Nu till Teletypen. Jag har en Teletype modell ASR-33 (enligt DEC, Teletype corp kallade den själv för 33 ASR). Den var standardterminal till PDP-8 då det begav sig. Den är helt elektromekanisk och kommunicerar på seriellt 110 baud med 20mA strömslinga. Den tillverkades från 1963 till 1981! i hundratusentals exemplar. Senare kom man också att använda skrivande terminaler till DEC datorerna, nämligen DECWriter. Den är i stort sett samma sak men den är elektronisk och skriver med en inbyggd matrisskrivare.
När man hade den till PDP-datorerna (som 8, 10, 11 med flera) så modifierades den med ett extra kort så att datorn själv kunde starta remsläsaren. Remsläsaren/stansen ser man längs bort till vänster på teletypen.
Min teletype är tillverkad 1976 och jag har testat den mot PC:n och det fungerar att skriva på tangentbordet och skicka datan till PC:n. Det fungerar också att skicka data från PC:n till teletypen. Tidigare har jag testat den i "Local" mode och stansa remsor och sedan läsa in dem. Det fungerar också.

Så här ser den ut naken. Notera en orange och blå kablarna till höger i bilden. Där ska troligen starten till remsläsaren kopplas in "reader run"

Detta är hjärnan i maskinen, massor av kugghjul och stänger som drivs av en synkronmotor. Varvtalet är viktigt så att baudraten blir rätt! Den amerikanska versionen har en motor lindad för 60Hz. Det skiljer annars går båda versionerna på 110V, när man skulle använda en i Europa så monterades en annan motor in och en transformator 220->110V sattes i skåpet under teletypen. Notera ringklockan, det är den som är BELL ASCII 7.

Det elektriska i maskinen. Det som gjort mig förvirrad är att det sitter två kort i maskinen som inte ska vara där! I alla fall om man läser DEC dokument som beskriver hur man modifierar och kopplar in teletypen till PDP-8. Nu är denna teletypen använd till PDP-11 och på det ena kortet står det "DEC TTY" och det verkar vara en annan nyare variant av "reader run" kortet, till detta har jag inte hittat någon dokumentation. Det andra kortet finns i Teletype manualen men satt tydligen inte i de ASR-33:or som användes till PDP-8. Nu är jag bara ute efter funktion så detta blir nog bra.

Här kopplar man in datorn! Dessutom får man löda in de två kablarna som går till "reader run" kortet. Det var innan USB...
Mer kuriosa är att teletypen bara har STORA BOKSTAVER (och inte åäö) i teckenuppsättningen och att den har en knapp för linefeed och en för return på tangentbordet. Intressant är också att den klarar skriva tio tecken per sekund, det motsvarar 110 baud, ingen buffring här inte. Även return, dvs att flytta vagnen med typhjulet från höger till vänster tar 1/10 sekund.