Att bygga en amatörradiostation

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av JimmyAndersson »

:dead:

Den är nog en bra film att titta på för att vänja sig rent psykiskt. Vid 6:55 och framåt blev det lite läskigt. :D
Jag klarar att klättra ca 10 meter uppåt utan problem, sedan börjar det kännas lite.
Värst är när jag ska klättra ner från pannhus-taket, som har en lite värre lutning än de flesta andra hus.
Men iofs, innan vi flyttade hit för ca 2 år sedan så blev benen som spagetti när man kom upp 3-4 meter, så man vänjer sig.

Omkopplarna på scart-adaptrarna kan väcka en del myror i huvudet, speciellt om man missar dem helt....
Senast jag råkade ut för det var på två parallellkopplade skärmar (50M koaxialkabel och T-kopplingar utan extra förstärkning) bakom en scen. Ena monitorn gav bra bild men när vi startade den andra så blev det bara "myrornas krig" på första monitorn. Det var inte förrän ljusteknikern tittade på det hela som den där in/ut-knappen upptäcktes och då blev det förstås bra bild på båda skärmarna. :D
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Nu kommer en liten update! Det blev en hel del gjort i helgen med hjälp av SM2XJP, SM2XLL, SM3JLA och Anna + Molly.

Bild
SM3JLA tar bild på en halo runt solen

Bild
En annan

Bild
Nu är Anna fotograf, SM2WMV (jag) grejar med 15m yagin

Bild
Christer (SM2XLL) grejar också

Bild
SM2XJP och SM3JLA språkar

Bild
Snart redo att tunas

Bild
Molly övervakar, dock ser hon inget så hon lyssnar mest.

Bild
Balanserar yagin så vi kunde se hur bommen är sträckt

Bild
Jag tejpar fast koaxen

Bild
På väg ut med antennen på plats för att tunas

Bild
Christer lyfter så högt han kan!

Bild
Repet var jag upp med dan innan och här ska jag fästa det i bomstaget

Bild
Antennen blev hissad några ggr upp och ner längst masten tills vi hade fått vår SWR-dip precis där vi ville ha den. Vi är extremt noga med detta så vi får alla antenner ungefär lika. Därmed när vi switchar mellan dem så ser det ungefär likadant ut för slutsteget.

Bild
På väg ner för att justeras

Bild
Nere

Bild
Vi försökte ett par ggr få upp antennen över stagen men vi fick hissa ner den och tilta elementen helt vertikalt uppåt för att komma runt. Förut har vi haft tram-wiren men vi tänkte slippa krångla med den, eftersom antennen bara skulle upp till ~17m.

Bild
SM3JLA och SM2XLL håller koll på antennen medans jag sköter vinschen

Bild
På väg upp igen vertikalt denna gång. Nu gick flickvännen in och lagade mat och när hon kom ut igen syntes följande

Bild
Jag håller på att skruva fast antennen

Bild
Sista antennen som ska upp i 60m masten för i år. Nästa år ska det upp en till 3el för 40m!

På väg hem stannade vi för att slänga lite sopor och Anna tog de här höstbilderna.

Bild
Burträsk kyrka

Bild
Ut över Burträsket
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Åsså lite bilder vad jag pysslade med idag. Gjorde ordning två pickuper för effektmätarna och monterade in ett effektmätarkort i en 19" racklåda. Jag fick öka resistorstorleken lite också på 50 ohm resistorerna då de var för lite dimmensionerade märkte jag när jag mätte.

Bild
Digger, som vi träffade när jag och Peter var till SA2AWO, SA2YLM och SA2AXJ på besök i Abborträsk.

Bild
Sensorkort för att mäta effekt. Ni ser de rejäla resistorerna i första dämpsatsen. I normala fall är det bara 2512 resistorer.

Bild
Bättre bild på dämpsatsen

Bild
Monterat på en liten aluminiumpanel som sedan monterades fast i lådan

Bild
openASC kontakter för busskommunikationen på baksidan. Lådan är från en basstation vi fick med oss hem från Uleåborg i vintras.

Bild
Den större pickupen

Nu ska jag kalibrera upp dessa två effektmätare imorgon på jobbet och sedan få klart stackboxen för 15m stacken innan helgen hade jag tänkt.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Ikväll blev det ännu ett ryck. Ungefär 2 timmars arbete gav en L-match som ska användas till 15m 6/6el stacken. Jag fick efter lite tunande till den rätt bra, 50.2 ohm + 85j mOhm vilket gav VSWR ~1.006. Tror inte det går att få mycket bättre än det :)

Lådan var dock väl liten så det blev tight...

Bild

Bild

Bild
Jag drog in kablarna direkt eftersom jag ändå behöver skarva för att det ska räcka till antennerna.

Bild
En massa epoxy så att inte fukt ska kunna krypa in i kablarna!

Imorgon tänkte jag försöka laga ett bandpassfilter jag bränt upp, sedan är jag rätt redo för att bege mig söderut igen till helgen.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Det har inte hänt så mycket intressant på senare tid på stationen. Förra helgen kopplades 15m stacken in och sedan har det kopplats och grejats en massa inför tävlingen som var i helgen. SM3JLA, SM2XLL och jag glidgjöt även andra kanalen i skorsten och det verkade bli bra, vi måste dock göra klart övre delen av skorsten där den blev grövre, kanske till helgen om vädret blir bra. SM2XJP fällde ca 25st björkar för att göra plats åt 4-SQ antennen för 40m bandet.

SM2LIY, SE2T och jag blev det som körde tävlingen i helgen med gott resultat, vi är claimed #1 än så länge men med VÄLDIGT liten marginal. Så vi får se...

Bild
En liten låda för att enkelt kunna byta slutsteg

Bild
SM2LIY städar för att få bort eventuella hundhår då han är allergisk

Bild
Nya plattskärmar som skrotats på jobbet

Bild
SM2LIY och jag vid radiorna

Bild
2x4" för att hålla skärmen på plats, ska försöka göra något fäste men detta får duga så länge

Bild
SE2T och SM2LIY

Bild
Vi använde en annan anropssignal i helgen, SA8C och det behövdes lappar för att komma ihåg detta, iaf från början :)

Bild
Och openASC-boxen fungerade fint
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Just ja, jag har även börjat bygga lite på ett slutsteg. Jag har 2st nätdelar redan till det som kommer kopplas ihop (anodspänningen) och 2st 4CX1500B rör.

Tanken är att det ska bli automatiskt avstämt. Möjligen inte helt automatiskt men iaf minnen så att den känner av RF från radion och ställer in sig automagiskt, jag tror dock det blir så att den får banddata från radion vilket band den är på och sedan fintuningen (varje band blir uppdelat i segment) sköts genom att slutsteget känner av vilken frekvens det är. Det finns även möjlighet att med fasmätning på anod och styrgaller kunna avgöra tuningen, och så med att mäta mot max uteffekt ska man kunna tuna slutsteget automatiskt, utan att behöva ha minnen.

Delarna kommer från några slutsteg vi fick tag i ifrån grannlandet i öst.

Bild
Så här såg det ut innan jag rev ut alltihopa.

Bild
Lådan som fått en ny bakdel

Bild
Framsidan får nog fortsätta att se ut så här, allt ska skötas från en box som kan placeras i radiorummet medans slutsteget kan vara i källaren, för det kommer låta rätt eländigt pga en stor fläkt.

Bild
Väldigt tomt

Bild
1st nätdel

Bild
Behöver byta texterna tror jag :)

Bild
Lite vridkondingar, de som ska användas är den ståendes och den stora längst "fram" som är donerad av SM3BDZ, tack Lasse!

Bild
Ett av rören

Bild
Stegmotorerna som ska vrida kondensatorerna

Bild
Fräste ut ett par hål ur en plåt och bockade till en "kabinet" för rören. Fläkten kommer sitta så den blåser in luft in i den där lådan och enda vägen ut för luften är genom rören.

Bild
Rätt fint faktiskt :)

Bild
Fastskruvad

Bild
Sådär blir det, fast med en till skorsten. Sedan kommer jag sätta kopparlaminat runt upp mot överdelen av lådan och hela kabinetten ska delas av horisontalt på mitten för att kunna ha elektronik under i ett skärmat utrymme och sedan PI-tanken på övervåningen.

Detta är ett riktigt roligt projekt må jag säga :)
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Detta skall onekligen bli enormt spännande att följa. 8)
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Ja, frågan är om jag ska göra en egen projekttråd eller hålla det här inne?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Stiligt. :)

En fråga. Vad är det för speciellt med de där spolarna som ser ut som vita volangkragar ungefär?
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Det är rätt höginduktiva luftlindade spolar som är gjorda så där för att inte få så mycket kapacitiv koppling mellan lindningarna, det är min teori iaf varför de görs så där.
Användarvisningsbild
jesper

Inlägg av jesper »

Jag måste ju bara kommentera på detta gigantprojekt. Som många (alla?) andra förväntade jag mig ju en tråd om en snubbe som satt och pillade ihop en liten sändare, i värsta fallet med rör.
Men helvete, här finns det verkligen SÄNDARE och RÖR både i utgångssteg och master. Här snackar vi radioSTATION.

Helt ofattbart projekt, och det är imponerande att se hur du bemästrar alla kategorier här, gräva, gjuta, svetsa, HF, mikroprocessorer FPGA och snygga frontpaneler.
Det har varit otroligt kul att följa utvecklingen.

HF på detta nivå är ju en skojig grej, saker är så sjukt stora. Som din L-match.. VA FAAAAN?
När jag gör en induktans blir det kanske några varv på ett PCB, där är det 50 varv 6mm koppartråd! Å hej o hå.
Kul är det i alla fall.

Tack för att du postar alla dessa fina bilder och underhåller oss med dina inlägg.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Skoj att det är uppskattat med tråden, sådana kommentarer gör ju jobbet värt ännu mer.

Idag medans jag väntade på PCB-fräsen så har jag pillat ihop lite mer på slutsteget.

Bild
En "bur" runt där rören sitter som gör så att kylluften åker ut ur lådan istället för virvlar runt

Bild
Den frästa öppningen är där DC-block kondensatorn ska sitta, som ska blockera så att inte 2.5kV DC går ut i PI-filtret.

Bild
Jag lackade kopparen så att den inte ska bli ful.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Nu så här på kvällen fick jag ett ryck till. Nu gjorde jag ett notch-filter för 14 MHz som ska dämpa övertonen från 7 MHz. Eftersom antennerna sitter så nära varandra i stora masten har vi lite problem, så jag byggde ett notchfilter och är riktigt imponerad av resultatet, det blev betydligt bättre än jag väntat mig. Jag har gjort ett lågpassfilter tidigare som behöver tunas lite men det är enormt mycket mer jobb än detta enkla filter, så om det här fungerar bra och inte brinner upp så ska jag skrota det där LP-filtret och använda kondingarna till något annat.

Bild
2st "open stubs" (RG-213 koax) som är 12' långa och ett L i mitten som är ~1uH

Bild
Mätdags

Bild
1.033:1 i VSWR på 7.09 MHz

Bild
~-86dB dämpning på 14.2 MHz och 0.07dB insertion loss @7MHz

Bild
7/16" kontakter som på allt annat som sitter efter slutstegen.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Jätteroligt, byggt filter till 40 yagin och fick samtal från Burträsk att beamen har vridit sig 90 grader så att den just nu har vertikal polarisation. Dock verkar inget gott sönder och förhoppningsvis är fallet så. Beamen verkar ha vridit sig i fästena, förmodligen har klammren varit för dåligt dragna och vinden + snön gjort att den vridit sig. Så nu blir det en klättertur, förmodligen på Lördag bara det inte är is i masten för att vrida tillbaka den.

Har jag varit på dåligt humör idag? Jadu, det kan du ge dig på...
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Mmm... Här måste det varit på gränsen till orkan någon period tre lastpallar(!) hade slungats iväg, en av dem flera meter, visserligen låg de på en presenning , men i allafall...
Skriv svar