dar & arrobarro CNC
monoton bytte jobb så vi har inte tillgång till den fina verkstaden längre men vi jobbar på att muta en kille för att göra lite fix.
Jag håller på med styrboxen, datorn och servo+servostyrning till en framtida spindel, bilder kommer.
Vi är båda två relativt nyblivna småbarnsföräldrar med mer än ett tidskrävande intresse (cyklar, spela techno mm) så saker tar sin lilla tid.
Vi har inte gett upp!
Jag håller på med styrboxen, datorn och servo+servostyrning till en framtida spindel, bilder kommer.
Vi är båda två relativt nyblivna småbarnsföräldrar med mer än ett tidskrävande intresse (cyklar, spela techno mm) så saker tar sin lilla tid.
Vi har inte gett upp!
Här kommer en välbehövlig uppdatering med bilder på styrboxen:
Jag hittade ett gammalt elskåp där jag tänkte montera prylarna.
Här är bara drivarna och skenan för plintar, säkringar och reläer monterade:

Här är bilder på 5V/12V -agget:

Och här med skydds och fläktplåten monterad:

Här är resten av skrotberget som ska bli styrbox:

...det går sakta men säkert!
Jag hittade ett gammalt elskåp där jag tänkte montera prylarna.
Här är bara drivarna och skenan för plintar, säkringar och reläer monterade:

Här är bilder på 5V/12V -agget:

Och här med skydds och fläktplåten monterad:

Här är resten av skrotberget som ska bli styrbox:

...det går sakta men säkert!
Här kommer en uppdatering på kontrollboxen:

40V nätdelen fungerar, likså 12V & 5V. Klumpen på sidan är en 24V 12,5A nätdel som ska användas till reläer, fläktar, ev belysning, solenoider mm.
Nu ska jag göra finliret med step/dirsignaler, fläktar och kontaktpaneler och sen försöka välja vilka kontroller jag vill ha på frontpanelen.
Nödstopp och på/av, home, limit, coolant/air, spänningsindikeringar kanske?

40V nätdelen fungerar, likså 12V & 5V. Klumpen på sidan är en 24V 12,5A nätdel som ska användas till reläer, fläktar, ev belysning, solenoider mm.
Nu ska jag göra finliret med step/dirsignaler, fläktar och kontaktpaneler och sen försöka välja vilka kontroller jag vill ha på frontpanelen.
Nödstopp och på/av, home, limit, coolant/air, spänningsindikeringar kanske?
Long time no see! Har inte haft möjlighet/ork att jobba med detta förräns nu. Har för skojs skull slängt på en linjärstyrning för att kolla om det är möjligt att få den att gå rakt i förhållande till bottenstommen. Det gick ganska bra, iaf i sidled enligt bilden. Utan större ansträngning gick den rätt inom 4 hundradelars millimeter och det går garanterat att vara lite mer noggrann så där finns ingen oro. Däremot blev resultatet i höljdled knasigt, ska analysera lite varför men om det är illa så behöver vi skicka hela prylen på slipning. Nåja, inga sura miner ännu, ska greja lite mer!

Till höger är en fräst referenskant som ska vara referens för hela mackapären i x/y-led! Det är den kanten som indikatorklockan går emot.

Till höger är en fräst referenskant som ska vara referens för hela mackapären i x/y-led! Det är den kanten som indikatorklockan går emot.
Skulle kunna vara men det är proffs som fräst bordet och det var uttalat noga så jag tror mer på att jag har fått skit under linjärskenan men är det som du säger så är det risk för ombearbetning. Det ordnar sej. 
Edit: Drog åt skenan hårdare så försvann halva felet. Så med lite noggrann rengöring, filande av ev grader etc så tror jag inte att det finns nåt problem men det märks först när bordet är på plats och löper fritt och ledigt!

Edit: Drog åt skenan hårdare så försvann halva felet. Så med lite noggrann rengöring, filande av ev grader etc så tror jag inte att det finns nåt problem men det märks först när bordet är på plats och löper fritt och ledigt!
Har provmonterat bordet på bottenstommen. När jag sätter en indikatorklocka på portalen och låter mätspetsen gå mot bordet ungefär där fräsverktyget kommer vara så får jag ett totalkast på 2 hundradelar från kant till kant, ojämnt fördelat på längden när jag rör bordet. Så eventuella fel som jag fick utan bordet borde inte spela så stor roll. Eller?
De fel jag fick var mellan ena skenan och andra skenan när jag sätter indikatorklocka mellan dem. ett par tiondelar på hela längden, i häjdled så att säga. Inget som märks när bordet är på. Ska jag köra på eller försöka göra nåt åt detta nu, innan vi går vidare? Tips mottages! Pappaledig hjärna tänker sådär när mörkret fallit och junior sover.
Tyvärr dog kameran så inga bilder idag...
De fel jag fick var mellan ena skenan och andra skenan när jag sätter indikatorklocka mellan dem. ett par tiondelar på hela längden, i häjdled så att säga. Inget som märks när bordet är på. Ska jag köra på eller försöka göra nåt åt detta nu, innan vi går vidare? Tips mottages! Pappaledig hjärna tänker sådär när mörkret fallit och junior sover.

Tyvärr dog kameran så inga bilder idag...