Senaste reparationen

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
RoPa

Re: Senaste reparationen

Inlägg av RoPa »

Kvällens projekt, "reparerat" ett batteri till en Dell laptop. Det är uppbyggt av 3 x 3 parallella celler, de tre mittersta låg på 0V men de andra två paketen låg på 3,71V så det fanns hopp! Mekade bort de tre på 0V (opedagogiskt nog ligger de till vänster i bilden...) och snodde en var från vardera sida och byggde ihop det igen.
Sänkte kapaciteten med 33% men ökade funktionen med oändligt %... :)
DELL batteri.jpg
.
Nu laddare det (men temperaturen kom upp i 68 grader så jag fick avbryta) får se om det här blir bra :humm:
Kanske måste flasha om laddnings kretsen i batteriet så den vet att det nu bara är 2 celler i parallell? Jobbigt...
Dock, ett container fynd som fick 2G ram (fynd det med), ett reparerat batteri och debian som OS på en Pentium M 1.7G tuggar på rätt ok.
I värsta fall får den bli en stationär laptop.

Någon som vet om man kan få datorn att bara ladda batteriet långsamt?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Skoj reparation, men alldeles för farlig för att man själv skulle hålla på med någon gång :P
Du vet att det går att köpa nya batterier?
makan1975

Inlägg av makan1975 »

Bytt batteri på min eltandborste (Braun). Tackar Youtube för instruktioner om hur man plockar isär den.. Batteri beställdes via EBAY..
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Av någon anledning ser den gigantisk ut :P Men när man tänker efter så, nej den är ju inte såå stor ändå ;) hehe
Vi slängde våra eltandborstar istället, de hade börjat "surra" och "ticka" av sig självt.. så det kändes inte värt det av någon anledning. Men man kanske skulle kunna byta batteri istället nästa gång. :)
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Ropa jag har ganska många sådanna celler liggandes just från skrotade batterier från bl a dell :)

Vill du ha nån cell så ropa till så kan jag skicka över mot porto-kostnad
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Läste rubriken som "Senaste Separationen"
men förstod nu att det måste vara feltolkat.
Användarvisningsbild
Sverige
Kontakt:

Inlägg av Sverige »

Hoppas att det inte gav reparationsångest... ;)
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

En del har nog separationsångest från sina kära prylar.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Ingen reparation just för nu, men förberedning för en reparation. Har ett litet tangentbord för datorn i sovrummet som börjar bli rätt slitet med vänster och höger musknapp, det är två knappar på undersidan av tangentbordet för pekfingrarna. Så jag tänkte att jag öppnar upp och kollar vad det är för knappar och beställer nya, sagt och gjort.

Väntar på knappar nu för att byta ut dem dåliga. Har beställt från England, Kina och Swech.. Får se vilka som kommer först :P haha

Men sen hittade jag även något annat spännande, nämligen kommunikationskretsen i tangentbordet. Det är ju trådlöst förstås och det är ju en "välkänd", för oss här på EF, krets som gör jobbet.

Nämligen NRF24L01. Lite skoj faktiskt :D
ef_nrf24l01_tangentbord.jpg
Det är en Speedlink Scion
http://www.speedlink.com/?p=2&cat=142&pid=26955&paus=1

Notera förresten tangenternas position.. Tangentbordet använder ju det vanliga QWERT.. öh.. nähä? Jodå, bara det att knapparna har satts på fel ställe. Funktionen i sig är fortfarande densamma, man blev lite överraskad när man först packade upp tangentbordet :P
speedlink_scion.jpg
Hur som helst, tillbaka från offtopic, tror att det blir en ganska lätt operation att byta ut knapparna. En av dem är förresten med på första bilden där. Hade kanske velat ha lite kraftfullare knappar, men då måste jag in och fila bort plast och det verkar dumt. Får se hur det går :)
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Bra tangentbord. Layouten är Tysk! Så skal det vara där. Pilla bort knapparna och byt plats!
Men vi hoppas på en bra reparation och besked om hur knapparna anländer.
bpiphany

Inlägg av bpiphany »

I Tyskland har de QWERTZ-standard, liksom att de saknar Å. Så tangentbordet är nog tyskt på ytan. Inuti fungerar alla layouter likadant. Det är samma koder som skickas oavsett språk, mottagaren bestämmer vad det ska betyda.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Jaha är det så det är? Ja Speedlink är ju ett tyskt företag i grunden har jag för mig, då var det inte så konstigt ;) Jag fick hem tangentbordet för några år sen, har inte direkt grävt djupare i det. Då har man lärt sig något nytt! :)
Tobias

Inlägg av Tobias »

En Fluke 87V III, införskaffad på E-bay, den har varit glapp i V/Ω kontakten sedan jag köpte den. Idag bestämde jag mig äntligen att försöka fixa den men det hjälpte varken att löda om kontakten eller att rengöra den så jag lödde loss kontaktmodulen och vände den 180 grader. Så "reparation" kanske inte är det rätta ordet eftersom jag bara flyttade problemet.
87V.jpg
Forser

Inlägg av Forser »

Har kommit över en mindre vinkyl dock funkar den inte, tänkte felsöka och har visuellt kollat dom två korten som jag kommit åt och ser inga misstänkta motstånd eller caps.

Händer inget när strömmen är inkopplad, har kollat med min voltmätare om det är något avbrott på ström kabeln men det var inga fel på den.

Några idéer hur man ska gå vidare och felsöka?

/Marcus
RoPa

Inlägg av RoPa »

danielr112 skrev:Ropa jag har ganska många sådanna celler liggandes just från skrotade batterier från bl a dell :)

Vill du ha nån cell så ropa till så kan jag skicka över mot porto-kostnad
Du har fått PM... :-)
Skriv svar