Rikigt snyggt bygge! Hade varit kul att höra lite med!
Förresten, kanske detta är lite offtopic, men Illuwatar du verkar ha lite koll på det här med elgitarr-elektronik. Någon annan får gärna svara med.
Jag har en gammal (från början av 90') Squire Strata-kopia hemma, tycker den är kanonfin då den ser lite åldrad ut, i härlig sunburst, känns även bra. Men där är lite tunnt ljud i pickuperna har jag förstått nu. Provade en killes Fender (Mexico) strata en dag, och den kändes väll detsamma, men ljudet var mycke saftigare. Tyvär är riktiga Fender pickups snordyra, och känns lite onödigt me tanke på en kopia bara. Men Guitarfetish-sidan du länka till verka intressant, särskilt humbuckerna i vanligt singlecoil format. Ett par hundringar kan det vara värt.
Tror du det är någon idé att byta ut någon av mickarna (kanske hals/stall)?
Kan man utnyttja befintliga volympottar, eller de skiljer sig me impedans/resistans osv..?
Dags för gura no. 2 - min tolkning av en Telecaster Thinlin
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Pottar och filter kan du behålla. Det brukar fungera fint ändå.
Om inte Fender-mickarnas volym inte skiljer sig allt för mycket från de som sitter på gitarren nu så kan det räcka att byta en eller två. Det brukar bli bra ljud när man har lite olika mickar. Man kan ju variera ljudet ännu mer då. Dessutom blir total-ljudet "större" om man har en mick som låter lite 'tunn' och en som låter 'varmt och snyggt'.
Jag har t.ex en gitarr med "hårdrocksmickar" på. Den ska kompletteras med en fin jazzmick...
Min sambo har förresten en Fenderkopia av märke Samick som hon köpte för en tusenlapp. Det hörs ingen skillnad på den och en Fender. (Gissa om säljaren ångrade sig när vi berättade det.) Så en del billiga kopiors mickar är riktigt bra. Det är förresten Fender som tillverkar antingen Samick eller Squier. Minns inte vilken..
Om inte Fender-mickarnas volym inte skiljer sig allt för mycket från de som sitter på gitarren nu så kan det räcka att byta en eller två. Det brukar bli bra ljud när man har lite olika mickar. Man kan ju variera ljudet ännu mer då. Dessutom blir total-ljudet "större" om man har en mick som låter lite 'tunn' och en som låter 'varmt och snyggt'.
Jag har t.ex en gitarr med "hårdrocksmickar" på. Den ska kompletteras med en fin jazzmick...

Min sambo har förresten en Fenderkopia av märke Samick som hon köpte för en tusenlapp. Det hörs ingen skillnad på den och en Fender. (Gissa om säljaren ångrade sig när vi berättade det.) Så en del billiga kopiors mickar är riktigt bra. Det är förresten Fender som tillverkar antingen Samick eller Squier. Minns inte vilken..
Kolla på http://www.fender.com/support/diagrams/index.php för kopplingscheman för nästan alla fender instrument. Borde inte vara skillnad mellan en Squier och en Fender strata då det gäller kopplingarna.
Om du bestämmer dig för att byta micar så föreslår jag också att du byter potar och kondingar. Kolla på Orange Drop kondensatorer.
Om du bestämmer dig för att byta micar så föreslår jag också att du byter potar och kondingar. Kolla på Orange Drop kondensatorer.