USB kamera som suger.

Min total inkl frakt hamnade på 1335 US$
Men mikroskopet och belysningen kan jag varmt rekomendera.
Den största fördelen är zoom 7-45ggr, det är jättepraktiskt. Det står 3,5-45ggr men är 7-45 eller med 0,5 barlow 3,5-22,5 eller med 20ggr okular 14-90ggr.
Det som skiljer detta från Leica och andra är att man måste fokusera om efter zoomning det behöver man inte med Leica samt att Leica verkligen har 3,5-45ggr. Leica har dock en prislapp som är 5-10ggr högre.
Om jag skulle handlat idag så skulle jag köpt ett trinocular variant så att kameran kunnat sitta på hela tiden, då kanske den skulle användas oftare...
Om någon skall handla så kanske vi kan genomföra en transaktion som innebär att jag byter upp mig, skicka ett PM i sådana fall.
EDIT: fixat länkarna
EBAY mikroskopet
EBAY Belysning
Sedan så la jag till två extra okular (20X) som jag aldrig har använt och en USB kamera som suger.

Min total inkl frakt hamnade på 1335 US$
Men mikroskopet och belysningen kan jag varmt rekomendera.
Den största fördelen är zoom 7-45ggr, det är jättepraktiskt. Det står 3,5-45ggr men är 7-45 eller med 0,5 barlow 3,5-22,5 eller med 20ggr okular 14-90ggr.
Det som skiljer detta från Leica och andra är att man måste fokusera om efter zoomning det behöver man inte med Leica samt att Leica verkligen har 3,5-45ggr. Leica har dock en prislapp som är 5-10ggr högre.
Om jag skulle handlat idag så skulle jag köpt ett trinocular variant så att kameran kunnat sitta på hela tiden, då kanske den skulle användas oftare...
Om någon skall handla så kanske vi kan genomföra en transaktion som innebär att jag byter upp mig, skicka ett PM i sådana fall.
EDIT: fixat länkarna
Det är ju lite dyrare, tyvärr, men visst får man säkert något för den pengen.
Har surfat runt på www.amscope.com (som är säljaren på eBay) och gottat mig
men det gäller kanske att få med sambon på affären också...
Hur tycker du belysningen är? Har sett ett antal varianter av LED-belysning men
det står inget i specarna vad gäller ljusstyrka/flöde så att man kan jämföra.
Det som står är antal LEDar men det säger ju inte mycket.
Såg också att frakten blir dyr - hur skickades det och hur gick det med
förtullningen? (Förresten bor du i Sverige?)
Har surfat runt på www.amscope.com (som är säljaren på eBay) och gottat mig
men det gäller kanske att få med sambon på affären också...
Hur tycker du belysningen är? Har sett ett antal varianter av LED-belysning men
det står inget i specarna vad gäller ljusstyrka/flöde så att man kan jämföra.
Det som står är antal LEDar men det säger ju inte mycket.
Såg också att frakten blir dyr - hur skickades det och hur gick det med
förtullningen? (Förresten bor du i Sverige?)
-
Belysningen är mer än väl tillräcklig.
Oftast så kör jag inte på max.
En möjlig förbättring gäller inte ljusstyrkan utan möjlighet till sidoljus för att få bättre kontrast i vissa fall.
Jodå, det tillkom tull, moms och hanteringskostnad mm.
"Typ Nyköping" är i Sverige även om det går fortare för posten att skicka ett DPD till Helsingförs än till mig...
Oftast så kör jag inte på max.
En möjlig förbättring gäller inte ljusstyrkan utan möjlighet till sidoljus för att få bättre kontrast i vissa fall.
Jodå, det tillkom tull, moms och hanteringskostnad mm.
"Typ Nyköping" är i Sverige även om det går fortare för posten att skicka ett DPD till Helsingförs än till mig...
Vad har du för arbetshöjd limpan4all? På bilden ser det inte ut att vara mer än 10-12 cm. Som jämförelse har jag 22 cm arbetshöjd (avståndet från föremål upp till linsskyddet). Jag testade just att titta på en linjal med 10x förstorning. Synfältet är cirkulärt och ca. 20 mm i diameter. Bredare synfält skulle jag önska.
-
Nu har jag varit på mässan och tittat på Motic med 20X förstoring (det för SEK 2995:- + moms). Det är väl ok, men jag hade hoppats på mer, men inser att priserna ligger betydligt högre för bättre mikroskop.
Synfältet som ni jämfört ovan skiljer mycket och det är det jag saknar (alltså vill ha större). I ELFA står det 22 mm för 10X och 10mm för 20X.
www.amscope.com redovisar inte synfältet utan skriver bara att det är stort...
Ska ta kontakt med dem för att få lite mer data. Detsamma gäller det där med zoomområdet utan att byta objektiv - det står lite kryptiskt om "3.5-45X (13:1) CONTINUOUS ZOOM", eller har de kanske ändrat på konstruktionen?
Synfältet som ni jämfört ovan skiljer mycket och det är det jag saknar (alltså vill ha större). I ELFA står det 22 mm för 10X och 10mm för 20X.
www.amscope.com redovisar inte synfältet utan skriver bara att det är stort...
Ska ta kontakt med dem för att få lite mer data. Detsamma gäller det där med zoomområdet utan att byta objektiv - det står lite kryptiskt om "3.5-45X (13:1) CONTINUOUS ZOOM", eller har de kanske ändrat på konstruktionen?
-
-
-