Senaste reparationen
Re: Senaste reparationen
Avgassystemet rasade, rostat av där ljuddämparen möter röret, efter lite ny plåt och en vända med MAGsvetsen sitter det på igen, tätare än någonsin, håller man för röret dör motorn.
Jag hade min surfplatta i arbetsbyxorna och lyckades sätta på den tills batteriet var helt urladdat. Det gick inte att ladda plattan så jag plockade isär den och mätte upp spänningen till 3.0 volt på batteriet vilket ska vara okej för att kunna ladda Lithium-Ion batteriet.
Laddar batteriet, plockar ihop plattan och den fungerar som vanligt
Laddar batteriet, plockar ihop plattan och den fungerar som vanligt

Lagat skärmen till PC som styr min laser och CNC. Åskan slog ned och orsakade kortslutning i nätdelens ingångsdrossel + säkring. Säkring bytt och kortslutningen i drosseln isolerad med 2K-lim.
Nu fungerar skärmen igen
/// Marcus
Nu fungerar skärmen igen

/// Marcus
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Inte så mycket reparation som rengöring, men har iaf fixat en kollegas laptop som hans ungar vickat en blomvas över. Dock inte allt vatten för dottern hans hann rädda vasen tillräckligt snabbt. Men det kom ändå så mycket så datorn genast stängde av sig. Och batteriet togs inte ur på en gång pga ovetskap hur vatten och el kan bli på ett kretskort... Den startade iaf inte något mer.
Fick med mig den i en påse (och tog ur batteriet det första jag gjorde) åkte hem och monterade isär allt i molekyler och rensade mha rengöringsspray och borste all oxid som bildats, bytte ut cmosbatteriet som haft en stor droppe vatten på sig i kontakt med EMI-skärmtejpen under överdelen av chassit = 2,9V utan någon belastning. Obra.
Turligt nog sitter ju hårddisken monterad från undersidan och lufthålet är således neråt, och där var det torrt.
Lite allmän rengöring, återmontering, uppstart, cmosinställningar, och sen lite rensning av skitfiler. I bättre skick än innan.
Kan det bli några bjudluncher till veckan tro?
Fick med mig den i en påse (och tog ur batteriet det första jag gjorde) åkte hem och monterade isär allt i molekyler och rensade mha rengöringsspray och borste all oxid som bildats, bytte ut cmosbatteriet som haft en stor droppe vatten på sig i kontakt med EMI-skärmtejpen under överdelen av chassit = 2,9V utan någon belastning. Obra.

Lite allmän rengöring, återmontering, uppstart, cmosinställningar, och sen lite rensning av skitfiler. I bättre skick än innan.

Kan det bli några bjudluncher till veckan tro?

-
Reparerat fyra stycken macbookladdare som alla utom en hade bränt av sladden som går till datorn, den sista hade en katt gnagt på. Nya sladdar från Kina på $7 styck istället för nya laddare som Apple tar 800 för eller vad det nu var. Det verkar vara ganska vanligt att sladden böjs av invändigt efter dragavlastaren för att sedan kortslutas och brinna av.
Bonusfråga på det:
Visst är det så att man måste ha "rätt" kontakt för att vissa macbook ska vilja ladda sig? Får man garanterat en kontakt som säger "hej, jag är rätt nätagg" om man kinabeställer?
Visst är det så att man måste ha "rätt" kontakt för att vissa macbook ska vilja ladda sig? Får man garanterat en kontakt som säger "hej, jag är rätt nätagg" om man kinabeställer?
Bytt relä i PID-regulatorn i min sous vide som inte ville slå längre. Fick transplantera ett nytt relä med lite tråddragning så är den som ny igen 
/// Marcus

/// Marcus
-
Passar kontakten fysiskt i datorn så fungerar den, det är bara en dum sladd med två ledare i. Jag vet inte om LEDen får ström av datorn på mittenpinnen eller hur den nu lyser men den fungerar precis som orginaldelen även om sladden känns lite styvare. Bootlegladdare beter sig annorlunda i leden och lyser även efter att du dragit ur sladden.MiaM skrev:Bonusfråga på det:
Jag har köpt "L" sladdar och satt på gamla "T"-laddare och det fungerade lika bra, 60 och 85W var det ingen skillnad på. Man får bryta riktigt hårt för att få isär laddaren och har man otur så har de använt riktigt mycket silikon vilket betyder ännu mer våld. När jag återmonterade dem så använde jag superlim och la dem i press under kanske 20kg och på två av dem så är det svårt att se att de varit öppnade, de andra två kan man se lite brytmärken på.
Monterat ett bättre begagnat expansionskärl på XC70n, sedan nippeln till den tunna slangen från kylaren gått av.
Lärde mig att det ligger ett konstant flöde på den,bästa fulfixen verkade vara att ta av locket och trycka ner slangen där och köra med locket av.
Min lokala bilmekare plockade hem ett expansionskärl från bildelsbasen, fraktfritt, så jag slapp ta mig hela vägen in till Uppsala och hämta ett. Intressant att notera att det fanns tre på samma skrot i uppsala men bara ett i hela sthlm..
(Han ska renovera bromsar på min S80 nästa vecka så han tjänar nog pengar på mig endå, samma verkstad som vägra ta betalt på en felsökning på XC70 när han inte hittade vad som var fel med insuget..)
Lärde mig att det ligger ett konstant flöde på den,bästa fulfixen verkade vara att ta av locket och trycka ner slangen där och köra med locket av.
Min lokala bilmekare plockade hem ett expansionskärl från bildelsbasen, fraktfritt, så jag slapp ta mig hela vägen in till Uppsala och hämta ett. Intressant att notera att det fanns tre på samma skrot i uppsala men bara ett i hela sthlm..
(Han ska renovera bromsar på min S80 nästa vecka så han tjänar nog pengar på mig endå, samma verkstad som vägra ta betalt på en felsökning på XC70 när han inte hittade vad som var fel med insuget..)
Fixat tillbaka en avsliten kontakt på en trefas servomotor på ca 1.37kW, samt testkört den.
Den vita:

Den vita:

Skulle tvätta Polon (bil inte tröja
), högtryckstvätten var stendöd. Skruvade isär den och öppnade upp där strömbrytaren satt, där satt bara en fet konding, allt verkade i sin ordning (provkörde utan konding, ingen skillnad).
Sen vid vattenanslutningarna satt det en liten grej som det gick en sladd till. Skruvade upp den. Där satt en microbrytare och sen
var det som en kolv som skulle komma ut och med en klack på sidan trycka till microbrytaren. Provade att starta och trycka på microbrytaren för hand. Mycket riktigt då startade motorn. Ginglade lite på kolven och körde den med vatten och så, sen släppte den. Men jag tror något är
fel för man ser hur kolven rör sig när man startar högtryckstvätten, men microbrytaren är alltid nertryckt, sålunda går motorn hela tiden.
Vid närmare eftertanke var det nog så den funkade innan den var stendöd också, men jag gissar att det inte är meningen? Att kolven inte riktigt har tillräckligt stort utslag eller att microbrytaren flyttat på sig.
MVH: Mikael

Sen vid vattenanslutningarna satt det en liten grej som det gick en sladd till. Skruvade upp den. Där satt en microbrytare och sen
var det som en kolv som skulle komma ut och med en klack på sidan trycka till microbrytaren. Provade att starta och trycka på microbrytaren för hand. Mycket riktigt då startade motorn. Ginglade lite på kolven och körde den med vatten och så, sen släppte den. Men jag tror något är
fel för man ser hur kolven rör sig när man startar högtryckstvätten, men microbrytaren är alltid nertryckt, sålunda går motorn hela tiden.
Vid närmare eftertanke var det nog så den funkade innan den var stendöd också, men jag gissar att det inte är meningen? Att kolven inte riktigt har tillräckligt stort utslag eller att microbrytaren flyttat på sig.
Min gissning är att det är någon slags tryck-givare, de flesta lite modernare högtryckstvättar stannar ju efter att du släpper handtagetl, för att spara på pump och ström...
Hittade en gammal commodore kalkylator i en låda i verkstaden. den var i fint skick men 9v batterianslutningen var paj, den saknade helt ena kontakten. Som tur var hittade jag en ny 9v hållare i skrotlådan som såg minst lika uråldrig ut som den i kalkylatorn och efter ett enklare lödjobb hade kalkylatorn en ny batterihållare och funkar utmärkt.
Jag gillar såna här enkla reparationer.
Visserligen ingen reparation men jag hittade också en digitalbox för marksänd tv som hade en skrattretande kort strömkabel så den löddes bort från kretskortet och ersattes med en längre eurokabel jag hittade i min hög med diverse nätkablar
Jag gillar såna här enkla reparationer.
Visserligen ingen reparation men jag hittade också en digitalbox för marksänd tv som hade en skrattretande kort strömkabel så den löddes bort från kretskortet och ersattes med en längre eurokabel jag hittade i min hög med diverse nätkablar
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Fick en trasig (stendöd) Netgear-switch (48 portar gigabit) av en vän och öppnar den och konstaterar att säkringen har gått.
Men inser att den troligen gått for a reason. Ser även att många kondingar på moderkortet har svullnat och börjat läcka.
Kopplar in ett labbagg som kan ge 12V 3A till moderkortet (Nedtagning till användbara spänningar sker på moderkortet).
Konstaterar att den sänker spänningen till runt 2V och drar 3A. Labbagget orkar inte. Vi byter kondingar m.h.a. två lödstationer för att få värmen att räcka och provar den efteråt, samma problem.
Vi hittar ett till labbagg och parallellkopplar så vi har tillgång till 5A, samma problem. Orginalnätdelen var på 7A så rimligtvis borde den startat på 5A.
Vi förklarar switchen stendöd och jag skruvar ihop lådan för att ha till nått bra och börjar lägga tillbaka alla grejjer. En öl senare tittar jag en gång till under moderkortet och tänker, men vänta lite nu, 3 pinnar var till jordplanet och 3 till matning i kontakten men där vi matade in spänning ser ut att vara jordplanet.. Men sladden mellan nätdelen och moderkortet var ju röd där vi matade in spänning och böjningen på sladden som blivit efter lång tjänst tyder på att vi gjort rätt... Men om man vänder sladden fel så kommer allt fungera, bara att röd sladd är jord och svart är spänning... DAMMIT den som en gång gjorde switchen satte sladden "fel", allt funkar med orginalnätdelen, men vi blev lurade.
Vänder på spänningsmatningen -> startar snällt! Med recappningen var inte förgäves iaf! \o/
Men inser att den troligen gått for a reason. Ser även att många kondingar på moderkortet har svullnat och börjat läcka.
Kopplar in ett labbagg som kan ge 12V 3A till moderkortet (Nedtagning till användbara spänningar sker på moderkortet).
Konstaterar att den sänker spänningen till runt 2V och drar 3A. Labbagget orkar inte. Vi byter kondingar m.h.a. två lödstationer för att få värmen att räcka och provar den efteråt, samma problem.
Vi hittar ett till labbagg och parallellkopplar så vi har tillgång till 5A, samma problem. Orginalnätdelen var på 7A så rimligtvis borde den startat på 5A.
Vi förklarar switchen stendöd och jag skruvar ihop lådan för att ha till nått bra och börjar lägga tillbaka alla grejjer. En öl senare tittar jag en gång till under moderkortet och tänker, men vänta lite nu, 3 pinnar var till jordplanet och 3 till matning i kontakten men där vi matade in spänning ser ut att vara jordplanet.. Men sladden mellan nätdelen och moderkortet var ju röd där vi matade in spänning och böjningen på sladden som blivit efter lång tjänst tyder på att vi gjort rätt... Men om man vänder sladden fel så kommer allt fungera, bara att röd sladd är jord och svart är spänning... DAMMIT den som en gång gjorde switchen satte sladden "fel", allt funkar med orginalnätdelen, men vi blev lurade.
Vänder på spänningsmatningen -> startar snällt! Med recappningen var inte förgäves iaf! \o/
Tandgnissle: Nu har jag läst på lite. Det är visst som jag sa. Kontaktdonet i sig innehåller elektronik, datorn pratar 1-wire och ger 1-wire-ström på mittpinnen och kontaktdonet svarar dels med information om vad för typ av laddare som är ansluten, och dels kan datorn styra lysdioden. Om laddaren säger sig vara för klen så kan datorn gå att köra men datorn kan vägra slå på batteriladdningen. (Jag blev liksom tvungen att ta reda på detta efter att jag övertagit en bekants maskin. Kontakten hade blivit bytt på laddaren, ersättarkontakten råkade säga 45W fast laddaren är på 60W, och med den laddaren ansluten så vägrar maskinen ladda batteriet. Jag provade att löda in båda kontakterna parallellt. Beroende på vilken av kontakterna jag ansluter så säger datorn 60W respektive 45W. Tyvärr kan jag inte prova laddningen eftersom batteriet djupurladdats och då räcker det inte att återladda det utan man måste programmera om innehållet i batteriets mikrokontroller för att datorn ska "våga" ladda batteriet. Tydligen så är det lite slumpartat vilken laddartyp som nya Kina-sladdar identifierar sig som. Gissningsvis har väl kineserna lärt sig och lär väl programmera in 85W (eller vad nu maxeffekten är) i alla kontakter, eller nåt sånt. Ifall det alltid funkat för dig så kanske du endast kör Macbook Air som klarar sig på 45W, eller så kanske du haft tur.
P.S. om någon av dina gamla sladdar finns kvar och kontakten och de närmaste centimetrarna vid kontakten är friska, och den identifierar sig som minst 60W, så skulle jag kunna tänka mig att köpa av dig för porto + "en glass". Jag lever rätt gott med en löd+tejpskarv strax invid datorn. (Jag har alltså en utsliten 60W T-kontakt och en nästan ny 45W-L-kontakt på min 60W-laddare).
agfamatic: kul Commodoreräknare! Jag tror det är en bra bit större samlarvärde på just Commodoreräknare jämfört med andra, eftersom de liksom är föregångaren till Commodores datorer.
P.S. om någon av dina gamla sladdar finns kvar och kontakten och de närmaste centimetrarna vid kontakten är friska, och den identifierar sig som minst 60W, så skulle jag kunna tänka mig att köpa av dig för porto + "en glass". Jag lever rätt gott med en löd+tejpskarv strax invid datorn. (Jag har alltså en utsliten 60W T-kontakt och en nästan ny 45W-L-kontakt på min 60W-laddare).
agfamatic: kul Commodoreräknare! Jag tror det är en bra bit större samlarvärde på just Commodoreräknare jämfört med andra, eftersom de liksom är föregångaren till Commodores datorer.