PDP-8/L Renovering

Berätta om dina pågående projekt.
sodjan
EF Sponsor

Re: PDP8 Renovering

Inlägg av sodjan »

> Så nu ska jag på något sätt försöka att antingen få tag på ett sådant kort och lyckas koppla in det i teletypen.

Eller vadå ? :-)
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Vill också säga gratis, har följt tråden på månadsbasis och det har varit en spännande färd. Lycka till med det sista!
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

sodjan skrev:> Så nu ska jag på något sätt försöka att antingen få tag på ett sådant kort och lyckas koppla in det i teletypen.

Eller vadå ? :-)
Ja, det blev ju riktigt yrt! Skoj. Antingen hitta ett eller bygga ett. Det sitter ett kort i som kanske är rätt, med det lilla jag vet om det är bara en betäckning och det som sitter där heter inte så. Däremot så verkar det innehålla ungefär de komponenter som borde behövas.

psynoise: Tack.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Kanske inte tillför så mycket rellevant till tråden, men jag kunde inte låta bli...

> ...med det lilla jag vet om det är bara en betäckning...

Ett tips! : Kör en Google bild-sök på "betäckning"... :-)
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Nej jag vill inte...

Har tydligen språkproblem idag...
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Absolut! Det är rätt mycket just nu, men det lättar förhoppningsvis snart. Det vore riktigt kul att styra upp något!

Edit: Det där var nog inte det mest lättbegripliga inlägget jag presterat här .. det hänförde sig till

nablaman> Hcb: åka dit tillsammans kanske kunde va kul?

längst ned på _förra_ sidan. Jag skyller på korvfingrar i kombination med liten skärm på telefonen och hög ålder, d.v.s. 25+ :mrgreen:

Skämt åsido, jag är alltså gärna med på att arra en tur till Kävlinge, nablaman. Skicka ett mejl till mig så kan vi planera något!
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

En helt annan sak, är det någon som vet vad detta är? Kärnminne, gissningsvis en bit eftersom det på tapen står bit 10. Google kunde inte hjälpa mig. Inropad på amatörradioauktionen i Växjö för några veckor sedan.

Jag vet att detta inte har med PDP:n att göra, men tänkte att om någon här vet så läser den personen troligen denna tråden...

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Känns extremt stort för att bara hålla en bit.
Jäkla häftig grej iaf!
Användarvisningsbild
pbgp

Inlägg av pbgp »

Nog är det mer än en bit i det där minnet. Det kan nog vara en bit ur många ord. En "slice" så att säga.

Ingen aning om vad det kommer ifrån. Kan fråga på cctalk om du vill.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Det får du gärna göra.

Som pbgp skrev, jag tror det är en bit men många adresser. Precis som DRAM brukade vara orienterade.
Användarvisningsbild
Gizmo
Kontakt:

Inlägg av Gizmo »

anders_bzn skrev:En helt annan sak, är det någon som vet vad detta är?
Jag hittar ganska gott om info på det om jag googlar på det. Kanske är det ett minne till en flyglednings-dator från slutet av 60-talet?
Bild
anderi

Inlägg av anderi »

Fortsätter på sidospåret med en kommentar om minnesstacken.
Jag tror inte att det är ett 'enbitsminne' utan gissar på 8 bitar plus paritetsbit efter att ha försökt att räkna minnesplanen.
LEC sålde nog minnen till andra datortillverkare som inte hade faciliteter för att sy minnesmattor.
Tapen kan vara en notering om att Bit 10 var trasig exempelvis.
Sedan får jag sälla mig till hyllningsköran. Verkligen roligt att du orkade ända fram. En del av felen du upptäckt och rättat till kan jag förstå hur de uppkommit. Men min känsla är att det har varit många fler fel på denna enda maskin än jag träffade på under 20 års service på stordatorer. Undrar vad den varit med om? Fast det är klart, maskinerna jag arbetade med var inte 30 år gamla då. Elektronik kanske tröttnar med åren.
Hur som helst Grattis!
Anders
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Jag vet en sak till, det såldes två andra minnespackar på samma aktion, de andra hade också en tejp med ett bitnummer. På en stod det "Bit 3" och på den sista något annat.

Jag tror denna maskinen har tagit mycket stryk eftersom sen tydligen varit ganska fuktig under lång tid. Sen är ju alla komponenter 40+.

De datorer som du servade måste ändå stått torrt och lagom varmt.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Nu till Teletypen. Jag har en Teletype modell ASR-33 (enligt DEC, Teletype corp kallade den själv för 33 ASR). Den var standardterminal till PDP-8 då det begav sig. Den är helt elektromekanisk och kommunicerar på seriellt 110 baud med 20mA strömslinga. Den tillverkades från 1963 till 1981! i hundratusentals exemplar. Senare kom man också att använda skrivande terminaler till DEC datorerna, nämligen DECWriter. Den är i stort sett samma sak men den är elektronisk och skriver med en inbyggd matrisskrivare.

När man hade den till PDP-datorerna (som 8, 10, 11 med flera) så modifierades den med ett extra kort så att datorn själv kunde starta remsläsaren. Remsläsaren/stansen ser man längs bort till vänster på teletypen.

Min teletype är tillverkad 1976 och jag har testat den mot PC:n och det fungerar att skriva på tangentbordet och skicka datan till PC:n. Det fungerar också att skicka data från PC:n till teletypen. Tidigare har jag testat den i "Local" mode och stansa remsor och sedan läsa in dem. Det fungerar också.

Bild
Så här ser den ut naken. Notera en orange och blå kablarna till höger i bilden. Där ska troligen starten till remsläsaren kopplas in "reader run"

Bild
Detta är hjärnan i maskinen, massor av kugghjul och stänger som drivs av en synkronmotor. Varvtalet är viktigt så att baudraten blir rätt! Den amerikanska versionen har en motor lindad för 60Hz. Det skiljer annars går båda versionerna på 110V, när man skulle använda en i Europa så monterades en annan motor in och en transformator 220->110V sattes i skåpet under teletypen. Notera ringklockan, det är den som är BELL ASCII 7.

Bild
Det elektriska i maskinen. Det som gjort mig förvirrad är att det sitter två kort i maskinen som inte ska vara där! I alla fall om man läser DEC dokument som beskriver hur man modifierar och kopplar in teletypen till PDP-8. Nu är denna teletypen använd till PDP-11 och på det ena kortet står det "DEC TTY" och det verkar vara en annan nyare variant av "reader run" kortet, till detta har jag inte hittat någon dokumentation. Det andra kortet finns i Teletype manualen men satt tydligen inte i de ASR-33:or som användes till PDP-8. Nu är jag bara ute efter funktion så detta blir nog bra.

Bild
Här kopplar man in datorn! Dessutom får man löda in de två kablarna som går till "reader run" kortet. Det var innan USB...

Mer kuriosa är att teletypen bara har STORA BOKSTAVER (och inte åäö) i teckenuppsättningen och att den har en knapp för linefeed och en för return på tangentbordet. Intressant är också att den klarar skriva tio tecken per sekund, det motsvarar 110 baud, ingen buffring här inte. Även return, dvs att flytta vagnen med typhjulet från höger till vänster tar 1/10 sekund.
bqt

Inlägg av bqt »

Hum. Jag hade för mig att vagnretur (eller om det var radframmatning) tog lite längre tid, varför de flesta av DECs OS kan ställas in att skicka ett antal NUL efter en ny rad, så att Teletypen hinner med...

För övrigt är Teletype orsaken till begreppet "tty" i datorvärlden (specifik Unix). TTY står, som folk säkert kan gissa nu, för TeleTYpe.
Skriv svar