
rörförstärkare 813 SE
- Electricguy
- Inlägg: 12480
- Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
- Ort: Kälmä' typ..
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Inlägg: 34920
- Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
- Ort: Lilla Paris
- Kontakt:
apropå diskussionen transistor vs. rör.
Jag är själv i researcher stadiet för att kunna knåpa ihop en förstärkare. Min litteratur är väl blandad elektronik, men samtidigt två olika böcker av Randy Slone och Douglas Self. Jag misstäknker att många av er har läst dessa två böcker.
Till saken: Båda dessa författare hävdar att transistorförstärkare är klart överlägsna då man utan större problem kommer ner i tusendelars klirrfaktor, vilket de säger är omöjligt för en rörförstärkare. Vad säger ni om detta? stämmer det?
Till saken: Båda dessa författare hävdar att transistorförstärkare är klart överlägsna då man utan större problem kommer ner i tusendelars klirrfaktor, vilket de säger är omöjligt för en rörförstärkare. Vad säger ni om detta? stämmer det?
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Inlägg: 34920
- Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
- Ort: Lilla Paris
- Kontakt:
Det finns en lång rad faktorer som avgör ljudkvaliteten: uddatonsdistorion, harmoniskdistortion, intermodulationsdistortion, transientintermodulationsdistortion, fasdistortion etc in absurdum.
Vissa distortioner kommer av ickelinjära element, andra härrör från hård negativ återkoppling etc etc.
Klirrfaktorn är bara en faktor, vilken inte ensam avgör om en förstärkartopologi är "bättre" eller "sämre".
Jag har lite skrifter i ämnet:
http://www.pastisch.se/faktiskt/Tubes%2 ... istors.pdf (2MB)
http://www.pastisch.se/faktiskt/The_Sou ... ifiers.pdf (2,7MB)
Den senare är riktigt bra!
Rörförstärkare har ett rykte om sig att låta varm och mulligt. Detta hänför sig från en tid då usla komponenter tvingade konstruktörer att ta lite genvägar. Utgångstransformatorer hade usel frekvenskaraktäristik (ingen diskant), många rörstärkare hade hög utimpedans (bullrig bas). Många av dessa egenskaper tolkades som positiva - vet varma ljudet - men också som negativa - ingen fast bas/ingen diskant.
Med varsamhet och noga valda kompromisser kan man bygga mycket välljudande förstärkare med rör idag. Det finns bra komponenter och mycket information hur man undviker fällorna.
En mycket bra bok jag kan rekommendera heter Audio Reality och kan hittas här:
http://www.transcendentsound.com/
Vissa distortioner kommer av ickelinjära element, andra härrör från hård negativ återkoppling etc etc.
Klirrfaktorn är bara en faktor, vilken inte ensam avgör om en förstärkartopologi är "bättre" eller "sämre".
Jag har lite skrifter i ämnet:
http://www.pastisch.se/faktiskt/Tubes%2 ... istors.pdf (2MB)
http://www.pastisch.se/faktiskt/The_Sou ... ifiers.pdf (2,7MB)
Den senare är riktigt bra!
Rörförstärkare har ett rykte om sig att låta varm och mulligt. Detta hänför sig från en tid då usla komponenter tvingade konstruktörer att ta lite genvägar. Utgångstransformatorer hade usel frekvenskaraktäristik (ingen diskant), många rörstärkare hade hög utimpedans (bullrig bas). Många av dessa egenskaper tolkades som positiva - vet varma ljudet - men också som negativa - ingen fast bas/ingen diskant.
Med varsamhet och noga valda kompromisser kan man bygga mycket välljudande förstärkare med rör idag. Det finns bra komponenter och mycket information hur man undviker fällorna.
En mycket bra bok jag kan rekommendera heter Audio Reality och kan hittas här:
http://www.transcendentsound.com/
- JimmyAndersson
- Inlägg: 26571
- Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
- Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
- Kontakt:
Jag har en röremulator när jag mixar/mastrar låtar. Ibland brukar jag lägga till lite mer uddaton-distorsion och fasdistorsion på grejjer som låter lite "platta". Men jag skulle vilja bygga en rörförstärkare med sådana reglage för att kunna göra detta lite mer "på riktigt".
Vad är det i en rörförstärkarkonstruktion (t.ex en enkel preamp med en 12AX7) som avgör/reglerar uddaton-dist och fastdist?

Vad är det i en rörförstärkarkonstruktion (t.ex en enkel preamp med en 12AX7) som avgör/reglerar uddaton-dist och fastdist?
Jag har läst att 0,01% (kanske flera gånger lägre) distorsion i en transistorförstärkare kan vara hörbart. Den klassiska Western Electric 91A har 7% distorsion vid full effekt, dvs 7W. Där är ännu ingen som har klagat på distorsion.
En rörförstärkare kan inte ha lägre distorsion än rören, och alla rör har distorsion. Precis som att alla rör är mikrofoniska. Så om du ska göra en SET utan negativ feedback så gäller det att välja rör med rätt egenskaper och lägga stor vikt på nätdelen. (Trioder har intern negativ feedback och behöver därför inte ytterligare feedback. Trioden är den enda aktiva komponent som drivs med högre last än den interna.) Att förstärkaren sen har en eller någon % distortion får du räkna med. Det är dessom nästan uteslutande (jag vet inte vad det heter på svenska) 2nd harmonic. För en ingenjör är SE triod i princip så långt ifrån god praxis man kan komma, inklusive i fråga om ineffektivitet.
Om du spelar piano så vet du precis hur dessa olika distorsioner ter sig. Annars om du känner någon som spelar, be honom demonstrera skillnaden på andra och tredje harmoni (om det nu är rätt uttryckt; spelar inte själv). Andra låter som en ren ton. Tredje gör det inte.
Uppdelning rör och transistor är alldeles för simplistisk. En triod har inte mer gemensamt med en pentod än vad en pentod har med en transistor. Även en medioker triod är mer linjär än den linjäraste pentoden och transistorn.
En förstärkare i mottakt som använder pentoder är väldigt lik en transistorförstärkare i vissa avseenden. Man använder negativ (eller positiv) feedback för att förbättra linjaritet. Mottakt i sig tar bort all jämn harmonisk distorsion.
Du har din transistorförstärkare med 0,00001% THD+N vid 1W, 1kHz. Men dina högtalare har 10%. Det har vi "löst" i dag med extremt ineffektiva högtalare med små element, vanligen 6,5 eller 8 tum. (Dagens högtalare har bättre dynamik, men är också långsama till följd av den långa slaglängden.) SPL på 92db betyder effektivitet på 1%. De flesta högtalare i dag ligger på 87-91db, i bland lägre. Så du behöver 50W bara för att få ljud i dem. En förstärkare blir inte bättre än den första watten. Allting efter det är nerförsbacke. Jag tar hellre en WE 91A och lyssnar på den på mina högtalare med SPL på 97,5db. (Högtalarna i länken är inte mina, men är likadana.)
Sen är där en annan sak. Transistorförstärkare är till för att köpas och slängas. Rörförstärkare är byggda för att vara. Om något väl går i sönder är det lätt att laga. Rör går sällan. Ett rör varar i minst 15 år med normalt bruk.
Läs Valve Amplifiers av Morgan Jones. Han har jobbat på BBC som ljudingenjör eller nåt sånt. Hans syn på audio är närmre Self än "SET-folket."
En rörförstärkare kan inte ha lägre distorsion än rören, och alla rör har distorsion. Precis som att alla rör är mikrofoniska. Så om du ska göra en SET utan negativ feedback så gäller det att välja rör med rätt egenskaper och lägga stor vikt på nätdelen. (Trioder har intern negativ feedback och behöver därför inte ytterligare feedback. Trioden är den enda aktiva komponent som drivs med högre last än den interna.) Att förstärkaren sen har en eller någon % distortion får du räkna med. Det är dessom nästan uteslutande (jag vet inte vad det heter på svenska) 2nd harmonic. För en ingenjör är SE triod i princip så långt ifrån god praxis man kan komma, inklusive i fråga om ineffektivitet.
Om du spelar piano så vet du precis hur dessa olika distorsioner ter sig. Annars om du känner någon som spelar, be honom demonstrera skillnaden på andra och tredje harmoni (om det nu är rätt uttryckt; spelar inte själv). Andra låter som en ren ton. Tredje gör det inte.
Uppdelning rör och transistor är alldeles för simplistisk. En triod har inte mer gemensamt med en pentod än vad en pentod har med en transistor. Även en medioker triod är mer linjär än den linjäraste pentoden och transistorn.
En förstärkare i mottakt som använder pentoder är väldigt lik en transistorförstärkare i vissa avseenden. Man använder negativ (eller positiv) feedback för att förbättra linjaritet. Mottakt i sig tar bort all jämn harmonisk distorsion.
Du har din transistorförstärkare med 0,00001% THD+N vid 1W, 1kHz. Men dina högtalare har 10%. Det har vi "löst" i dag med extremt ineffektiva högtalare med små element, vanligen 6,5 eller 8 tum. (Dagens högtalare har bättre dynamik, men är också långsama till följd av den långa slaglängden.) SPL på 92db betyder effektivitet på 1%. De flesta högtalare i dag ligger på 87-91db, i bland lägre. Så du behöver 50W bara för att få ljud i dem. En förstärkare blir inte bättre än den första watten. Allting efter det är nerförsbacke. Jag tar hellre en WE 91A och lyssnar på den på mina högtalare med SPL på 97,5db. (Högtalarna i länken är inte mina, men är likadana.)
Sen är där en annan sak. Transistorförstärkare är till för att köpas och slängas. Rörförstärkare är byggda för att vara. Om något väl går i sönder är det lätt att laga. Rör går sällan. Ett rör varar i minst 15 år med normalt bruk.
Läs Valve Amplifiers av Morgan Jones. Han har jobbat på BBC som ljudingenjör eller nåt sånt. Hans syn på audio är närmre Self än "SET-folket."
- Mizzarrogh
- Inlägg: 22750
- Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
- Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)
Mmm... Kan nog ligga en del poäng i det du säger om högtalarna.
(Och, jag tänker i allafall hålla liv i min gamla transistorförstärkare, transistorerna i den har nu hållit i över 15 år, hade minst lika många år på nacken då jag övertog den...
)
Edit: "Uppdelning rör och transistor är alldeles för simplistisk."
Här har du också viss poäng, måste medges.

(Och, jag tänker i allafall hålla liv i min gamla transistorförstärkare, transistorerna i den har nu hållit i över 15 år, hade minst lika många år på nacken då jag övertog den...

Edit: "Uppdelning rör och transistor är alldeles för simplistisk."
Här har du också viss poäng, måste medges.

Mitt inlägg är också förenklat. Kanske också en viss överdrift. Det är helt enkelt inte enkelt. Där är i princip lika stor polarisering mellan SE och PP som mellan rör och solid-state. Men jag håller fast vid att "de lyser" är alldeles för enkelt.
Den vanliga reaktionen på kritik från ingenjörstyper som Self är att svara med prestanda som Shindos "Signal to Noise Ratio: 120 dB. Total Harmonic Distortion: 0.01%." Men även om rör skulle ha bättre prestanda än transistorer så handlar rör i slutändan om smak. Om mätvärden hade varit den enda skillnaden så hade där inte varit något behov för rör. Sen är där saker som filosofi och emotionella motiv. Varför vill folk ha en gammal jugendlampa?
Att rör håller 15 år var inget bra exempel. Utan vad jag menar är att en 40 är gammal transistorförstärkare är allmänt ansedd som skräp. Ett par 70 år gamla WE 91A säljer för tiotusentals kronor. Är rören utbrända är de lätt att byta ut.
Den vanliga reaktionen på kritik från ingenjörstyper som Self är att svara med prestanda som Shindos "Signal to Noise Ratio: 120 dB. Total Harmonic Distortion: 0.01%." Men även om rör skulle ha bättre prestanda än transistorer så handlar rör i slutändan om smak. Om mätvärden hade varit den enda skillnaden så hade där inte varit något behov för rör. Sen är där saker som filosofi och emotionella motiv. Varför vill folk ha en gammal jugendlampa?
Att rör håller 15 år var inget bra exempel. Utan vad jag menar är att en 40 är gammal transistorförstärkare är allmänt ansedd som skräp. Ett par 70 år gamla WE 91A säljer för tiotusentals kronor. Är rören utbrända är de lätt att byta ut.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Inlägg: 34920
- Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
- Ort: Lilla Paris
- Kontakt:
Waay behindPeppar skrev:Varför böka med tramsiga elektrolyter när du kan använda riktiga kondingar: Riktig konding.
