Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skrivare)
Re: Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skriv
Jag har en fråga till er alla som har byggt kossel.
Får man in 500mm långa linjärskenor?
Funderar om det kan hindra vagnarna från glida av skenan.
Får man in 500mm långa linjärskenor?
Funderar om det kan hindra vagnarna från glida av skenan.
Re: Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skriv
Jo, jag har dem liggade i min Printer-katalog. Ingen av dem känns helt rätt, men... får jag inte tid att rita ihop något eget så blir det nån av dem.Jeppsson skrev:Shunt >> GT2 Belt coupler
http://www.thingiverse.com/thing:40710
http://www.thingiverse.com/thing:212873
Re: Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skriv
den andra där "tough belt clip" skulle ju varit helt ok om man gjort den som två olika delar och på den som ligger på remmens ovansida haft en platt kontaktyta i stället för tänderna, nu kändes den ju "sådär"...
Re: Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skriv
Till de flesta plast-kit får man med ändstopp-bitar som förhindrar vagnarna från att glida av skenorna.Micke_s skrev:Jag har en fråga till er alla som har byggt kossel.
Får man in 500mm långa linjärskenor?
Funderar om det kan hindra vagnarna från glida av skenan.

Får man inte det kan man använda buntband - betydligt billigare än att köpa längre linjärskenor.
Re: Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skriv
skiljer bara 70kr att ta längre.
Tänkte att man kan använda dom till en större 3D printer om inte annat.
Tänkte att man kan använda dom till en större 3D printer om inte annat.
Re: Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skriv
Jag måste ha missat något väldigt simpelt... men jag får inte autolevel proben att fungera under Marlin. Tycker jag har varit på alla inställningar, jämfört med andras osv.
En del har knappt en setting i Configuration.h angående auto bed leveling och för dem fungerar det. Jag har massor med inställningar, såg idag att jag råkat dubblera ett par, men jag får det inte att fungera.
Proben känns igen om jag kör ett M119, men oavsett hur jag kör G29 (har provat från hemmaläge, just ovanför glasskivan, t.om med proben så långt ner att den avaktiverat mikroswitchen) så drar den Z neråt medan X & Y står stilla. Den kör långt under Z0 (den vill igenom glasskivan till vilket pris som helst) vilket den inte borde kunna göra enl. firmware-inställningarna. Z = 0 ska ju vara hårdkodat som min-gräns.
Jag sitter just nu i det läget att jag inte kan skriva ut lite större utskrifter. Jag har allting så plant jag kan få det, men trots det så är ytterkanten av glaset ca 0.5mm lägre än mittpunkten. Räcker mer än väl för att sabotera.
I värsta fall får jag börja om med att justera manuellt, men känns som om jag riskerar att göra allt värre istället.
Med lite tur kanske det räcker att flytta upp endstopparna lite
En del har knappt en setting i Configuration.h angående auto bed leveling och för dem fungerar det. Jag har massor med inställningar, såg idag att jag råkat dubblera ett par, men jag får det inte att fungera.
Proben känns igen om jag kör ett M119, men oavsett hur jag kör G29 (har provat från hemmaläge, just ovanför glasskivan, t.om med proben så långt ner att den avaktiverat mikroswitchen) så drar den Z neråt medan X & Y står stilla. Den kör långt under Z0 (den vill igenom glasskivan till vilket pris som helst) vilket den inte borde kunna göra enl. firmware-inställningarna. Z = 0 ska ju vara hårdkodat som min-gräns.
Jag sitter just nu i det läget att jag inte kan skriva ut lite större utskrifter. Jag har allting så plant jag kan få det, men trots det så är ytterkanten av glaset ca 0.5mm lägre än mittpunkten. Räcker mer än väl för att sabotera.
I värsta fall får jag börja om med att justera manuellt, men känns som om jag riskerar att göra allt värre istället.

Med lite tur kanske det räcker att flytta upp endstopparna lite
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Inlägg: 278
- Blev medlem: 9 maj 2013, 20:07:28
- Ort: Åstorp Skåne
Re: Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skriv
@Shunt
Istället för att flytta endstoppen,vilket är alldeles för inexakt och svårt att få rätt, prova att använda M666 justeringen istället.
Den blev implementerad i marlin runt september, så om du har en marlin.ino från oktober-13 eller senare ska den vara med. Jag höll själv på att bli tokig på endstoppen,
men med M666 fick jag en absolut plan bädd på ca 30 minuter.
Puttiplatt
Istället för att flytta endstoppen,vilket är alldeles för inexakt och svårt att få rätt, prova att använda M666 justeringen istället.
Den blev implementerad i marlin runt september, så om du har en marlin.ino från oktober-13 eller senare ska den vara med. Jag höll själv på att bli tokig på endstoppen,
men med M666 fick jag en absolut plan bädd på ca 30 minuter.
Puttiplatt
Re: Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skriv
Det enda jag kan tänka mej är att z_min endstop är kopplad NC (andra endstop är NO), så om jag gör M119 nu när den håller på att skriva ut får jag
Men jag vet inte om jag fick autolevelling att funka under ErikZalms Marlin.
Om jag fattar rätt med tanke på problem med oplan skiva och den Configuration.h du har så kör du ErikZalms Marlin?
Byt då till jcrcoholl's Marlin, för mej så löste allting sej angående autoleveling. T o m kurviga underlägg kompenserar den för och det räcker med grovinställning av DELTA_RADIUS. Min Configuration.h finns i den här posten http://elektronikforumet.com/forum/view ... 5#p1019956, länk till Marlin-deltabot finns här https://github.com/jcrocholl/Marlin. Med lite medflyt så är det bara att ladda ner denna Marlin, lägga in min Configuration.h, ladda upp i skrivaren och du har något som funkar. Osvuret är bäst dock
Knottrorna vet jag vad de beror på nu, det är uppdatering av den grafiska LCDn som tar lite för lång tid. Prova att ta bort LCDn från Configuration.h och utskriften blir perfekt. Sen får man fundera på detta med LCD...
Kod: Markera allt
Reporting endstop status
x_max: open
y_max: open
z_min: TRIGGERED
z_max: open
Om jag fattar rätt med tanke på problem med oplan skiva och den Configuration.h du har så kör du ErikZalms Marlin?
Byt då till jcrcoholl's Marlin, för mej så löste allting sej angående autoleveling. T o m kurviga underlägg kompenserar den för och det räcker med grovinställning av DELTA_RADIUS. Min Configuration.h finns i den här posten http://elektronikforumet.com/forum/view ... 5#p1019956, länk till Marlin-deltabot finns här https://github.com/jcrocholl/Marlin. Med lite medflyt så är det bara att ladda ner denna Marlin, lägga in min Configuration.h, ladda upp i skrivaren och du har något som funkar. Osvuret är bäst dock

Knottrorna vet jag vad de beror på nu, det är uppdatering av den grafiska LCDn som tar lite för lång tid. Prova att ta bort LCDn från Configuration.h och utskriften blir perfekt. Sen får man fundera på detta med LCD...
Re: Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skriv
Ja, 50 cm får plats, dock ganska precist med endstop och sånt med de vanliga 60 cm pelarna.Micke_s skrev:skiljer bara 70kr att ta längre.
Tänkte att man kan använda dom till en större 3D printer om inte annat.
Re: Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skriv
Jo, min Z_MIN är detsamma, triggered tills den når glaset. Ska testa en ren jcrocholl få se.hawkan skrev:Det enda jag kan tänka mej är att z_min endstop är kopplad NC (andra endstop är NO), så om jag gör M119 nu när den håller på att skriva ut får jagMen jag vet inte om jag fick autolevelling att funka under ErikZalms Marlin.Kod: Markera allt
Reporting endstop status x_max: open y_max: open z_min: TRIGGERED z_max: open
Har för mig att jag testat bådas versioner men ska inte svära på det. Jag börjar misstänka att felet ligger i nån av de andra filerna, eftersom beteendet när jag kör G29 är helt felaktigt. Den ska ju jobba på alla 3 axlar, och inte bara Z.
Använde du config-filerna från example_configurations eller körde du med de som ligger i rooten?
Kan nog tänka mig att LCD:n ställer till det. Kollar man källkoden så är ju 80% för LCD & SD. De har väl sagt att stödet är rätt generiskt och icke optimerat. Normalt ska det ju inte vara några problem, en LCD är lättdriven.
Jag funderar på att ev. ta en titt på OctoPrint senare, men... som det är nu har jag inte förtroendet att lämna skrivaren mer än nån minut åt gången medan den jobbar.

Sen har jag både en Synology NAS och Ubuntu Server stående bredvid, så jag saknar eg. inte källor att köra skrivaren från.
Jag måste kolla min RAMPS också (som jag sagt ett par gånger), men är inte så sugen på det just nu. Tar hellre en vanligt nätadapter till Arduinon (eller köper en dc-propp och tar strömmen från PSU:n).
Positivt är iallafall att jag har två nya A4988 på ingående. Mycket snällt av dem.
Re: Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skriv
Nu är det ju flera veckor sedan och man glömmer tråkiga saker men ju mer jag tänker på det ju mer kommer jag ihåg att jag inte fick autolevling att funka med ErikZalms Marlin. Jag tror inte det funkar för en delta helt enkelt, en vanlig kartesisk funkar det bra för.
Ja jag utgick från konfigurationerna i example_configurations och moddade. Ja just det, Configuration_adv.h måste väl också tas därifrån. En modd som du kanske behöver senare är positionerna för att snäppa loss z-proben och sätta tillbaks den, det finns i Marlin_main.cpp nånstans som jag inte kan kolla nu.
Jag lägger upp bilder i kväll på skillnad på kvalitet med och utan LCD.
Ja jag utgick från konfigurationerna i example_configurations och moddade. Ja just det, Configuration_adv.h måste väl också tas därifrån. En modd som du kanske behöver senare är positionerna för att snäppa loss z-proben och sätta tillbaks den, det finns i Marlin_main.cpp nånstans som jag inte kan kolla nu.
Jag lägger upp bilder i kväll på skillnad på kvalitet med och utan LCD.
Re: Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skriv
Nuså är allt beställt förutom styrkortet och hot-end:en.
Re: Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skriv
Jihaa! Inget är som väntans tider
Bild på skillnad mellan en "vanlig" 20x4 LCD och 12864 grafisk LCD kommer här.
Jag har lånat sonens 20x4 LCD och skrivit ut en Minion, samma G-kod.
JCrochroll's Marlin är använd.
Den vänstra Minionen är gjord med Marlin konfigurerad med #define REPRAP_DISCOUNT_FULL_GRAPHIC_SMART_CONTROLLER,
den högre med #define REPRAP_DISCOUNT_SMART_CONTROLLER och så har jag bytt LCD rent fysiskt också.
Den vänstra Minionen är full med knottrar speciellt på de kurviga delarna, den högra, gjord med den vanliga 20x4 LCDn, har inga knottrar.
Det är uppenbart att det är uppdateringen av den grafiska LCDn som tar lite för lång tid. Om man stirrar på LCDn och lyssnar på motorerna så ser och hör man att det kommer ett litet motorstopp precis när LCDn uppdateras. Jag har tittat i koden och hela skärmbilden skrivs om vid varje uppdatering. Ett bättre sätt hade varit att skilja på en statisk del av skärmen som inte ändras och en dynamisk bild med x,y,z-värden, tid, temperatur som man skriver om vid varje uppdatering. Borde kunna halvera uppdateringstiden eller så. Jag ska se om det hjälper.
Jag har 1.75 mm filament från igo3d. Har skrivit ut gula saker i 190 grader med bra resultat. Bytte till vitt idag, måste upp på minst 220 grader för att det ska funka. Samma tråd, olika färg. Inkörning behövs tydligen.

Bild på skillnad mellan en "vanlig" 20x4 LCD och 12864 grafisk LCD kommer här.
Jag har lånat sonens 20x4 LCD och skrivit ut en Minion, samma G-kod.
JCrochroll's Marlin är använd.
Den vänstra Minionen är gjord med Marlin konfigurerad med #define REPRAP_DISCOUNT_FULL_GRAPHIC_SMART_CONTROLLER,
den högre med #define REPRAP_DISCOUNT_SMART_CONTROLLER och så har jag bytt LCD rent fysiskt också.
Den vänstra Minionen är full med knottrar speciellt på de kurviga delarna, den högra, gjord med den vanliga 20x4 LCDn, har inga knottrar.
Det är uppenbart att det är uppdateringen av den grafiska LCDn som tar lite för lång tid. Om man stirrar på LCDn och lyssnar på motorerna så ser och hör man att det kommer ett litet motorstopp precis när LCDn uppdateras. Jag har tittat i koden och hela skärmbilden skrivs om vid varje uppdatering. Ett bättre sätt hade varit att skilja på en statisk del av skärmen som inte ändras och en dynamisk bild med x,y,z-värden, tid, temperatur som man skriver om vid varje uppdatering. Borde kunna halvera uppdateringstiden eller så. Jag ska se om det hjälper.
Jag har 1.75 mm filament från igo3d. Har skrivit ut gula saker i 190 grader med bra resultat. Bytte till vitt idag, måste upp på minst 220 grader för att det ska funka. Samma tråd, olika färg. Inkörning behövs tydligen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skriv
Tack för tipsen, hawkan.
Nu fungerar autolevel utan problem, och utskrifterna blev genast 10ggr bättre. Någon hade lurat i mig att skulle man köra autolevel så var det ErikZalms version man skulle använda. Jaja.
Av någon anledning fick jag öka MANUAL_Z_HOME_POS med 0.2mm efteråt, men det var ju lätt fixat.
Behöver man köra G29 varje gång man startar upp skrivaren?
Man ser att det tyvärr släppt lite från glaset på vänstra sidan (där den började utskriften). Som tur är så gör det inget i det här fallet (det är en del i en hållare för plasten). Hade minskat temperaturen på första lagret från 215 till 190 grader, får dra upp den lite igen.
Man ser också att just där den börjar med första lagrets infill så blir det lite brett mellan första 5-10 vändorna, sen blir det bra. Kanske därför det vill släppa i just det hörnet.
Intressant test med LCD. Jag får se hur min beter sig när jag provar skriva ut något med lite mer kurvor.
För säkerhets skull; visst ska det gå bra att dra 12v från PSU:n till Arduinon? Den ska väl klara upp till 20v. Börjar vara några utskrifter från att våga lämna den ifred i 15-20 minuter... och börjar vara less på att kånka min MacBook upp och ner för trappan. Den är tung!
Nu fungerar autolevel utan problem, och utskrifterna blev genast 10ggr bättre. Någon hade lurat i mig att skulle man köra autolevel så var det ErikZalms version man skulle använda. Jaja.

Av någon anledning fick jag öka MANUAL_Z_HOME_POS med 0.2mm efteråt, men det var ju lätt fixat.
Behöver man köra G29 varje gång man startar upp skrivaren?
Man ser att det tyvärr släppt lite från glaset på vänstra sidan (där den började utskriften). Som tur är så gör det inget i det här fallet (det är en del i en hållare för plasten). Hade minskat temperaturen på första lagret från 215 till 190 grader, får dra upp den lite igen.
Man ser också att just där den börjar med första lagrets infill så blir det lite brett mellan första 5-10 vändorna, sen blir det bra. Kanske därför det vill släppa i just det hörnet.
Intressant test med LCD. Jag får se hur min beter sig när jag provar skriva ut något med lite mer kurvor.
För säkerhets skull; visst ska det gå bra att dra 12v från PSU:n till Arduinon? Den ska väl klara upp till 20v. Börjar vara några utskrifter från att våga lämna den ifred i 15-20 minuter... och börjar vara less på att kånka min MacBook upp och ner för trappan. Den är tung!

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skriv
Härligt att du är igång! Och produktionen i full gång ser jag. Tipset om Jcrocholls Marlin härleds till janbjorn, ära den som äras bör.
Vad jag vet så måste man G29-a varje gång man startar. Jag har t o m lagt in det som start-up kod från slicern, då kommer det med i filen och kör man det då från SD-kortet får man med en levelling som första steg. Är det helt automatiskt är det inga bekymmer.
Har du fått till automatisk nedsläpp och upptag av Z-proben? Koordinaterna för det finns från rad 826 i Marlin_main.cpp.
12V, ja sätt dit dioden D1 så visst går den utan 5V från datorn. Och då är det bra om G29 finns i G-koden.
Knottrorna var det som fick mej att testa Repetier. Men får jag nu till en lösning med Marlin så kör jag med Marlin för autolevelling är suverän.
Vad jag vet så måste man G29-a varje gång man startar. Jag har t o m lagt in det som start-up kod från slicern, då kommer det med i filen och kör man det då från SD-kortet får man med en levelling som första steg. Är det helt automatiskt är det inga bekymmer.
Har du fått till automatisk nedsläpp och upptag av Z-proben? Koordinaterna för det finns från rad 826 i Marlin_main.cpp.
12V, ja sätt dit dioden D1 så visst går den utan 5V från datorn. Och då är det bra om G29 finns i G-koden.
Knottrorna var det som fick mej att testa Repetier. Men får jag nu till en lösning med Marlin så kör jag med Marlin för autolevelling är suverän.