Hur stor är nivåskillnaden? Vill du ha bort den?Mizzarrogh skrev: ↑30 juli 2023, 16:22:46 Nädå, du kan välja vilken färg som helst bara den är ljusgrå, men du kan nu också välja ljusgrå!![]()
Fast jag fundera rom man skall lägga på något avjämnings skikt innan man gör det då det gamla golvet har något slags klack med litet olika nivåer av någon anledning.
Dom rekommenderar att man slipar golvet innan.
Min sockel i pannrummet var delvis (den gamla delen) målad innan. Jag gick över den med stålborste på borrmaskin. Det syntes knappt att jag gjort det, men jag kunde i alla fall inbilla mig att det blev lite smårepor som fick nya färgen att fästa bättre.
Dom rekommenderar, som ett alternativ till att man slipar, att man tvättar med syra.
Cementhuden måste slipas bort eller tas bort genom syratvätt. Vid övermålning av begintlig färg skall ytan mattslipas och tvättas.
Jag hade egentligen tre fall:
– Yta som tidigare var målad.
– Yta med ny betong som jag just gjutit.
– Yta med gammal betong som göts för ca 60 år sedan. På ytan fanns oljefläcker (diesel, eller egentligen eldningsolja).
Jag var ganska noga med förarbetet, även om jag inte gjorde exakt som dom rekommenderade.
Oljefläckar på den gamla betongen tvättade jag bort så gott jag kunde (det är ett tag sedan, men jag tror att jag tog T-röd på en trasa och gnodde). Sedan lät jag området torka ordentligt innan jag sikade på ett tunt skikt cement. Cementen suger upp oljan och när jag borstade bort cementen efter ett par dagar så var fläckarna borta.
Jag sopade ordentligt med en hård borste och dammsög sedan innan jag målade.
Ny betong ska torka, helst ett par veckor, innan man målar.
/Pi