Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt
Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt
Det är nog bättre att ta små strömtransformatorer som kan träs på lämplig ledare i centralen.
Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt
Ballastbehovet har blivit aktuellt igen. För att kunna bygga inredningen ordentligt vore det schysst att ha båten i korrekt trim i längsriktningen. Jag skulle behöva ca 5 -10 ton ballast i fören och kan inte köra på glödskal som jag gjorde sist då utrymmet är lite begränsat.
Är det någon som råkar veta om nån gömma med 5-10 ton typ järnvägsräl eller liknande som man kan norpa till en vettig peng?

Är det någon som råkar veta om nån gömma med 5-10 ton typ järnvägsräl eller liknande som man kan norpa till en vettig peng?

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt
Hissar brukar ha lagom motvikter i 50kg gjutjärn, stapelbara, kolla med en lokal hissfirma.
Annars kan man väl prova första bästa skrot och se om det finns något lagom.
Måste det vara järn?
Finns det någon anledning att inte ha tio ton gatsten?
Annars kan man väl prova första bästa skrot och se om det finns något lagom.
Måste det vara järn?
Finns det någon anledning att inte ha tio ton gatsten?
Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt
Järnvägen använder liknande motvikter för att spänna kontaktledningarna. På bangårdarna brukar det ligga högar med sådana vikter och vänta på att någon ska ta hand om dom.
Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt
Om man frågar först, annars blir det inte så bra.
Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt
Dessa brukar bl.a. användas för strömvakter.danei skrev:Det är nog bättre att ta små strömtransformatorer som kan träs på lämplig ledare i centralen.
Men annars kan man väl tillverka något själv, det är väl bara att linda lagom många varv kabel runt en 230V-ledare.
Tänk på elsäkerhet & co, den klena ledaren bör vara duglig för 230V i sig. Exempelvis kan du kanske ta en platt nätsladd och rulla runt ena ledaren till pumpen, och sen fortsätter du runt andra ledaren, och ser till att rulla så att du får rätt fasläge. Om du behåller den platta nätsladden som den är så kan du seriekoppla båda "slingorna" du får. Terminera i lämpligt motstånd och mät spänningen med lämplig elektronikkrets.
Om jag vore dig så skulle jag nog också se till att ha larm på spänningsbortfall och eventuellt också en separat vattendetektor.
Förhoppningsvis kommer du aldrig få nytta av det, men det kan väl vara en bra idé att dra matningen till länspumparna med såndär (säkert svindyr - vet inte om det lönar sig?) kabel som tål värme riktigt bra, typ silikonisolerad eller liknande. Om du ordnar så mycket redundans det går så har du kanske en lite större risk att undvika att båten sjunker ifall du skulle råka ut för storbrand och enda chansen att släcka är att spola på mängder av vatten. (I det läget är det väl iofs troligtvis ändå bättre att båten sjunker än att den fortsätter brinna, men det är ju rätt onödigt att behöva dragga upp den i det läget).
Fast nu är jag kanske domedagsprofet i onödan...
Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt
Livrem och hängslen är bra att ha.
Tack för tipset om hissar! Jag har en båtpolare som har jobbat i hissbranschen och han lyckades hitta en hiss som ska rivas på måndag där jag kan få ca 1 ton vikter billigt. Det är ju på god väg till 5 ton, plus att han kanske hade fler hissrivningar på gång...
Tack för tipset om hissar! Jag har en båtpolare som har jobbat i hissbranschen och han lyckades hitta en hiss som ska rivas på måndag där jag kan få ca 1 ton vikter billigt. Det är ju på god väg till 5 ton, plus att han kanske hade fler hissrivningar på gång...
Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt
Din metod kommer inte att funka. Spolen måste vara på en kärna som ligger runt ledaren man ska mäta på. I praktiken blir det en transformator mer 1varv på primär sidan. Så visst kan man ta en drossel och trä igenom ena ledaren. För delen med att ta en transformator som är avsedd för ändamålet är att den är isolerad på rätt sätt. Det finns både lösa och för din skena.
http://www.relek.se/bilder/effektvakter/ring.jpg
https://media.selga.se/shopimages/selga ... 829342.jpg
http://www.relek.se/bilder/effektvakter/ring.jpg
https://media.selga.se/shopimages/selga ... 829342.jpg
Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt
Okej, jag tar tillbaka allt
Om man vill linda själv, men göra rätt, så kan man väl troligtvis använda ferritringen som man får över om man skrotar vissa VGA-kablar?

Om man vill linda själv, men göra rätt, så kan man väl troligtvis använda ferritringen som man får över om man skrotar vissa VGA-kablar?
Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt
Mer ballast har letat sig fram på fördäck:

Ca 2,5-3 ton i dagsläget. Det ska väl i kanske 2+ ton till för att han ska ligga rätt långskepps.
Muggar med inbyggd malpump har också hittat fram till båten.

Dock är det en hel del rörmeck kvar innan jag kan koppla in dem. Och annat meck.
Är det nån som sitter på en fräs med delningsapparat som kan hjälpa mig att tugga bort lite stål från några flänsar som ska ansluta till svartvattentankarna? Flänsarna har en ytterdiameter på ca 150-200 mm.

Ca 2,5-3 ton i dagsläget. Det ska väl i kanske 2+ ton till för att han ska ligga rätt långskepps.
Muggar med inbyggd malpump har också hittat fram till båten.

Dock är det en hel del rörmeck kvar innan jag kan koppla in dem. Och annat meck.
Är det nån som sitter på en fräs med delningsapparat som kan hjälpa mig att tugga bort lite stål från några flänsar som ska ansluta till svartvattentankarna? Flänsarna har en ytterdiameter på ca 150-200 mm.
- tecno
- Inlägg: 27248
- Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
- Skype: tecnobs
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt
Bilder på bitarna som ska bearbetas.Är det nån som sitter på en fräs med delningsapparat som kan hjälpa mig att tugga bort lite stål från några flänsar som ska ansluta till svartvattentankarna? Flänsarna har en ytterdiameter på ca 150-200 mm.
Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt
@Kankki: Ja, jag har fått dem! Tack så mycket, bra jobbat. Nu måste jag bara hitta tid att få till resten av ramarna också...
En rostfri fläns behöver en hålbild ("bultcirkel"). Två stålflänsar behöver urfräsningar kring ena hålet för att skruven måste sänkas ner för att få plats. I två stålflänsar behöver det svarvas/fräsas ut ett steg kring centrumhålet.
Typ de rödmarkerade bearbetningarna i bilden. CAD-underlag i godtyckligt format finnes. Största flänsen i bilden har 195 mm diameter, de andra är något mindre.
En rostfri fläns behöver en hålbild ("bultcirkel"). Två stålflänsar behöver urfräsningar kring ena hålet för att skruven måste sänkas ner för att få plats. I två stålflänsar behöver det svarvas/fräsas ut ett steg kring centrumhålet.
Typ de rödmarkerade bearbetningarna i bilden. CAD-underlag i godtyckligt format finnes. Största flänsen i bilden har 195 mm diameter, de andra är något mindre.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- tecno
- Inlägg: 27248
- Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
- Skype: tecnobs
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt
Du har alltså dessa flänsarna och de ska tilläggs bearbetas enligt markering, är det rätt uppfattat?
Maila DXF:er till mig
Maila DXF:er till mig
Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt
Vad gäller ballast, kolla efter uppruttna folkbåtar och försök få tag i ägaren.
Kölen är i järn och väger ca 1 ton.
MVH: Mikael
Kölen är i järn och väger ca 1 ton.
MVH: Mikael