Senaste reparationen
- anders_bzn
- Kontakt:
Re: Senaste reparationen
Reparation och reparation. Har hjälpt svärfar att motionera bromskolvarna runt om på en Volvo 740. Problemet med anliggande bromsar blev nog mindre. Menmen. Hittade ett hål på avgasröret så den går nog ändå inte igenom besiktningen imorgon. Ska bli spännande och höra vad de säger
om bromsarna och om det är nått mer.
MVH: Mikael
om bromsarna och om det är nått mer.
MVH: Mikael
- ochkl0620
- Kontakt:
Ena hörnet på klippbordet hade gått av och lite färg flagnat på nya (beg) gräsklipparen (Stiga PARK -99)
Tänkte svetsa till det och bättre på lite. Men när jag pillade på färgflagorna insåg jag att det var betydligt mer än så, halva bordet hade släppt färgen med ytrost under så det vart totalrenovering istället
Håller nog några år till nu. Ska se till att olja olja undersidan regelbundet också.

Tänkte svetsa till det och bättre på lite. Men när jag pillade på färgflagorna insåg jag att det var betydligt mer än så, halva bordet hade släppt färgen med ytrost under så det vart totalrenovering istället

- ochkl0620
- Kontakt:
Funderade faktiskt på det
Och sen ge fan i att göra rent så slipper massan blästras bort 

-
Har inte slängt sladdarna än så de kan du få mot porto, antar att jag har haft tur med mina sladdar från Aliexpress helt enkelt.MiaM skrev:Överbevis. <snip>
P.S. om någon av dina gamla sladdar finns kvar och kontakten och de närmaste centimetrarna vid kontakten är friska, och den identifierar sig som minst 60W, så skulle jag kunna tänka mig att köpa av dig för porto + "en glass". Jag lever rätt gott med en löd+tejpskarv strax invid datorn. (Jag har alltså en utsliten 60W T-kontakt och en nästan ny 45W-L-kontakt på min 60W-laddare).
Dessa tre annonser är det jag köpt från iaf:
http://www.aliexpress.com/snapshot/6105865928.html
http://www.aliexpress.com/snapshot/6105362282.html
http://www.aliexpress.com/snapshot/265861070.html
Alla laddare jag reparerat har laddat min macbook pro 13" även om jag inte sett efter hur snabbt de har laddat och laddaren har betett sig som vanligt. Har testat kinaladdare också och även om de fungerar så beter de sig inte som riktiga.
Tror det är tre L-sladd och en T-sladd jag har hemma men jag vet inte vilka som kommer från 65 och 85W.
Ett nytt oembatteri (hoppas jag det var iaf) på Aliexpress var inte så dyrt iaf:
http://www.aliexpress.com/snapshot/238400043.html
under $50 till din dörr, om inte posten stjäl dina lipos som de gjorde för mig nyss då man inte får skicka sådana med flyg tydligen.

Tvärrmaskinen.
Den hade slutat centrifugera, allt annat funkade, men den varvade aldrig upp centrifugeringen utan roterade bara trumman lite, sen gav den upp.
Det visade sej vara ganska enkelt, jag googlade på problemet och om filtret är igensatt eller har nåt som spärrar pumphjulet så kan den inte pumpa ut vattnet, så efter rengöring av ett filter (som iofs knappt innehöll nåt då min sambo gör rent det regelbundet) och hjulet så körde jag en tvättmaskinsrengöring i den, efter det centrifugerade den som den ska igen.
Oklart vilket som gjorde nytta, tror det var avlägsnandet av trådarna i pumphjulet, men jäklar vad fin trumman och glaset blev efter rengöringen
Den hade slutat centrifugera, allt annat funkade, men den varvade aldrig upp centrifugeringen utan roterade bara trumman lite, sen gav den upp.
Det visade sej vara ganska enkelt, jag googlade på problemet och om filtret är igensatt eller har nåt som spärrar pumphjulet så kan den inte pumpa ut vattnet, så efter rengöring av ett filter (som iofs knappt innehöll nåt då min sambo gör rent det regelbundet) och hjulet så körde jag en tvättmaskinsrengöring i den, efter det centrifugerade den som den ska igen.
Oklart vilket som gjorde nytta, tror det var avlägsnandet av trådarna i pumphjulet, men jäklar vad fin trumman och glaset blev efter rengöringen

Senaste var föräldrarnas pelletsbrännare, där det hade blivit kortis i fläkten mellan fas och jord, vilket ledde till några avbrunna banor på kretskortet, samt även trasig triac, optokopplare samt några brända motstånd.
Beställde komponenter, och kopplingstråd från Elfa och nu funkar brännaren som den skall igen.
Tråden där jag fick hjälp med att felsöka brännaren: http://elektronikforumet.com/forum/view ... =2&t=73118

Beställde komponenter, och kopplingstråd från Elfa och nu funkar brännaren som den skall igen.
Tråden där jag fick hjälp med att felsöka brännaren: http://elektronikforumet.com/forum/view ... =2&t=73118
Klafsa på fyra-fem kilo asfalt och kör sen klipparn över en sandlåda, så har du ett rejält skyddochkl0620 skrev:Funderade faktiskt på detOch sen ge fan i att göra rent så slipper massan blästras bort

- 13th.Marine
- EF Sponsor
Lagat farsans elektriska häcksax, han trodde nått påvägen till svärdet gått sönder, jag demonterar hela härligheten för att inte hitta något fel, tillsist ser jag att två "klingor" på svärdet har gått ihop och stoppar det hela.
Efter en ny demontering gick de att dela på och man kunde böja rätt den ena klingan.
Efter en ny demontering gick de att dela på och man kunde böja rätt den ena klingan.
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
[Glenn med lätt ändring]>Tvärmaskinen.
Jotack, sådana har man träffat på några gånger
OnT: Bytt säkringen till VFDn (display, inte omformare) i hustruns kompaktstereo. Den gick sönder för drygt 5 år sedan, men litet googlande och felsökande hjälpte till att lokalisera felet. Frågan är dock varför den gick sönder ...
Jotack, sådana har man träffat på några gånger

OnT: Bytt säkringen till VFDn (display, inte omformare) i hustruns kompaktstereo. Den gick sönder för drygt 5 år sedan, men litet googlande och felsökande hjälpte till att lokalisera felet. Frågan är dock varför den gick sönder ...
- anders_bzn
- Kontakt:
Har rensat bort skit så att det går att spola i svärfars toa igen. Ett riktigt skitjobb...
- Volvo245GLT
- Kontakt:
Diskmaskinen från -03 av fabrikat Bosch slutade pumpa ur vattnet. Föga förvånande så var problemet avloppspumpen som gick lite väl trögt att dra runt...
En provkörning på bänken bekräftade att den inte orkade snurra längre.
Lyckades efter mycket om och men demontera pumpen (våt, magnetkopplad) fullständigt och kunde befria rotor och axel från massa gammalt guck.
Putsade bort en del grader och repor på den glidlagrade axeln samt fettade in rubbet med vaselin innan jag smackade ihop allt igen. Återmonterade och provkörde... Och maskinen tömmer nu som aldrig förr!!
En provkörning på bänken bekräftade att den inte orkade snurra längre.
Lyckades efter mycket om och men demontera pumpen (våt, magnetkopplad) fullständigt och kunde befria rotor och axel från massa gammalt guck.
Putsade bort en del grader och repor på den glidlagrade axeln samt fettade in rubbet med vaselin innan jag smackade ihop allt igen. Återmonterade och provkörde... Och maskinen tömmer nu som aldrig förr!!

Vaselin bli så pass lättflytande när det blir varmt att det nog inte stannat kvar där. Jag skulle valt ett annat smörjmedel.