MiaM skrev: ↑1 oktober 2024, 15:03:23
Jag skulle säga att brainstorming osv kan funka lika bra på distans som i fikarummet.
Min erfarenhet är att det inte alls fungerar lika bra.
Över huvud taget har jag rätt dåliga erfarenheter av hemmajobb, men det beror nog mycket på vad man gör.
På mitt nuvarande jobb jobbar jag på riktigt så då måste jag vara på plats
Glenn:
Ett stort problem med miljörörelsen är en kombination av inte så stor fackkunskap inom de olika områdena hos "miljöentusiaster i allmänhet" och dels framförallt en "ta vad man får"-mentalitet, där man aldrig verkar vara beredd att förhandla något utan allt som går att få beslut om ska beslutas.
..Och att de som bestämmer på riktigt inte ifrågasätter, delvis för att få beskylls man för att vara "klimatförnekare" eller nåt ännu värre..
Filter för inomhusluft: Det må vara dyrt, men åtminstone rena pollenfilter torde vara billiga, och framförallt avsevärt billigare samhällsekonomiskt än att ha diverse oönskade saker i luften. Man kan tänka sig att ha krav på pollenfilter som byts ofta nog, och där ventilationen verkligen stängs av under bytet så att det inte följer med sunk när filter tas ur, och sen ha filterhållare i varje tilluftdon i varje lägenhet där det lätt går att stoppa in bättre filter. Fast hellre krav på filter för hela fastigheten, för nackdelen med per lägenhet är att t.ex. barn i en barnfamilj inte kan besluta att ha bättre filter ifall föräldrarna inte vill osv.
Fast det har väl visat sig att det inte är bra att ha för rent heller, då bli immunförsvaret sämre.
Jag säger inte det är fel med filter, men jag tror inte nyttan är så stor i praktiken.
Har det nånsin funnits något system med leasing av batterier till elbilar? Eller hyra kortare tider? En variant kan ju vara att ha bilar med ett litet batteri som är fast monterat, och möjlighet att äga eller korttidshyra eller långtidsleasa större batteri. Då kan man dels använda elbil som idag, dels använda med lägre vikt och kortare räckvidd för den som gör kortare resor, dels hyra någon enstaka dag eller två för en längre resa, dels teckna ett hyresavtal under en viss tid t.ex. för en längre roadtrip-semester eller liknande, och dels leasa långsiktigt för den som har ett jobb med mycket resande.
Ja det finns bilar som säljs med leasade batterier, nissan leaf förr iaf, tror dom slutade med det, samma med renault Zoe.
Nio säljer fortfarande bilar med leasat batteri, och det är vad jag vet ett krav för att få använda deras batteribytesstationer (nio power swap), det har väl inte varit så populärt dock.
https://www.nio.com/sv_SE/baas
En förbränningsmotor väger en del, speciellt inklusive bränsletank, avgassystem osv, och den tar också en del plats. Tänker rent av att man skulle kunna ha sånt på släpkärra. Nackdelen är väl att transmissionen då måste vara helt elektrisk eftersom man knappast lär ha en CV-axel i centrum av släpvagnskopplingen, typ. Av trafiksäkerhetsmässiga skäl så är det såklart en dålig idé att ha drivna hjul på släpkärra, exempel:
http://www.evconvert.com/article/ev-pusher
(Annars är ju el-"pusher" en intressant idé för gör-det-själv-experiment med elbilar. Det verkar för övrigt svårt att hitta någon regel kring om en släpkärra (eller efterfordon, eller liknande) får ha drivna hjul som driver fram hela ekipaget eller inte)).
Bilen måste ju vara konstruerad för det, exempelvis tror jag inte någon elbil klarar av att laddas "externt" medans man kör exempelvis.
BMW som använde range extenders innan använde ju en liten MC-motor och generator, inbyggd i bilen då förstås. Jag har för mej den inte var så mycket tyngre än versionen utan REX.
Saab må ha bekväma stolar, men de är ju ingen Floatie McFloatFace som t.ex. en Citroen eller många äldre bilar. (Och det är här jag åter igen tjatar om Ford Granada, bilen har rejäl markfrigång med lång slaglängd på fjädringen och rätt mjuka stötdämpare i förhållade till sin vikt, men tack vare chassits konstruktion (läng hjulbas, breda axlar, helt fristående fjädring och antar även att fjädringen inte fjädrar i rät vinkel mot bilen utan typ fritt ur minnet kanske 20-30 graders vinkel gör sitt) gör att den också har bra väghållning på slingriga landsvägar.
Gamla citroen är absolut bekväma, men granadan ger jag inte mycket för, det viktigaste rent ergonomiskt är ju stolen, sen allt annat.
Min tesla har ju tex USEL stolkomfort :/ dessutom ganska stötig, men det stör inte mej.
Idag ingår stolar sannolikt i nån mån i bilars säkerhet, och/eller så har de åtminstone bältesfästet som del av stolen och bältet som är monterat i stolpen är bilspecifikt, så det är vanskligt att byta stolar till "fel fabrikat", men speciellt på äldre bilar kan man i princip montera vilka stolar man vill. Fritt ur minnet så hade väl t.ex. den Reliant Fox (fyrhjulig "skåpbil") som Hubnut på Youtube hade stolar från Volvo 340).
Moderna stolar har även en massa airbags, bältessträckare, aktiva nackskydd och ofta elmotorer till allt, det gör dom svårbytta till andra stolar.
Förr förekom det ju att fabriksnya bilar fick andra stolar för att originalen inte ansågs funka i sverige, polisen underkände tex nån bils stolar (plymoth valiant ?) och istället monterades nya saabstolar..
Angående vikt så bör även vikten på förbränningsmotorbilar som sagt ifrågasättas. Jag tycker seriöst att vi bör se över vad som faktiskt väger. T.ex. så väger ryggstöden till baksätet i en Volvo 850 eller V70 gen 1 massor bara för att kunna ge bekvämligheten att kunna fälla ryggstöden utan att krångla med var bältena tar vägen, ungefär, och dessutom kunna göra detta med tvådelat ryggstöd. Eller ja, detta används också för att kunna ha trepunktsbäte för den femte platsen i mitten. Visst, det ger också viss ökad säkrehet mot lastförskjutning vid krock. Men är det värt att ha skydd mot tung last när det som transporteras är ett par kassar med mat och en bal med toapapper, och de flesta aldrig använder fem sittplatser? Låt den där femte sittplatsen och bälten som fälls tillsammans med ryggstöden vara en option man får betala extra för. (Har faktiskt inte vägt ryggstöden men de är rejält tunga att flytta, medan ryggstöd är nästan lika lätta som sitsen i äldre bilar.
Fast det är väl precis lika mycket vikt i exempelvis stolarna på elbilar ? eller hybrider ?
Mycket av all vikt på moderna bilar är ju adderad säkerhet, både all säkerhetsutrustning, och kraftigare chassi för att skydda vid olyckor.
Jag gillar generellt sett lätta bilar, men det är svårt med dagens krav på säkerhet och funktioner.
Vägslitage lär dock vara försumbart; det dimensionerande för vägunderhåll är tyngre fordon. En busslinje som kör iaf ett par turer dagligen är det som verkligen gör att vissa vägar i hålor måste renoveras regelbundet medan sidogatorna kan ha samma asfaltsyta i 50 år. Nästa nivå är väl sopbilarna, men där kan ju kommunerna helt enkelt besluta att köra en viss maxvikt på de vägar de själva betalar underhållet för.
Jag skulle säga att det bidrar till mycket vägslitage, tung trafik sliter mest på vägarna och ett halvt ton mer på en personbil kanske inte märks med EN bil, men om hälften av vagnparken byts mot sådana så..