Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2088
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av gunne »

Jag har funderat i de banorna också. Men som seglare känns det fel att elda upp en båt även om det är ett vrak... Och nu verkar jag ha en kontakt som kan fixa hissmotvikter nästan gratis så det verkar lösa sig.

Ordnar lite DXF:er...
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2088
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av gunne »

Är det nån som har hållt på med olika PEX-rör? Jag behöver ju dra massa rör och det är en djungel av olika leverantörer och varianter att välja mellan.

Jag tänkte försöka välja ett system att köra både värme och tappvatten med. Först var jag inne på LK PE-X och köra 16/20 mm överallt. Dock om man ska koppla dem måste man antingen använda presskopplingar som man inte har verktyg till, eller köra kopplingar till 15-mm klämringskopplingar som både är dyra och att de kanske stryper flödet onödigt mycket.

Eller vågar man använda biltemas system med snabbkopplingar? (Länk till PDF)

Bild

Det är ju billigt och snabbjobbat i alla fall...
Seroster
Inlägg: 1317
Blev medlem: 5 oktober 2010, 23:50:04
Ort: Kristianstad

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av Seroster »

Det får du själv avgöra, "hur mycket går det åt helsike om den här kopplingen ger sig?" :mrgreen:
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2088
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av gunne »

Då blir det ju inte bra... Men systemet är ju ändå klassat enligt några halvobskyra standarder.

Man använder ju instickskopplingar till diverse ändamål (t.ex. bromssystem på lastbilar) där de inte får falera så själva tekniken borde det ju inte va nåt fel på.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27401
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av danei »

Bromssystemet på lastbilar har tryckluft för att släppa på parkerings bromsen. Så du kan inte bli utan bromsar av ett slangbrott.
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2088
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av gunne »

Jes, jag vet. Har skurit isär två Scanialastbilar för att leka med :D.

Hur som helst så används ju instickskopplingar i seriösa sammanhang. Men jag kaske ska skita i det och köra klämringskopplingar. Inte många tusenlappar jag sparar...
Seroster
Inlägg: 1317
Blev medlem: 5 oktober 2010, 23:50:04
Ort: Kristianstad

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av Seroster »

Ja, instickskopplingar för tryckluft är inget konstigt, de fungerar utmärkt.
Problemet är med instickskopplingar i hydrauliska sammanhang, det uppstår intressanta krafter med vattenhammre, som tydligen får instickskopplingar att fallera. Har för mig att det fanns en annan tråd om detta här på EF.

Dessutom är jag skeptisk till allt som det står biltema på.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5970
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av hcb »

>Problemet är med instickskopplingar i hydrauliska sammanhang, det uppstår intressanta krafter med vattenhammre, som tydligen får instickskopplingar att fallera.

Jag tror det var gORy som jobbar med kaffemaskiner som hade dåliga erfarenheter av instickskopplingar.
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2088
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av gunne »

Då skiter vi i dem helt enkelt...

Det lutar åt LK PE-X för hela slanten även om kopplingarna är dyra.
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2088
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av gunne »

Tvära kast som vanligt...

Jag har ju tidigare lagt ner ca 20 ton glödskal i kistor som jag byggde av tryckat virke. Enligt diskussionen tidigare i tråden så kanske det inte är så lyckat att ha tryckat virke under durken.

Nu ska jag lasta ner ca 5-10 ton stål under förpiken och det är i bitar om ca 60x10x5 cm. Dessa vill jag också lägga i en kista så att de inte ligger mot skrovet.

Något tips på vad man ska bygga med som inte är tryckat? Man vill ju ändå att det ska va liite fukttåligt även om det egentligen inte ska vara fuktigt där nere. Någon som har erfarenhet avalternativ till tryckat? Det ska ju gärna va billigt också...

"Kompositträ" känns ju som pärlor åt svin. Oljad lärk? Kärnfuru? Annat?
Användarvisningsbild
Walle
Moderator
Inlägg: 7701
Blev medlem: 14 december 2004, 10:32:18
Ort: Stockholm

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av Walle »

Lärk byggde vi ofta sandlådor av, efter att tryckt virke förbjöds på skolgårdar. Billigt är det väl inte, men det är väldigt fukttåligt!
Nerre
Inlägg: 27192
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av Nerre »

Det finns ju såna här plastplattor man kan lägga t.ex. utomhus och i våtrum (minns inte vad de kallas, typ 30x30 cm bitar som hakas ihop). De går visserligen inte att bygga lådor av, men kanske går att använda mot skrovet i alla fall?
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2088
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av gunne »

Alltså jag ska bygga en "kista" av brädor som har stöd av spanten ca var femtionde cm i vilken det ska ligga 5-10 ton stål. Plastmatta funkar nog inte...
Användarvisningsbild
swapper
Inlägg: 1076
Blev medlem: 14 augusti 2012, 23:18:15
Ort: Helsingborg

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av swapper »

Nerre
Inlägg: 27192
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av Nerre »

Jag var inte med på att du skulle upp så långt från skrovet, trodde bara att du inte ville ha skrotet direkt mot plåten.

Men förlorar du inte en väldig massa utrymme på att inte låta ballasten gå ner mellan spanten? Kanske inte spelar nån roll?
Skriv svar