Minimig - Amiga 500 i en FPGA
Isopropanol brukar fungera bra för rengöring. Odrickbar som den är och därför förhoppningsvis utan tillsatser.
Någon som har provat tenol? Etanol denaturerad med metanol för att inte sota i spritkök. Metanol lär ju inte vara speciellt snällt mot en del sorters gummi, hur är det med plaster?
Det ska bli spännande att få höra hur MiniMigen fungerar här på forumet (<- försök att hålla mig lite till originalämnet)
Någon som har provat tenol? Etanol denaturerad med metanol för att inte sota i spritkök. Metanol lär ju inte vara speciellt snällt mot en del sorters gummi, hur är det med plaster?
Det ska bli spännande att få höra hur MiniMigen fungerar här på forumet (<- försök att hålla mig lite till originalämnet)
- Illuwatar
- Kontakt:
Har nu kört lite fler tester på bygget. Det sade inte "pang" när jag kopplade in spänningen efter FPGA-monteringen. Alla spänningar ser fina ut. Huvudoscillatorn lever och mår bra. PIC'en går aldeles utmärkt att programmera även när FPGA'n är ansluten (hade en liten svag aning om att det skulle behövas motstånd på FPGA_SEL2-linan som delas av en av ICSP-ledningarna). Laddade ner och installerade HI-TECH PIC18-kompilerare och HI-TIDE-miljön, så koden för PIC'en har komplierats utan fel.
Nästa steg nu är att: 1. löda på resten av analogdelen (videobuffrar och videoomvandlare), 2. Generera FPGA-filen, vilket blir lite av trial-&-error, då Dennis inte har beskrivit proceduren på sin sida.
Nästa steg nu är att: 1. löda på resten av analogdelen (videobuffrar och videoomvandlare), 2. Generera FPGA-filen, vilket blir lite av trial-&-error, då Dennis inte har beskrivit proceduren på sin sida.
- Illuwatar
- Kontakt:
Så långt har jag kommit. Dock så har jag inte hittat vilket format PROM-filen skall ha (det finns några att välja på). Så jag har skickat ett mail till Dennis angående detta. Annars får jag väl prova mig fram. Allt det digitala är på plats på kortet, bara videodelen skall lödas dit.
FPGA-filen skall i alla fall kallas "MINIMIG1BIN" och kickstarten "KICK.ROM". Måste även skaffa några SD/MMC-kort...
FPGA-filen skall i alla fall kallas "MINIMIG1BIN" och kickstarten "KICK.ROM". Måste även skaffa några SD/MMC-kort...
- Illuwatar
- Kontakt:
De format jag har att välja på är:
Xilinx PROM: "MCS", "TEK", "UFP", "EXO", "BIN", "ISC", "HEX"
Gen. Parallel PROM: "MCS", "TEK", "UFP", "EXO", "HEX"
3rd-Party SPI PROM: "MCS", "TEK", "UFP", "EXO", "BIN"
Jag antar att det är SPI-PROM som gäller i Minimig. Dock hittar jag inget om "bit"-formatet.
Edit: Hittade ".bit"-filen. Denna använde jag ju som input till PROM-Generatorn. Denna måste ha skapats under själva kompileringsfasen. Om denna går att använda rakt av så är problemet löst...
Xilinx PROM: "MCS", "TEK", "UFP", "EXO", "BIN", "ISC", "HEX"
Gen. Parallel PROM: "MCS", "TEK", "UFP", "EXO", "HEX"
3rd-Party SPI PROM: "MCS", "TEK", "UFP", "EXO", "BIN"
Jag antar att det är SPI-PROM som gäller i Minimig. Dock hittar jag inget om "bit"-formatet.
Edit: Hittade ".bit"-filen. Denna använde jag ju som input till PROM-Generatorn. Denna måste ha skapats under själva kompileringsfasen. Om denna går att använda rakt av så är problemet löst...
- JimmyAndersson
- Kontakt:
- Illuwatar
- Kontakt:
Lite problem med PIC'en (se separat tråd i Microprocessor-delen) men inget omöjligt att lösa. I med en bootloader så kan jag fortsätta. Måste bara få hem några RS232-kretsar för 3.3V (Electrokit har dessa).
PS. Jag undrar om Electrokit har anställt tankeläsare. De har i sitt sortiment nästan varenda komponent som krävs om man skall bygga en Minimig...
PS. Jag undrar om Electrokit har anställt tankeläsare. De har i sitt sortiment nästan varenda komponent som krävs om man skall bygga en Minimig...
- Illuwatar
- Kontakt:
Jag har uppdaterat min gamla hemsida med info om detta bygge (bland annat). Där kommer allt att presenteras.
Själva kärnan i Minimig är orört (rättningarna Dennis gjorde är dock införda), men jag har lagt till lite i gränssnitten utåt. Sedan har kortet anpassats till PC-generationen, vilken innebär standardmått och stor frihet att montera kortet i ett chassi.
Kortet är designat i Altium DXP Protel 2004. Det är helt handroutat (har aldrig blivit vän med autoroutern). Den större PIC'en och den tillhörande expansionen är framförallt för en LCD (det är trots allt ett Illuwatar-bygge), men man kan ju använda hela kortet till annat än att emulera Amiga. Jag ville göra designen mer flexibel, vilket kanske lockar fler att köpa ett kort. Skippar man hela Minimig-snacket så har man ett utmärkt labb-kort för lite FPGA-lekar.
Själva kärnan i Minimig är orört (rättningarna Dennis gjorde är dock införda), men jag har lagt till lite i gränssnitten utåt. Sedan har kortet anpassats till PC-generationen, vilken innebär standardmått och stor frihet att montera kortet i ett chassi.
Kortet är designat i Altium DXP Protel 2004. Det är helt handroutat (har aldrig blivit vän med autoroutern). Den större PIC'en och den tillhörande expansionen är framförallt för en LCD (det är trots allt ett Illuwatar-bygge), men man kan ju använda hela kortet till annat än att emulera Amiga. Jag ville göra designen mer flexibel, vilket kanske lockar fler att köpa ett kort. Skippar man hela Minimig-snacket så har man ett utmärkt labb-kort för lite FPGA-lekar.