Nu får det vara nog, av med plasma, x-box. mobil, klocka mm
Var hos telia idag, de tittade lite snett på mig när jag förklarade vad jag ville, även om det var en väldigt söt tjej. Det visade sig att det var en nogranhet på ca 200m i centrala Eskilstuna.
Men det kan ju vara bra för att tejla in det grövsta och om den lämnat stan.
Hur bra radiomotagare och antenn behöver man för att ta pejla in en signal på säg 100MHz med enkla pip som kommer regelbundet? Och vad kostar de att köpa? Finns sådana att låna/hyra? Kan polisen göra det?
Men det kan ju vara bra för att tejla in det grövsta och om den lämnat stan.
Hur bra radiomotagare och antenn behöver man för att ta pejla in en signal på säg 100MHz med enkla pip som kommer regelbundet? Och vad kostar de att köpa? Finns sådana att låna/hyra? Kan polisen göra det?
Det finns ju så kallade "rävsändare" som nämnts tidigare i tråden. Det fungerar så att man har en sändare på låg frekvens, någonstans kring 3-4MHz på något öppet band (3.8MHz?), som skickar ut telegrafi. Sen har man en liten och enkel mottagare i handen som man kan pejla in riktningen med. Det funkar så att den helt enkelt pipet högre när man har den i rätt riktning. Sen får man ju pejla in den från två olika platser och dra ett sträck på kartan, där sträcken korsar är sändaren lokaliserad.
Ska du göra det ännu mer hitech kör du en liten servostyrd antenn i en dosa med GPS och digitalt kompass, sen kopplar du till en laptop/PDA och låter den göra jobbet. Fast det kanske är lite overkill?
Ska du göra det ännu mer hitech kör du en liten servostyrd antenn i en dosa med GPS och digitalt kompass, sen kopplar du till en laptop/PDA och låter den göra jobbet. Fast det kanske är lite overkill?

Göm en mobiltelefon med friendfinder inuti tvn, med en laddare som stjäl ström från nätkabeln till tvn, sen kopplar du en liten siren på 100+db till ringsignalutgången på mobilen, och ställer in den att endast spela när ditt nummer ringer.
När nu tvn försvinner, och du har hittat ungefärlig position med friendfinder, tar du med polisen dit och aktiverer sirenen
När nu tvn försvinner, och du har hittat ungefärlig position med friendfinder, tar du med polisen dit och aktiverer sirenen

Problemet är att slöddret som sysslar med sån här verksamhet är tillräckligt snabbfotade så att de utan vidare skulle vinna ett maratonlopp. Så fort de fått händerna på prylarna så är det försent. Det enda som hjälper är anordningar som sätter dom ur spel direkt på brottsplatsen. Rökgenerator som fyller rummet med rök, en häftig strob med epilepsiframkallande mönster, tryckluftsdriven siren, tårgasspray etc. Bra kontakter med Hells Angels avskräcker också. Då finns chansen att slöddret i alla fall håller sig borta från det stället i fortsättningen. Att ens drömma om att polisen skulle intressera sig för den här typen av brottslighet är helt utsiktslöst. Jag har polisradion på för det mesta, när såna här ärenden ropas ut är det ovanligt att ens någon patrull svarar. De enda brott de har obegränsad tid att beivra är fortkörning, men det är klart, det ger pengar direkt i kassan så det är förståeligt.
-
Lägg in en stark olaglig sändare i lockbetet, som aktiveras vid stölden. Då får du hjälp att hitta tjuvarna. Eftersom det är olagligt så pejlas dom in på en gång, och det är dom som får ev. böter för sändaren, inte du, för du har inte satt igång den, och den finns inte hemma hos dig.
Jag har provat. Det tog inte lång stund förän pejlbilen stod utanför grinden.
Jag har provat. Det tog inte lång stund förän pejlbilen stod utanför grinden.

- Mizzarrogh
Det var ganska roligt att pejlingside´n kom upp. För många år sedan så hade jag en videobandspelare som inte var i närheten av något antennuttag. Jag anslöt då en kort trådstump som antenn. Detta gjorde att den ingyggda antennförstärkaren började självsvänga. Resonansfrekvensen råkade hamna på samma frekvens som den närbelägna polisradiobasen. Efter ett tag började det cirkulera ovanligt många polisbilar i området vilket var konstigt eftersom man aldrig såg dom annars. Eftersom jag inte hade någon aning om att min videobandspelare självsvängde så förstod jag inte vad som var på gång. Efter ytterligare en stund knackade det på dörren och en känd amatörpeljare stod utanför och påstod att jag hade en sändare igång. Eftersom jag kände mig helt oskyldig så släppte jag in honom och han hittade snabbt den självsvängande videobandspelaren. Det hela slutade med ett gott skratt. Några myndighetspejlare dök dock aldrig upp så de var inte lika duktiga på att pejla. Jag fick senare veta att polisen varit helt vansinninga eftersom deras radio hade varit blockerad från och till i flera dagar.
Eftersom brotten upprepas och det är ett låst utrymme så låter det ju lite som ett "insiderbrott". Då är väl lösningen med en (rörelseaktiverad) kamera jättebra. Spela in kontinuerligt och kolla när nåt har försvunnit.
Fortkörning är ju betydligt allvarligare än stölder eftersom det leder till att folk dör. Det märkliga är ju att polisen inte har resurser att ta hand om *både* fortkörningar och stölder. Det är väl lika fel att ta sig rätten att riskera andras liv som att ta sig rätten att ta andras grejer. Man kan ju också se det som att om folk bara kunde låta bli att köra för fort så skulle polisen kunna koncentrera sig på stölder istället...
Arvid
Jim_the_one skrev:*snip* Jag räknar mig själv definitivt till en av dessa fortkörare *snip*
Fortkörning är ju betydligt allvarligare än stölder eftersom det leder till att folk dör. Det märkliga är ju att polisen inte har resurser att ta hand om *både* fortkörningar och stölder. Det är väl lika fel att ta sig rätten att riskera andras liv som att ta sig rätten att ta andras grejer. Man kan ju också se det som att om folk bara kunde låta bli att köra för fort så skulle polisen kunna koncentrera sig på stölder istället...
Arvid
Status: Pratade i typ 40min med en kille från k-fast idag. Han var inne på någon byggjobbare han med och skulle ta upp det med sin chef. Men han sa att det är inte så mycket att göra utan bevis, och det har han ju rätt i.
Vi skulle även få en ny tv, var tydligen fullt försäkrad osv. Skulle komma om 1-2 veckor, då med insmält nummer och så ska den nog få en vajer, så att man iaf inte bara kan gå in och plocka den på 2min.
Jag skulle även få tillbaka alla min kablar som satt i
.
Vet inte om det igentligen är värt att hålla på och bygga spårsändare osv... Men får se, ska inte lägga ner helt. Ska bara klara en mattetenta på fredag och sen fylla år, sen kommer jag nog på andra planer igen, evil ones.
Finns det något medel som är ogiftigt, smaklöst(ganska iaf) och som ger någon form av symptom, så som blått urin eller liknande? Så kan man iaf roa sig med att sätta dit öltjuvarna iaf.
Vi skulle även få en ny tv, var tydligen fullt försäkrad osv. Skulle komma om 1-2 veckor, då med insmält nummer och så ska den nog få en vajer, så att man iaf inte bara kan gå in och plocka den på 2min.
Jag skulle även få tillbaka alla min kablar som satt i

Vet inte om det igentligen är värt att hålla på och bygga spårsändare osv... Men får se, ska inte lägga ner helt. Ska bara klara en mattetenta på fredag och sen fylla år, sen kommer jag nog på andra planer igen, evil ones.

Finns det något medel som är ogiftigt, smaklöst(ganska iaf) och som ger någon form av symptom, så som blått urin eller liknande? Så kan man iaf roa sig med att sätta dit öltjuvarna iaf.
- Mizzarrogh
En gammal klassiker är Metylenblått, typ en halv knivsudd (en tesked räcker tydligen att färga vattnet i en hel simbassäng blått, på gränsen till svart, gömmer man litet tex i någons choklad , eller så, kommer vederbörande att p**a blått resten av veckan... ) BTB blått (funkar också tror jag, och är ofarligt), etc
En person lät berätta att denne en gång applicerade ett tunnt lager Lapis lösning på osten som förvarades i ett gemensammt kylskåp, syntes ju inget på osten, men Dagen därpå, dök en kille dök upp med svart kring munnen som inte gick bort på ett par dagar...
En person lät berätta att denne en gång applicerade ett tunnt lager Lapis lösning på osten som förvarades i ett gemensammt kylskåp, syntes ju inget på osten, men Dagen därpå, dök en kille dök upp med svart kring munnen som inte gick bort på ett par dagar...

- Mizzarrogh
Allright, BTB lösningen var på 0,0001 % såg jag nu...
Edit: Vet ej om metylenblått är giftigt, eller ej, men enligt uppgift räcker det med den mängd som ryms på spetsen av en tandpetare.
Edit: Om det nu fortfarande fins lapislösning på apoteket bör det nog räcka med att pensla på ett tunnt, osynligt, lager där man dricker.
Edit: Vet ej om metylenblått är giftigt, eller ej, men enligt uppgift räcker det med den mängd som ryms på spetsen av en tandpetare.
Edit: Om det nu fortfarande fins lapislösning på apoteket bör det nog räcka med att pensla på ett tunnt, osynligt, lager där man dricker.