Perklas CNC 3040 - Såld, Letar ny....

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Perkla

Re: Perklas CNC 3040 - Andra betalda fräsningen

Inlägg av Perkla »

Har funderat på det här med Dust shoe bra länge nu, verkar vara en svår uppgift till just min maskin, har kollat på massa olika modeller men absolut ingen som ens med modifikation skulle kunna passa min maskin, det känns trist, skulle vara jätte bra att kunna slippa stå med snabeldraken hela tiden när man kör maskinen, skulle vara bättre att kunna sätta fast slangen bara o sen köra o kunna slippa övervaka hela tiden.

Tror inte att en modell som sitter fast direkt på spindeln är nån bra idé på min i alla fall, snarare nått som sitter fast bakom den rörliga delen på Z på undersidan, den kommer ju då alltid sitta i samma länge förstås, eftersom den inte följer med Z upp eller ner. Den skulle då gå runt på framsidan av spindeln o där skulle det då vara ett hål lite större än själva spindeln så den får plats och även där skulle det vara öppningsbart så man kan öppna och lätt komma åt att byta verktyg osv.

Lite idéer bara.. blir nog svårt i vilket fall som helst. Det är max 9mm mellan Spindel på baksidan och den fasta delen som Z sitter fast i.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Med en sådan där "Dustshoe", ser man inte väldigt dåligt vad man gör?
Användarvisningsbild
Jonaz

Inlägg av Jonaz »

Jag satte min här på spindeln.
image_02.png
Finns en variant i tråden om våra kina fräsar.

Säter: Ja, man ser i princip inget.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

Ta en av plåtarna du fick och använd som basplatta, slitsa upp och kläm runt spindeln. Är den för tunn så gör en extra ring runt spindel. Kan cadda en modell som förslag om du vill? Du kan tom sätta ringen på distans från basplattan för mer stabilitet. Fäst skon med ev borstlist med magneter i basplattan för enklare verktygsbyten.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

säter skrev:Med en sådan där "Dustshoe", ser man inte väldigt dåligt vad man gör?
Därför jag tänkte ha den öppningsbar framtill så man kan ha den öppen när man byter verktyg och ja när som helst igentligen om man vill titta..
Användarvisningsbild
ochkl0620
Kontakt:

Inlägg av ochkl0620 »

Jag har funderat på dust hoe men vill inte ha då jag vill se vad som händer hela tiden :-)
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

CPMS skrev:Ta en av plåtarna du fick och använd som basplatta, slitsa upp och kläm runt spindeln. Är den för tunn så gör en extra ring runt spindel. Kan cadda en modell som förslag om du vill? Du kan tom sätta ringen på distans från basplattan för mer stabilitet. Fäst skon med ev borstlist med magneter i basplattan för enklare verktygsbyten.
Ja det kanske skulle kunna funka bra det, jag har funderat och kollat mycket på min maskin och jag har väl några idéer i huvvet, en av dom skulle vara att den skulle gå att öppna framtill, både så man kan se vad man fräser om man vill men åxå lätt kunna byta verktyg..
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

ochkl0620 skrev:Jag har funderat på dust hoe men vill inte ha då jag vill se vad som händer hela tiden :-)
Jag vill åxå kunna se vad som händer, därför vill jag ha en öppningsbar framtill :D:D
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

Snabb principskiss, gråa är en basplatta av aluminiumet du fick av mig. Tror det var 6mm tjockt.
Blåa är en ev. extra ring skruvad i basplattan för mera stabilitet, ev. slitsad eller skruvad så klämningen av basplattan fungerar.
Gröna är två starka magneter som håller den röda dammskon med borstlister, dammskon går att göra av ex. plywood.
Lilla hålet för anslutning av grovdammsugare eller cyklon.
Om man låter spindeln sticka ner lite nedanför basplattan får du bra styrning av dammskon och det borde räcka gott med magneterna för att hålla den.
Assem1.JPG
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Ja det där ser ju ganska bra ut tycker jag.. problemet är att det inte är bra med själva bultfästet på baksidan eftersom det är extremt trångt där, max 9mm till godo, ev ännu mindre, det är därför åxå som det blir lite knepigt att göra en damm sko till den här maskinen då jag absolut vill ha den öppningsbar framtill om det är möjligt. Så jag lätt kan öppna o kolla, behöver ev bara vara borsten som går att öppna.. då skulle det vara bättre med anslutning från baksidan av hela X för grovdamsugare och att själva dammskon går framåt istället och sitter fast i den delen av Z som inte rör sig.
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

Baksidan? Tänkte att du skulle ha anslutningen till slangen bredvid spindeln. 9mm är ju mycket utrymme.
Bör nog ha den sittande i den rörliga delen av spindeln.
Har du något kort framifrån, sida och uppifrån på spindeln så man ser hur det ser ut?

Denna modell av dammsko är ju inte öppningsbar men det är bara att köra upp spindeln i topp och ta bort själva skon och låta slangen sitta kvar.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

Måste nog ha slangen rakt fram ändå för annars tar skon i sidorna på fräsen. Klämningen går lika bra att sätta rakt framåt alt. skruva basplattan i spindelhållaren.

Diameter på spindelmotorn och hur tjock är spindelhållaren på framsidan, dvs hur nära kan man sätta slangen?
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Spindeln är 65mm och på framsidan är det 6mm mellan spindel och där godset på hållaren slutar.
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

Något i den här stilen då?

2st 15mm magneter fastskruvade i basplattan, magneter eller järnbrickor i dammskon.
5mm kant runt spindeln, 32mm rör för dammsugare.
Röret framåt och klämningen på sidan med en M5 insex.
Dammsko av 15mm plyfa med limmat 3mm gummi som är 50mm högt.
Basplattan i 10mm hård aluminium, jag kan nog sponsra dig med denna bit (ev tillverka den åt dig också men detta ska du kunna köra ut själv hur lätt som helst).
Assem1.JPG
Skriv svar