Perklas CNC 3040 - Såld, Letar ny....
Re: Perklas CNC 3040 - Dammsko
Jag har varit hos kuntze och handlat, finns mycket smått och gott man inte visste att man behövde. Dock ganska dyrt.
Ja från den jag fräste igår så är det 1.5mm som ska bort ungefär, för att den ska gå fri bakom spindeln...CPMS skrev:Kolla hur mycket som måste bort så kan jag fixa till modellen för nya försök
Nyårsskumpan i högsta hugg, basplattan är framtagen, ja prototyp för att se hur den skulle se ut.. blev klar strax före tolvslaget.. 

När jag har designat nått i Artcam och vill sätta verktygsbanor på det hela så säger programmet: Two or more of the selected vectors overlap each other, där klickar jag ok och direkt där efter kommer en ruta där det står: No toolpath was created och så klickar jag ok då händer inget mer, kan inte sätta verktyg eller göra skiten till G kod, hmm, nu undrar jag varför detta uppstår och hur jag kan åtgärda det.. ?
- ochkl0620
- Kontakt:
Re: Perklas CNC 3040 - Problem...
Precis samma fenomen har jag upplevt, jävligt störande...
Min lösning var vart att göra enskilda verktygsbanor av varje "segment".
Men jag vill gärna veta hur fanken man får ihop 2 streck exempelvis till ett enda segment.
Min lösning var vart att göra enskilda verktygsbanor av varje "segment".
Men jag vill gärna veta hur fanken man får ihop 2 streck exempelvis till ett enda segment.
Precis.. så har jag åxå fått göra.. men det skulle absolut spara mycket tid att få ihop så man kan köra allt i en enda cirkel.. jag får köra så här tills jag hittar hur man fixar det..
- ghost_rider
Problemet är exakt vad meddelandet säger nämligen att ändpunkten på det senaste segmentet inte exakt överenstämmer med startpunkten på nästa. Det problemet finns i de flesta camprogram och avhjäps genom att man först kontrollerar vilken tolerans camprogammet max accepterar. Denna tolerans kan oftast ställas in efter vad man själv tycker. Chaining tolerance kallas det i Mastercam som jag råkar använda. Man kan förstås öka denna tolerans och se om det löser problemet.
Om inte detta hjälper eller går att ställa om så återstår att försöka ta reda på vad det är för fel i geometrin och försöka trimma ihop entiteterna eller, om det är en lucka mellan dem, rita dit den biten som fattas. Hur man gör detta i Artcam, om det nu går, har jag ingen aning om. Men om konturen inte är för omfattande/krånglig så kanske man kan rita en ny riktig ovanpå den gamla fast i ett annat ritlager då, så den nya går att "få tag på" utan att störas av den gamla felaktiga.
Det fel ni nu upplever var väldigt vanligt när jag började med nc-beredning av konturer för sisådär 25-30år sedan. Det beror ju oftast, även nuförtiden, på att den som ritat geometrin inte varit tillräckligt noggrann utan det har blivit lite glapp här och där...
Om inte detta hjälper eller går att ställa om så återstår att försöka ta reda på vad det är för fel i geometrin och försöka trimma ihop entiteterna eller, om det är en lucka mellan dem, rita dit den biten som fattas. Hur man gör detta i Artcam, om det nu går, har jag ingen aning om. Men om konturen inte är för omfattande/krånglig så kanske man kan rita en ny riktig ovanpå den gamla fast i ett annat ritlager då, så den nya går att "få tag på" utan att störas av den gamla felaktiga.
Det fel ni nu upplever var väldigt vanligt när jag började med nc-beredning av konturer för sisådär 25-30år sedan. Det beror ju oftast, även nuförtiden, på att den som ritat geometrin inte varit tillräckligt noggrann utan det har blivit lite glapp här och där...
Här är ett exempel från Solid Works, lyckades inte få till "Overlapping" men något liknande.
Om man ex. ritar två cirklar, drar linjer mellan dom och sen klipper bort dom delarna av cirklarna som är mot varandra för att skapa
en ovalt hål kan det bli att änden på linjen inte stämmer med änden på cirkeln pga. cirklarna inte har samma storlek.
Allt ser bra ut tills man zoomar in ganska mycket, då ser man att noderna inte slutar på samma ställe.
Ett sätt är att i detta fallet trimma bort den del som sticker utanför cirkeln men är det noga med måtten bör man rita om allt på rätt sätt.
Om man ex. ritar två cirklar, drar linjer mellan dom och sen klipper bort dom delarna av cirklarna som är mot varandra för att skapa
en ovalt hål kan det bli att änden på linjen inte stämmer med änden på cirkeln pga. cirklarna inte har samma storlek.
Allt ser bra ut tills man zoomar in ganska mycket, då ser man att noderna inte slutar på samma ställe.
Ett sätt är att i detta fallet trimma bort den del som sticker utanför cirkeln men är det noga med måtten bör man rita om allt på rätt sätt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Jodå.. jag vet på ett ungefär att det är det det handlar om, problemet är att jag inte kan sammanfoga dessa segment, spelar ingen roll hur perfekt jag gör så får jag samma meddelande, markerar jag alla och högerklickar så finns nått som heter Join.. men den är aldrig möjlig att välja så det funkar inte heller.GunnarW skrev:Problemet är exakt vad meddelandet säger nämligen att ändpunkten på det senaste segmentet inte exakt överenstämmer med startpunkten på nästa
Om jag bygger nått nytt, en fyrkant av raka linjer tex, och så väljer jag funktionen snap to grid, då kan ju ingenting bli fel eftersom den fastnar som en magnet precis vid slutet av ett segment och fastnar perfekt där jag vill sluta använda den åxå, allt ser helt perfekt ut, ändå precis samma fel.
- frownlayer
du kan inte "snappa" linjen på kvadranterna? eller tangeringspunkterna?
Jag hade samma problem när jag började med ArtCam. Det står i manualen hur man fixar det samt att det finns filmer på tuben där man också går igenom liknande problem.
Jag googlade problemet, hittade en träff som inte gav mig nått svar alls.. så..
Jo.. men det blir ingen skillnad.frownlayer skrev:du kan inte "snappa" linjen på kvadranterna? eller tangeringspunkterna?
Jag körde Artcam ett tag och fick samma problem.
Ibland verkade det som att programmet fastnade fast man fixade det som felades.
Då hjälpte det faktiskt att vara starta om programmet, inte alltid men ibland.
Ibland verkade det som att programmet fastnade fast man fixade det som felades.
Då hjälpte det faktiskt att vara starta om programmet, inte alltid men ibland.