Dina mini-projekt!
- electronix
Re: Dina mini-projekt!
Byggde en ficklampa av en fjärris från skrotlådan. Skiftade IR LED, mot vit LED. Det lyser inget vidare. Och blinkar. Behövde IR LED till annat, och lödde dit den vite, när jag ändå var igång.
Detta kan även användas, om man vill kolla om fjärrens IR LED är problemet. Eller nått annat.
Detta kan även användas, om man vill kolla om fjärrens IR LED är problemet. Eller nått annat.
Finns inga standard kedjeskydd till min elcykel så fick ta och fixa till ett då det sliter bra på kedja och drev, även om det överraskande höll 3 år ändå så får det bli dags då jag måste olja kedjan rätt ofta. Hittade ett som hade samma storlek som framdrevet och som såg ok ut och var justerbart längmässigt men dess fästanordningar var förstås inget som fanns på min så det är ett senare projekt att sätta fast det även om jag har lite idéer redan.
Elcykeln har 1 drev fram och 11 bak för att få hela registret så det är mao lite brett baktill. Kedjeskyddet är inte gjort för det så för att få kedjan att skyddas oavsett växel behövde det breddas rätt ordentligt.
Skrev ut några bitar och höftade vinkeln, borrade hål efteråt då jag inte visste inte exakt var jag ville ha det hela innan det var utskrivet.
Efter en justering av de, då jag ville ha en aningen mindre vinkel, så blev det perfekt.
Zinkpläterade skruvar så det bör hålla, skall dock locktita alla när det är klart för att sättas på plats. Eventuellt sprayar jag de svarta som sitter där eller så köper jag svarta eller så låter de vara, har inte bestämt mig än.
Elcykeln har 1 drev fram och 11 bak för att få hela registret så det är mao lite brett baktill. Kedjeskyddet är inte gjort för det så för att få kedjan att skyddas oavsett växel behövde det breddas rätt ordentligt.
Skrev ut några bitar och höftade vinkeln, borrade hål efteråt då jag inte visste inte exakt var jag ville ha det hela innan det var utskrivet.
Efter en justering av de, då jag ville ha en aningen mindre vinkel, så blev det perfekt.
Zinkpläterade skruvar så det bör hålla, skall dock locktita alla när det är klart för att sättas på plats. Eventuellt sprayar jag de svarta som sitter där eller så köper jag svarta eller så låter de vara, har inte bestämt mig än.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Mizzarrogh
Inte riktigt projekt i den bemärkelsen, men freschade upp en stor låda med "klenoder" nu på höstkvällarna, igårkväll blev jag färdig med några splitterboxar i gediget gjutjärn, typ dessa, den runda hade jag inte färg till just nu, så jag lade den som referens för hur de såg ut innan jag snyggade till dem.
Edit, jag har inte kommit till kontakterna på den ännu på bilden...
Edit, Färgdraperiet var där från början, hade inte lust att slipa bort det igår så det fick bli en del av "original" Skall väl göra det senare, jag såg det inte fören jag redan lagt på grundlacken...
Hittade även detta fina potentiomaterställ för experimentlådorna som jag passade på att snygga till när man ändå höll på, kommer ju väl till pass nu!
(Edit, den svarta boxen är en gammal spegelreflexgalvanomter som jag håller på med).
Edit, jag har inte kommit till kontakterna på den ännu på bilden...
Edit, Färgdraperiet var där från början, hade inte lust att slipa bort det igår så det fick bli en del av "original" Skall väl göra det senare, jag såg det inte fören jag redan lagt på grundlacken...

Hittade även detta fina potentiomaterställ för experimentlådorna som jag passade på att snygga till när man ändå höll på, kommer ju väl till pass nu!
(Edit, den svarta boxen är en gammal spegelreflexgalvanomter som jag håller på med).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Det är väl ett miniprojekt som vilket annat! Ingen aning om vad de där "klenoderna" gör för något, men alltid skoj när det restaureras och snyggas till! 
Henry
Tufft! Alltid skönt att få lite skydd så man inte fastnar eller får stänk på sig på cykeln

Henry
Tufft! Alltid skönt att få lite skydd så man inte fastnar eller får stänk på sig på cykeln

- Mizzarrogh
Det är urgamla splitterboxar för RF kabel (WW2 stil), det är bara förbindelsetråd mellan kontakterna inuti dem. Gjutjärnshöljet utgör RF sköld och en bra tyngd så att de ligger kvar med gamla tiders styva antennkablage.
Jag skulle vilja rädda kontakterna då de var fint gjorda Brittiska don med silverplätering inuti.

Jag skulle vilja rädda kontakterna då de var fint gjorda Brittiska don med silverplätering inuti.
- Mizzarrogh
De är till labbhörnan tänkte ha dem när man vill sätta ihop vintage riggar, mest för att jag tyckte de var snygga, men de är ju fortfarande fullt gångbara även med moderna grejer. 

toffie: Jo byxbenets nedre del rör också vid kedjan vid främre drevet då och då så den blir skitig vilket också är en anledning till att få detta fixat asasp.
- Electricguy
Ett oerhört snabbt litet projekt. En självhäftande tunn kabelkanal på väggen strax ovanför den nyligen monterade CD-hyllan så skivorna man skjutas in helt, men lämna rum för högtalarkabeln, och ge ett jämnt avstånd mot väggen. Såna där typiska grejer alla gör 2024..

- Electricguy
Hehe nej det vore alldeles för rimligt
Nja, det är väl mer pga. lite lathet, och inget behov då det bara råkade bli just en kabelkanal som distanslösning till väggen.

Äsch då, kabeln behöver luft, blir ju bättre ljud om den ligger utanför kabelkanalen.. helt klart! 
Roligt att se att det finns någon annan här i världen som gillar fysisk media. Bra idé också att sätta en sådan för att få rätt avstånd från väggen och inte störas av kabeln nertill! Gjorde något liknande för ett tag sen har jag för mig, det är väldigt tillfredsställande.

Roligt att se att det finns någon annan här i världen som gillar fysisk media. Bra idé också att sätta en sådan för att få rätt avstånd från väggen och inte störas av kabeln nertill! Gjorde något liknande för ett tag sen har jag för mig, det är väldigt tillfredsställande.
- Electricguy
Hehe ja visst är det så!
Jag har alltid gillat fysisk media, men har på senare tid ledsnat på streaming-tjänster med sina algoritmer som mest bara är i vägen och stör. Så jag har gått in för att leva i 20 år sedan i hur jag använder teknik, media etc. Det känns betydligt roligare på något vis..

Jag har alltid gillat fysisk media, men har på senare tid ledsnat på streaming-tjänster med sina algoritmer som mest bara är i vägen och stör. Så jag har gått in för att leva i 20 år sedan i hur jag använder teknik, media etc. Det känns betydligt roligare på något vis..

Du är väl precis som jag också inne på MD. Har du något bra tips på märkning av dem så de blir överskådliga?
Listig lösning! (pun intended
)
Listig lösning! (pun intended