Combi Mill ala tecno >Uppdatering 2019<

Användarvisningsbild
säter

Re: Combi Mill ala tecno >nu fungerande 12-05-22<

Inlägg av säter »

Nollpunkten flyttar sig alltså?
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Så är det, har nu åter öppnat och kollat enkoder montaget där kan jag inte hitta nåt fel. Även öppnat enkodern och kan inte se att det skulle kunna vrida sig så den skulle komma ur monterat läge.
Skumt som fan...
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Om du referenskör maskinen, återgår den då till sin rätta nollpunkt?
I sådana fall kan det knappast vara enkodern som rubbar sig.
H.O

Inlägg av H.O »

Enkodern korrekt ansluten? Kabeln i bra skick? Skärmen ansluten? Terminering (om differentiell utsignal) på plats? Finns oscilloskop? Kolla signalerna från enkodern.

Om du bara kör X fram och tillbaka 100ggr, driver den då också eller är det enbart när du kör cirkulärt? Hur är det om du kör utan spindeln igång? (Antar att du har en omformare som driver den).
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Nu jävlar.....
DSC_0964xx.jpg
Har precis gjort flertalet 100x X10 X0 och resultatet syns i bild ovan, spindeln avslagen under repetitionerna.
Som man tydligt kan se i det vänstra hålet så flyttar sig nollan ganska så betänkligt, skulle göra en ytterligare 100 repetition så la X axeln bara av :humm:
Trodde att det nöp mekaniskt men icke då utan GD VSD-XE drivern löste ut dvs det gick helt enkelt för höga strömmar så den löste ut.

:idea:

Drog sonika ner matningshastigheten från 1500mm ner till 1000mm och resultatet syns i det högra hålet, lite småskit åt andra hållet men det bör gå att fixat till med backlash inställning.

Summa kardemumma är att mina motorer kräver mer än vad GD VSD-XE kan ge givet den spänningen som original nätdelen ger ut dvs knappa 120VDC. En kompromiss som man får lov att acceptera.

Original drivarna kunde klara av 3500mm (enl brux på maskinen) så man är en bra bit ifrån det, bara att acceptera som det är.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
H.O

Inlägg av H.O »

Summa kardemumma är att mina motorer kräver mer än vad GD VSD-XE kan ge givet den spänningen som original nätdelen ger ut dvs knappa 120VDC. En kompromiss som man får lov att acceptera.
På vilket sätt skulle det göra att nollan driver? Så länge drivsteget har kontroll över motorn (dvs, inte löser ut för överström, enkoderfel whatever) så ska ju positionen inte driva - om den gör det är det något som är fel - det är ju en sluten reglerloop. Du vet hela anledningen till att "det är så himla mycket bättre att köra closed loop" - som det brukar heta. Sen att du kanske måste dra ner matningen för att förhindra överström är en annan sak men även DET låter konstigt med tanke på VDS-E kapacitiet (kanske tuning-problem?)

Nej, jag är mer inne på att när du sänker matningen drar motorn mindre ström (så klart). Mindre ström genererar mindre störningar som kan påverka tvivelaktiga enkodersignaler. Men det är bara en känsla / gissning.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Bra fråga H.O

Tittar jag på enkoder räknaren i Kmotion så tappar jag inte position mot begärd dito, ej heller är det nåt måttfel på axlarna. Hur det sen kommer sig att nollan driver är ju ett stort frågetecken.
H.O

Inlägg av H.O »

Tittar jag på enkoder räknaren i Kmotion så tappar jag inte position mot begärd dito
Nej men det är väl självklart (?) KFlop kör ju motorn tills dess enkoder-räknare SÄGER att motorn är i rätt position, det är ju det som hela grejjen.

Men om du då har exemplevis störningar på enkodersignalen som "lurar" räknaren i KFlop då "tror" den ju bara att den är i rätt position när egentligen x% av pulserna den räknade var pga störningarna på enkodersignalen.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Om det nu är att enkoder pulser tappas, hur kommer det sig att det som fräses är måttriktigt?
H.O

Inlägg av H.O »

Det trodde jag inte att det var.
Men en möjlig anledning är att du tappar/tjänar pulserna under snabbtransport, under den långsammare matningsfasen genererar motorn och dess kablage mindre störningar.

Det sitter möjligtivs inget filter på enkoder-ingångarna (hård- eller mjukvara)? Om så är fallet kanske det är för snävt ställt så det klipper den verkliga enkodersignalen vid snabbtransport - eller är det för öppet ställt så eventuella störningar kommer in för lätt.

Uppkom detta fel i samband med att du grejjade med enkodern, eller vet du inte om felet fanns innan?
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Felet har nog funnits där ett bra tag, hade ju detta upp när jag skulle till och fräsa stort hål till kylvatten anordningen runt spindel och fick då lösa det med arborrning.

Har ju fräst en del och tyckt att jag inte fått allt rätt i X led, nu här om veckan så skulle jag fräsa en 'circular pocket' och felet uppdagades igen.
Vid felsökningen då kom jag till en situation där jag trodde att bordet nöp, åtgärdade en hel del med smörjningen samt att Tom trodde på att det var enkodern som inte satt fast.
Där var det ju ett fel med att adapter axeln var lös men det är nu fixat.

Många saker på en gång, kan inte svara på dina frågor beträffande filter.
H.O

Inlägg av H.O »

Men det är ju exakt samma sak där....Om nu enkoderaxeln satt lös (eller en axelkoppling eller ett remjul eller något annat mekaniskt) hur kunde det som frästes komma ut måttriktigt?

Jaja, jag sätter i alla fall en slant på att du har nått strul med enkodern och/eller signalern från den.

Är du säker på att det bara är på EN axel? Kan du skifta runt komplett motor/enkoder/kablage?
Användarvisningsbild
swapper

Inlägg av swapper »

Inte då det går att applicera i ditt fall med någon logisk förklaring men jag hade precis samma mönster ett tag i min fräs.
Det jag vill minnas var problemet var att GND i BOB kortet hoppat ut/glapp som gick till stegdrivarna.
Hade vid det tillfället även att en stegmotor kunde sporadiskt flytta sig om jag hade andra stegmotor kablar nära (inducerade störningar utan gnd dvs)
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Nu efter 'reparationen' är det måttriktigt oavsett 1500mm/1000mm och 0:an verkar hamna 'rätt' med 1000mm matningen.

Y och Z har varit OK, bara X har tidigare strulat vad gäller måttriktigheten, får ta och göra en mätning för att verifiera att det är 100.

Skulle kunna skifta X/Y, lite pyssel men det går för att se om felet följer med motor/enkoder. Kablage = nej
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

:(

Nu är det definitivt nåt som är galet, har fått två stopp på X axeln under pågående bearbetning.

Blink Off Blink Motion error. Motion stalled or encoder failure får jag som felmeddelande när man tittar på LED'n på VSD-XE.

Jag ger mig pojkar, nåt skit är det med enkodern.

EDIT//

12 Blink On Blink Overcurrent (caused by bad tuning) or short circuit fault. WithDC motors also faults if output phases are not properly wired in parallel.

Nu vart jag fan osäker OM den mittersta lyste eller inte, lite mat så ner igen ;)
Skriv svar