Dina mini-projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
4kTRB

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av 4kTRB »

Akai skrev: 23 juli 2024, 01:29:59 Har sågat till några brädbitar här på eftermiddagen.

Vad kan man göra med dem tro??

Screenshot_20240723_011759_Gallery.jpg
Svårt att få storlek på träbitarna utan referens. Utedass kanske?
Användarvisningsbild
ecenier
Kontakt:

Inlägg av ecenier »

Det ser ut som vanligt gårdsgrus 8-12 typ och då ger proportionerna att de stora två bitarna är ungefär 55cm x 70cm och att det i slutänden kanske kommer att bli en hornhögtalare. Om han kommer att använda den som ett dass eller inte vet vi inte.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Färgat insidan matt svart på alla delar på en huva för utomhus temperatursensor och även för en fuktmätare som skall sättas i. Detta har gjorts så ev IR reflektioner utifrån absorberas istället för att reflekteras runt inne i den och värma upp luften eller komma på sensorn och ge ett för högt mätvärde.

Den var inte alls svart från början utan samma färg som utsidan och det gick även att se svagt diffunderat solljus gå in i den, men inte nu längre någonstans så jag är nöjd.

Kan dock tyvärr inte ställa denna på en stor öppen yta och 1.5 meter upp och långt från byggnader som är brukligt, utan det får bli balkongen men borde visa rimlig exakt temp ändå om man tänker lite på placering och ett enkelt skydd för direkt sol, även om den skall klara direkt sol ändå så skadar det inte för att vara helt säker.

Vitt.jpg
Svart.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Snyggt, så målningen gör skillnad då alltså?
Användarvisningsbild
Bonehead
Kontakt:

Inlägg av Bonehead »

Gränsfall till miniprojekt men..
Konverterar en 1999 VW Golf till elhissar och verkade enklare(läs mindre omöjligt) att skapa en separat "dator" för att hantera knappar och motorstyrning..
För att spara tid blev det färdiga moduler:
-Justerbar buck converter tar batterispänningen till ca 8V(används till knappsatser bland annat. Arduinon reglerar till 5V från dom 8V.)
-4st Motordrivare IBT_2, någon sorts H-brygga.
-4st strömsensorer, för att kunna avgöra om fönstret är i ändläge eller inte.
-Arduino Mega kopia för att hantera alla signaler osv.
-5st kontakter för att koppla in signalkablar(2st till en 8-ledare och övriga till varsin 4-ledare(
-4st kontakter för att koppla in fönstermotorerna
-2st kontakter för att koppla in 12V och jord från bilen.

Definitivt min största utmaning i att paketera någorlunda vettigt. :?
Hade varit trevligt och underlättat MYCKET med riktigt PCB men blev budget med experimentkort som huserar diverse spänningsdelare och förenklar inkoppling mellan moduler/bil/arduino.
Hade nog varit bra om jag använt betydligt tunnare kablar för en del saker, mestadels signaler osv som fick 0.75 kvadrat då jag ville testa det.
Nästa gång måste jag verkligen rita upp experimentkortet innan jag börjar slänga dit saker, blev en del "gör om, gör rätt" och fortfarande inte helt hundra på att jag gjort rätt. Får nog kontrollmäta en del innan jag kopplar in.
Lärt mig en jäkla massa på projektet iaf, nästan blivit bra på att crimpa kontakter. :D
IMG_7511.JPEG
IMG_7510.JPEG
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

toffie skrev: 25 juli 2024, 09:12:25 Snyggt, så målningen gör skillnad då alltså?

Det gör det absolut om man vill ha det bästa. Det är också gängse sätt att göra så här vid exakta mätningar eftersom IR-strålningen som vi inte ser kan reflekteras bättre på vissa ytor än vad synligt ljus kan och även gå igenom vissa plastmaterial vilket således stör en mätning.

Det var solklart på kvällen idag men har inte varit hemma men när jag kom hem så visade den temperaturen under dagen som max 21.6 och i sol på kvällen, vilket stämmer väldigt bra, annars hade den visat över 30 som max när det är direkt sol. Så det var kul att detta funkade som tänkt.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Henry
Ah tufft! Jag vill skaffa en väderstation också, men har inte blivit av än. Känns som det antingen är "billigt" och väldigt dålig kvalité och mätning eller svindyrt om man ska ha någorlunda bra resultat. Tack för informationen!

Bonehead
Det där såg superskoj ut, vart får du plats med den modulen? Skulle inte ha nåt emot att se fler bilder och kanske någon video eller så. Riktigt spännande! :D
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Bonehead skrev: 25 juli 2024, 23:30:00 Gränsfall till miniprojekt men..
Konverterar en 1999 VW Golf till elhissar och verkade enklare(läs mindre omöjligt) att skapa en separat "dator" för att hantera knappar och motorstyrning..
För att spara tid blev det färdiga moduler:
-Justerbar buck converter tar batterispänningen till ca 8V(används till knappsatser bland annat. Arduinon reglerar till 5V från dom 8V.)
-4st Motordrivare IBT_2, någon sorts H-brygga.
-4st strömsensorer, för att kunna avgöra om fönstret är i ändläge eller inte.
-Arduino Mega kopia för att hantera alla signaler osv.
-5st kontakter för att koppla in signalkablar(2st till en 8-ledare och övriga till varsin 4-ledare(
-4st kontakter för att koppla in fönstermotorerna
-2st kontakter för att koppla in 12V och jord från bilen.

Definitivt min största utmaning i att paketera någorlunda vettigt. :?
Hade varit trevligt och underlättat MYCKET med riktigt PCB men blev budget med experimentkort som huserar diverse spänningsdelare och förenklar inkoppling mellan moduler/bil/arduino.
Hade nog varit bra om jag använt betydligt tunnare kablar för en del saker, mestadels signaler osv som fick 0.75 kvadrat då jag ville testa det.
Nästa gång måste jag verkligen rita upp experimentkortet innan jag börjar slänga dit saker, blev en del "gör om, gör rätt" och fortfarande inte helt hundra på att jag gjort rätt. Får nog kontrollmäta en del innan jag kopplar in.
Lärt mig en jäkla massa på projektet iaf, nästan blivit bra på att crimpa kontakter. :D
IMG_7511.JPEG
IMG_7510.JPEG
Kul projekt, men vad var de som ledde dig in på att bygga styrboxen själv istället för att plocka från en donatorbil?
Användarvisningsbild
Bonehead
Kontakt:

Inlägg av Bonehead »

toffie: Jag hoppas få plats med den bakom panelerna under ratten. Verkar finnas relativt gott om utrymme till vänster vid "elcentralen", så sitter den även rätt skyddad.
Lägger upp lite mer när jag fått det att funka!

gOry: Började med att vi tog elhissar/dörrsidor från en donatorbil och jag naivt nog trodde det skulle räcka med 12V och jord samt koppla in knapparna på något sätt.
När jag väl började "forska" i hur el/styr är uppbyggt i golf 4'a kändes det som fruktansvärt mycket jobb att ta allt från donatorbil(arna).
Vissa forum hävdar t.ex att elhissarnas moduler(varje hiss har sin egen dator/modul) måste stämma överens med vilken CCM(typ huvuddator) man har, och eftersom våra hissar kommer från 2 olika bilar kan redan det ställa till problem.
Sen behöver man såklart ta kabelstammen från donatorbilen vilket bör fungera oavsett vilken bil man tar ifrån, så länge den har elhissar dvs, men detta måste sammanfogas med nuvarande kabelstam för att säkerställa att centrallås och AC(som vår bil har) fortfarande fungerar.
Detta är då kabelstam från alla fyra dörrar, längs hela tröskeln, bakom instrumentpanel och fram till elcentral/CCM samt även CCM'n från någon av donatorbilarna.
Dörrstolparna behöver sen kompletteras med extra kontaktstycken från donatorbil(väldigt mycket demontering vid detta laget) och kontaktstyckena till CCM'n kan behöva ändras/pinas om enligt vissa, för att passa in dom funktionerna vår bil redan har och den behöver sedan programmeras om med VCDS/VAGCOM vilket jag inte lyckades hitta några klara guider på hur det sker.
Allt detta förutsätter att fönsterhissmodulerna fortfarande fungerar, att CCM'n man tar fungerar och att man lyckas programmera om den utan att bricka den.
När jag började jämföra chans för lyckad installation och mängden arbete så kändes det fördelaktigt för en separat "DIY" modul som bara kör fönsterhissar och dess knappar. :)
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

toffie: Har ingen väderstation och det är inget man måste ha utan det är bara en PT100 sensor i denna som går till en PID temperatur kontroll mätare men inget jag använder mer än att bara visa temperaturen på då den är väldigt exakt och har en LED display så det går att se temperaturen på håll och har max - min.
Användarvisningsbild
Bonehead
Kontakt:

Inlägg av Bonehead »

Gjorde en "sanity-check" på allt arbete från igår och det mesta verkar stämma. Fick flytta en matning från 8V till 5V då jag satt den fel igår.
Sen sitta en stund och sätta kontakter på alla kablar från bilen, 4st ethernet kablar och 8st 2.5 kvadrat matningskablar.
Vidare vid inkoppling i bilen och kontroll av signaler hade jag felmärkt två kontakter(höger fram och höger bak var ombytta) vilket var enkelt löst genom att bara byta dom kontakterna mot varandra.
Sista felet var att höger bak gick åt fel håll vilket jag löste i koden genom att vända på utsignalerna då knappsatserna gav rätt signal, troligtvis valt fel kabel från H-bryggan bara.

Allt är inkopplat på golvet för stunden för att enklare åtgärda eventuella fel men eftersom allt verkar fungera är nästa steg att märka upp allt så jag kan ta isär och gömma modulen någonstans och sedan göra en slutgiltig inkoppling.
IMG_7514.JPEG
Fönsterhissarna är lite långsamma då batteriet är ganska urladdat, blev rappare direkt när jag satte på en laddare.
Panelen vid föraren fungerar för alla fönster och övriga knappar fungerar för "sitt" fönster så att säga.
Lås/Låsupp och "blockering av bakre fönsterhissar" knapparna är inkopplade till arduinon och läses av men har i dagsläget ingen funktion.
Blockeringsknappen är rätt enkelt att lägga till och Lås/Låsupp tänkte jag eventuellt använda för att hissa/sänka alla fönster samtidigt om man t.ex håller in den i över 2sek eller dylikt, är lite trött på projektet för stunden så kanske blir senare. :D
Skulle vilja koppla in mig till bilens stam och se om jag kan få den att även påverka centrallåset men känner att det är en grop jag inte orkar gräva just nu.
Användarvisningsbild
petertub
Kontakt:

Inlägg av petertub »

Jag gillar oräddheten och utförandet.. Det blev skitbra (som vi säger här)

Tack för att du delade med dig.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Bonehead
Riktigt häftigt, bra jobbat! :D

Och bilen hade alltså haft manuella hissar innan!? Förstår att det tatt en massa kraft av dig för att utveckla, felsökning osv, förstår att du kan vara trött på projektet :D

Men va häftigt! Jag tycker att det är skoj med massa lösa kablar, precis så som ditt projekt ser ut idag men gör du ett kretskort får du ju uppdatera med bilder om det sen också! Likaså visa när du monterar knappsatserna. Bakdörren hade redan knapp vid handtaget, är det bara en plastmodul med knapp som du bytt ut eller har du gjort hål och monterat själv?

Alldeles för få såna här projekt.. visserligen är ju dagens bilar sen 20 år tillbaka välutrustade med elektronik och funktioner, så inte så mycket man kan "lägga till".. förutom funktionsadderare men då pratar vi CAN nätet och det är ju komplicerat och de få som utvecklar de enheterna delar ju inte med sig något av koden - av förklarliga skäl förstås. Men jag kommer ihåg, det är säkert 10+ år sedan det var några här på forumet som var igång och gjorde någon styrning för motor i.. kan det ha varit en Volvo kanske.. kommer inte ihåg. Annars är det inte alltför mycket bilprojekt och det är lite synd.

Förutom vår vän i Finland som fixar ordning sin Saab förstås :D

Henry
Aah ok, tänkte att du var som alla andra och hade en gigantisk egengjord väderstation eller något liknande :D

Jag har dragit in fiber i vårt pannhus, inte satt upp nätverksgrejer än dock. Men där är tänkt att sättas en Raspberry Pi och lite sensorer på värmepannans rör för ingående/utgående temperaturer, kanske en utomhustemp, koppla in i inkommande EL matning till gården och läsa av från Han porten på elmätaren och lite sådant. På det huset kanske man kan få upp utetemp, regnsensor, kanske vindmätare och lite sådant. Har visserligen en ladugård som säkerligen stör vindriktningen lite grann från sydväst. Men ja.. det är lite grann på planeringsstadiet, men många idéer finns om vad jag vill göra och sätta där. Ska sätta upp kameror som bland annat tittar på garageporten och lite så också.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Väderstation funkar inte direkt här jag bor nu då det är mot innergård och grannarna hade ev kunnat haft lite invändningar om en stor station hängt på balkongen. Det blir även turbulent vind här så den delen hade inte funkat eller regn mätning heller då fasaden är i vägen och jag är inte heller intresserad av att följa vädret på det viset. Vet jag temperaturen utomhus och är lätt att se och visar rätt så räcker det gott och väl för mig.
1802

Inlägg av 1802 »

Provade 9V AC till en LED. Kopplade även en 12V reläspole i serie. Det surrar lite i reläet men det funkar. LEDn håller. Började med en pot och reläet i serie. Vilken chicken :oops: .
Skriv svar