Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?
Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?
Beror på vilka dioder du väljer
BAT 54 ligger på ca 240mV vid 0,1 mA
BAT 54 ligger på ca 240mV vid 0,1 mA
Jag ska ha 3.3v diod. Typ schotty eller zener.
Nej, det skall du inte, har du inte läst vad jag skrivit?
En Bat54S (dubbeldiod i SOT23) mot Vcc och Vee samt mittpinnen för signal, lämpligen ett par kOhm mot insignalen.
Sedan är väl ett par filter inte helt fel, både för common mode och differential mode.
En Bat54S (dubbeldiod i SOT23) mot Vcc och Vee samt mittpinnen för signal, lämpligen ett par kOhm mot insignalen.
Sedan är väl ett par filter inte helt fel, både för common mode och differential mode.
Jag har full förståelse att dioderna släpper igenom ström när en viss spänning uppnås.
I delta fall måste spänningen vara 0 till 3.3 volt.
Hur uppnår jag detta om jag har en schotty som är på 0.4v?
Jag tror jag ska köra digitalt filter
I delta fall måste spänningen vara 0 till 3.3 volt.
Hur uppnår jag detta om jag har en schotty som är på 0.4v?
Jag tror jag ska köra digitalt filter

Läs databladet, och se húr mycket överspänning som accepteras, med Zener, så kan du förvänta dig nminst 0,5V över zenerspänningen, vilket ger ett dåligt skydd, dessutom är zenerdioder rätt långsamma, så de skyddar inte mot spänningsspikar.
Skall du ha zenerdioder får du nog lägga dem på typ 2,5V eller så, om du skall ha någon form av skydd, fortfarande, de plockar inte snabba spikar, vilket schottkydioderna gör.
Digitala filter, visst, men har du störningar in på din AD, så hjälper inte digitala filter, störningar skall reduceras vid källan, inte efter.
Skall du ha zenerdioder får du nog lägga dem på typ 2,5V eller så, om du skall ha någon form av skydd, fortfarande, de plockar inte snabba spikar, vilket schottkydioderna gör.
Digitala filter, visst, men har du störningar in på din AD, så hjälper inte digitala filter, störningar skall reduceras vid källan, inte efter.
Som du märker så förstår jag fortfarande inte dim förklaring av clamping.
Låt oss säga att vi har två skottydioder i serie. Vdd är 5 volt.
Vdd -----|<------Input------|<-----GND
Input varierar mellan 0 till 5 volt. Men av misstag så finns det 7 volt där som input. Då betyder det att 2 volt måste bort. Hur väljer jag dioderna så att de begränsar bara för 0 till 5 volt om nu de har så lågt spänningafall?
Varför tror du digitala filter existerar? För att ersätta analoga filter. Visst. Jag kan ha ett lågpassfilter för varje ingång. Fungerar mycket bra.
Låt oss säga att vi har två skottydioder i serie. Vdd är 5 volt.
Vdd -----|<------Input------|<-----GND
Input varierar mellan 0 till 5 volt. Men av misstag så finns det 7 volt där som input. Då betyder det att 2 volt måste bort. Hur väljer jag dioderna så att de begränsar bara för 0 till 5 volt om nu de har så lågt spänningafall?
Varför tror du digitala filter existerar? För att ersätta analoga filter. Visst. Jag kan ha ett lågpassfilter för varje ingång. Fungerar mycket bra.
Senast redigerad av DanielM 12 oktober 2020, 00:46:57, redigerad totalt 1 gång.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Daniel:
Tricket som Tomas tipsar om fungerar inte som en zenerdiod. Dvs det är inte tänkt att dioderna ska släppa igenom vid en viss spänning.
Fundera över vad som händer vid olika spänningar. Ledtråden är potentialskillnader.
(Jag hade jättegärna förklarat om jag inte satt på golvet med en mobil och just lött en massa kontakter.
)
Edit: t.ex vad som händer om du seriekopplar ett 1,5V- batteri med ett 9V.
Tricket som Tomas tipsar om fungerar inte som en zenerdiod. Dvs det är inte tänkt att dioderna ska släppa igenom vid en viss spänning.
Fundera över vad som händer vid olika spänningar. Ledtråden är potentialskillnader.
(Jag hade jättegärna förklarat om jag inte satt på golvet med en mobil och just lött en massa kontakter.

Nej, de ersätter aldrig någonsin analoga filter.Varför tror du digitala filter existerar? För att ersätta analoga filter. Visst. Jag kan ha ett lågpassfilter för varje ingång. Fungerar mycket bra.
Dina 7V kortsluits mot din 5V, resultatet blir att du bara har 5V på din ingång.
Kanske inte vid tidskritiska system
Okej. Så om potentialen i input är högre än potentialen hos Vdd så är det de lägsta "trycket" som räknas?
Fast kortsluta t.ex 24v mot 3.3 volt är inte att föredra enligt mig.

Okej. Så om potentialen i input är högre än potentialen hos Vdd så är det de lägsta "trycket" som räknas?
Fast kortsluta t.ex 24v mot 3.3 volt är inte att föredra enligt mig.
Senast redigerad av DanielM 12 oktober 2020, 01:30:06, redigerad totalt 1 gång.
JimmyAndersson skrev: ↑12 oktober 2020, 00:46:24 Daniel:
(Jag hade jättegärna förklarat om jag inte satt på golvet med en mobil och just lött en massa kontakter.)
Om jag seriekopplar en svag källa med en stark källa så drar den svaga källan ned den starka källan. Summan av batterierna blir då 7.5v.
Det är därför du har motstånd på ingången.
Vad tror du händer om du lägger 24V på en 3,3V zener?
Nej, summan blir 10,5V
Du har uppenbarligen väldigt mycket att lära dig.
Vad tror du händer om du lägger 24V på en 3,3V zener?
Nej, summan blir 10,5V
Du har uppenbarligen väldigt mycket att lära dig.
En 3.3v zener lär brinna upp.
Oj. Tänkte parallellkoppling nu.
Samma sak för dig också. Du kan inte förklara det enkelt. Alltså kan du inte det tillräckligt bra. Ett citat från en känd äldre herre.
Utgå från att jag vet vad en zener och motstånd kan göra och tillsammans kan dom begränsa spänning. Det där med att kortsluta spänningar mot varandra är inte något som jag är bekväm vid.
Oj. Tänkte parallellkoppling nu.
Samma sak för dig också. Du kan inte förklara det enkelt. Alltså kan du inte det tillräckligt bra. Ett citat från en känd äldre herre.
Utgå från att jag vet vad en zener och motstånd kan göra och tillsammans kan dom begränsa spänning. Det där med att kortsluta spänningar mot varandra är inte något som jag är bekväm vid.
Varför skulle man bli mer pedagogisk för att man lär sig mer om ett ämne?
Vad tror du en Zener gör?Det där med att kortsluta spänningar mot varandra är inte något som jag är bekväm vid.
Den kortsluter alla späningar över zenerspänningen.
eftersom du inte verkar orka att leta på svar, så kommer en enkel förklaring här.
https://electronics.stackexchange.com/q ... ge-and-esd
https://electronics.stackexchange.com/q ... ge-and-esd
Det kallas för "Hjälp till självhjälp" dvs du får börja använda de grå, och börja fundera på hur saker faktiskt fungerar.Samma sak för dig också. Du kan inte förklara det enkelt. Alltså kan du inte det tillräckligt bra. Ett citat från en känd äldre herre.