Jojje's nya moduluppbyggda kontrollerkort.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Från datorn kommer ju signalerna på de pinnar som är utgångar i parallellporten. Det skrev jag också. 12st. :)
Enda ingångarna jag skrev om var de på 74HCT365.

Eftersom jag ändå ska ha skilda matningar på 30 och 5V, så spelar det ingen roll för mig. Jag tänkte ändå sätta relä på matningen, som öppnas av watchdogen. :)

[edit]
Men, jag tycker inte man bara bör begagna sig av enable på kontrollerkretsarna, för t.ex SR-utgången måste ju hållas låg om inte allt är som det ska.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jag får det inte att funka alls enligt det där schemat.
Om jag däremot kopplar enligt databladet funkar det.

Bild

Eftersom det är en vanlig omtriggningsbar monostabil vippa, triggar den såklart på allt. Om det kommer en signal på 1Hz, blir det 1Hz på utgången.
Fr.o.m. ca 70Hz är utgången konstant på, ända upp till vad jag kan testa, 2,6MHz.
Då är frågan, vad händer om datorn kraschar, och det råkar bli en liten oändlig loop där som skickar ut signaler på alla pinnar, och på just vår pinne blir det kanske 3Hz, eller varför inte 50kHz?
Inte bra, då får ju fräsen signaler ändå.

Jag ska koppla upp och testa min idé nu.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Skulle inte någon av er som är händiga på programmering av PIC kunna slänga ihop ett program som gör att PIC:en bara reagerar på önskad frekvens, dvs. 12.5KHz? Kanske det skulle gå att ordna en ställbar variant som blir lite mer kommersiellt gångbar, t.ex. ställbar binärt med några pinnar eller kanske steglös med någon A/D ingång?

/PeterH
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det var precis vad jag kom fram till att jag skulle vilja ha nu. Med viss marginal då, säg +/- 1% för att dra till med något. Kanske lite mycket...

Den här jäkla tondekodern klarar inte av fyrkantvågor på insignalen. Den reagerar på alla övertoner typ. :P

[edit]
Med ett lågpassfilter på ingången funkar det hyffsat faktiskt.

[edit]
Nu funkar den riktigt bra.
Den reagerar klockrent mellan 12100 och 12900Hz.
Dock är den ju då lite mer invecklad än 4538-lösningen, och dyrare.

3st små elektrolyter
3st keramiska kondingar
4 motstånd
1 lysdiod
2 trimpotar (eller en flervarvig precisionspot)
1 IC

Kräver intrimmning. Helst med tongenerator, men det går ju att sätta en lysdiod permanent på utgången, så går det rätt bra att trimma in den till 12,5kHz-signalen.
Ritar väl upp ett schema också...

[edit]
Så.

Bild

Funkar så bra så jag tänker använda den själv om det inte kommer upp någon annan lösning. :)

12,5kHz-signalen får ju då INTE gå genom några avstängningsbara line drivers, utan direkt från porten. Via en optokopplare möjligtvis. Den bra sorten isf.
H.O

Inlägg av H.O »

Jag får det inte att funka alls enligt det där schemat.
Om jag däremot kopplar enligt databladet funkar det.
MM,
Nej, den inverterande ingången (pin5) skall ju naturligtvis gå till Vcc och inte till GND som jag ritat - ber om ursäkt för det. Däremot ska pin1 kopplas till jord enligt databladet, vilket jag gjort. Funkade din version utan pin1 jordad? Spelar iofs mindre roll om ni går på LM567-lösningen - snygg förresten!

En PIC är en idé men då har man ännu ett "lager" med mjukvara som kan "hänga sig". Ur säkerhetssnypunkt är ren hårdvara det bästa.

Än en gång, sorry för missen i schemat.

/H.O
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jag gick efter databladet till HEF4538BP (den man får om man köper en vanlig 4538), och inte databladet till 74HCT4538 som finns på elfa.

http://www.ortodoxism.ro/datasheets/phi ... F4538B.pdf

Där finns ingen jordning av pin 1.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Håller med H.O., mycket snygg lösning! Klart det är bättre med en lösning utan mjukvara som kan bugga :? En liten fundering bara, vid sökning på LM567 så stod det discontinued på Nationals sidor? Finns det alternativa tillvekare eller kanske pinkompatibla ersättare? :roll:

/PeterH
Senast redigerad av PeterH 20 oktober 2007, 21:09:40, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Hmm... Philips motsvarighet NE567 har också slutat tillverkas. :P

Fast LMC567 tillverkas fortfarande http://www.national.com/mpf/LM/LMC567.html

Den drar också 24 gånger mindre ström. :)
H.O

Inlägg av H.O »

Aah, mitt datablad är mycket riktigt för 74HCT4538.

Tittar man på logikschemat så verkar det som att pin1 & pin15 är internt anslutna till GND både på HEF4538 och 74HCT4538 men det är bara i databladet för 74HCT4538 som dom visar att man skall koppla den till GND externt....ja ja....verkar ju funka vilket som.

/H.O
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Ja. :)
Såg efter att jag kopplade upp efter databladet att det bara var din ledning till jord istället för vcc som gjorde att det sket sig, hehe. Tyckte först det såg himla skumt ut med kondingen till jord också, men efter att ha kollat i databladet för 74HCT4538 så kunde det ju mycket riktigt vara så.
Mitt 4538-schema triggar på negativ flank, ditt på positiv. Men det spelar ju ingen roll.

Får väl se om Jojje nappar på något av det här. :)
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Bara det går att få tag på kretsarna så... inte bara nu utan även framöver om den av någon anledning skulle rasa :wink:

/PeterH
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

OK, men det är nu två alternativ. 4538-kapseln är väl lite billigare, men vilken är bäst/säkrast?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det är väl en smaksak. 4538-lösningen är bara en "utebliven puls-detektor" som håller hög utgång sålänge det finns något på ingången som håller en frekvens över ca 100Hz. Det funkar ju väldigt bra, men jag vet att det KAN ligga och pulsa i portarna om datorn kraschar och man har otur.
Medan LM567-lösningen bara ger utslag runt 12,5kHz. Man ska ha väldigt mycket otur om det skiter sig...

Jag hade min krets igång i 20 timmar innan jag somnade, och den funkade hela tiden.

Nackdelen med det smala fönstret kan ju vara då man har en slö dator och det kanske inte kommer ut exakt 12,5kHz hela tiden...

Två versioner? En billig och en mer sofistikerad. Byggda som små modulkort man löder fast likt drivkorten, på kortare stiftlister. :D

Utökade fönstret lite. Nu är det +/- 650Hz.
R2=6,8k
R1=1k
Det ger en triangelvåg på 170mVpp till U1. Man ska hålla sig under 200mV.
C2=4700pF
Med potarna går det att trimma centerfrekvensen mellan ca 9kHz och 45kHz.

Vill man bara ha en pot, får man väl ta den här: 64-723-93
Lite dyr, och tar inte upp mindre plats än två småpotar typ PT-6.
Eller kanske den här: 64-745-97
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

OK, då kör vi med LM567. Det jag har kommit fram till är:

1st 25-pin D-sub hona
1st LM2596 för att få 12V
2st LP2951. En för alla kontrollerkort och en för resten.
9st 6N137N. Step, Dir och övervakningshunden.
8st billiga optokopplare, typ EL817.
17st Beads, typ Elfa 58-778-40
??st Buffer, typ 4050. (Behövs dom?)
??st Pullup-motstånd. (Behövs dom?)
4st 6-pin långa stift till kontrollerkorten.
Skruvplintar och stift till alla in/utgångar som går rätt igenom.
+ Diverse komponenter till LM2596 och LM567.
Jag använder PT6KV, 10kΩ till kontrollerkorten. Då kan man väl komplettera med en likadan men 50kΩ till LM567?
Eller kan man höfta till med ett fast värde isf 50kΩ-potten? Det är väl inte så stor spridning på LM567'orna, eller?

Är det någon snäll person som vill sätta ihop det hela till ett komplett schema?
Så kan jag fortsätta att fräsa, svarva och packa skruvar & muttrar i påsar för leverans av flera Lillsyrror. :)
Senast redigerad av jojje 29 oktober 2007, 22:37:37, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jag ser hellre att du använder line drivers istället för 4050, så de går att stänga av med signalen från LM567. T.ex SR får ju inte kunna vara hög om programmet kraschat.
Till de ingångar (på BO-kortet) som ska ha de vanliga optokopplarna måste du ha pulldowns. När lpt-porten ger ut hög signal så optokopplaren öppnar, måste ju transistorsidan sitta på höga sidan för att inte invertera signalen, och när den är stängd måste ett motstånd dra lågt.

Jag kan pilla ihop ett schema tror jag.
Vilken pinne ska vi ha till Mach3's chargepumpsignal?
Skriv svar