Värt Att Inhandla en Svarv?
Re: Värt Att Inhandla en Svarv?
Kan Allt om Hobby haft reklamannonser för EMCO tro?
Jag har för mig att jag såg reklam för dessa förr men minns inte var.
Finns en slags hemsida för EMCO https://www.lathes.co.uk/emco/
Jag har för mig att jag såg reklam för dessa förr men minns inte var.
Finns en slags hemsida för EMCO https://www.lathes.co.uk/emco/
Har studerat tillbehör till svarvar och kikat lite extra på Proxxon 250 svarvens
tillbehör. Ser att det finns en 4-backschuck och funderar på hur användbart det
vore? När man väl är i det läget att det skulle vara fördelaktigt så kan givetvis en beställas
hem men känns som det i så fall vore bra att redan ha en. Frågan som icke erfaren blir ju
hur ofta den i så fall kan komma till användning?
tillbehör. Ser att det finns en 4-backschuck och funderar på hur användbart det
vore? När man väl är i det läget att det skulle vara fördelaktigt så kan givetvis en beställas
hem men känns som det i så fall vore bra att redan ha en. Frågan som icke erfaren blir ju
hur ofta den i så fall kan komma till användning?
Det är väl en backskiva med 4 individuella backar. Man har stor nytta av en sådan!
Ja för om man ska fästa exempelvis en 6-kantsbult och svarva på så lär det ju vara en fördel.
Jag föreställer mig att man ofta vill svarva i material som inte bara är runt. Men jag vet inte med säkerhet.
Jag föreställer mig att man ofta vill svarva i material som inte bara är runt. Men jag vet inte med säkerhet.
Jag använder min 4-back väldigt ofta.
Inte bara för att man vill spänna upp saker som inte är runda.. utan även för att 3-back inte är helt koncentrisk den heller.
På dyra svarvar kanske det går, men på "billiga" så kan du inte plocka ut ämnet och sätta tillbaka det utan att hamna lite "off"
Inte bara för att man vill spänna upp saker som inte är runda.. utan även för att 3-back inte är helt koncentrisk den heller.
På dyra svarvar kanske det går, men på "billiga" så kan du inte plocka ut ämnet och sätta tillbaka det utan att hamna lite "off"

Du har rätt. Skruvdragarna har 3-backschuck och bitsen är 6-kantiga. Optimalt.
Jag använder sällan min, men det beror ju helt på vad man ska göra, bortsett från att spänna upp icke runda ämnen och att kunna mäta in ett ämne (efter att ha tagit loss det) så är det ju även ett måste för att kunna fästa saker i offset.
Typiskt bra att ha men sällan använd.. Tekniskt sett skulle man ju kunna ha den på jämt men det blir ju lite jobbigt eftersom man måste mäta in allt.
Typiskt bra att ha men sällan använd.. Tekniskt sett skulle man ju kunna ha den på jämt men det blir ju lite jobbigt eftersom man måste mäta in allt.
Jag använder sällan min 4 backs chuck för den är sliten. Jag har dessutom modifierat en kinesisk 3 backschuck så jag kan lossa fästena och justera chucken med hammare, inte så mycket men det räcker för att få chucken väldigt exakt centrerad, inom en hundradel.
Har märkt jag behöver sällan justera om den.
Har märkt jag behöver sällan justera om den.
Nu vet man ju inte vem som gett kommentarer på amazon men en kommen tar var att typ "oumbärligt att ha och gör svarven komplett".
Men som någon kommenterat här innan så passar nog 4-backschuck vid speciella tillfällen.
Men som någon kommenterat här innan så passar nog 4-backschuck vid speciella tillfällen.