Att bygga en amatörradiostation

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Jine
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av Jine »

SATAN VAD HÖGT :shock:
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Det verkar vara dags för vårstädning här...
Jag har en 17" CRT monitor över, relativt ny. Något du kan tänkas behöva? :)
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Nejdu, CRT har jag så det räcker och blir över. TFT så är det välkommet :) Men tack ändå
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Liten uppdatering. Jag och SM2XJP åkte ner till mitt gamla ställe utanför Örnsköldsvik. Vi kom dit på Fredag eftermiddag och begav oss direkt upp på berget där vi tog ner den 4el monobands antennen för 20m. Det gick rätt smidigt, vi släppte ner den längst en staglina. Vi for sedan till SM3WMU där vi hämtade lite grejor han samlat på sig och hämtade även en 5el monobandare för 20m.

På Lördag kom SM3JLA dit också som hjälpte oss plocka ner masten och även bära ner allt. Grejorna är uppe på ett berg som jag på något konstigt sätt orkat sätta upp, något jag inte förstår nu men då var jag yngre och betydligt lättare + mer vältränad. Nu tog vi halvt ihjäl oss med att bära ner allt men efter en hel dags bärande och slitande fanns allting nere vid vägen. SM3WMU dök upp på slutet och agerade arbetsledare så vi fick hjälp av honom att lasta grejor på vagnen.

En lustig sak var att toppröret som är av aluminium, hade bulten gått av så antennen har snurrat max 2 varv eftersom det sedan stypt i koaxen, hade nött ner röret minst 10mm (!) för att hålet för bulten var nästan helt borta (!).

Här är lite bilder
Bild
En fjolårskalv vi såg på väg upp till träsket igen. Peter (SM2XJP) lockade fram den ur snåren så vi fick titta på den en stund innan den fick vittring av oss och sprang till skogs.

Bild
Jag grejar uppe i masten med att ta loss rotorn

Bild
Jag poserar genom att puta ut med röven så mycket jag kan

Bild
En sektion åker ner

Bild
Peter grejar på

Här är en fin bildsekvens :)
Bild
Bild
Bild
Och nej, inga Petrar skadades under inspelningen

Bild
Klätterselen

Bild
Lite stagfästen till masten

Bild
En G-1000SDX rotor från YAESU.

Bild
Vi står vid vägkanten och lastar på grejor

Bild
Mycke grejor blir de

Bild
5st sektioner WIBE 280, 1st 5el mono for 20m, 1st 4el mono för 20m, 1st 5el mono för 15m plus en massa andra rör

Bild
Mer grejor

Bild
Och en massa grejor under masterna också, bla 2st rullar 7/8" koax och även RG-17.

Bild
Uj så skrot, WMU skänkte lite mer kontakter för 7/8" och jumperkablar.
Senast redigerad av sm2wmv 30 maj 2010, 00:56:32, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Här är för övrigt en vy från masttoppen för några år sedan:

Bild
Ungefär 80m ner till havsnivån.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Appropås skrot tråden, dök på en hög med gamla elboxar av metall från rivning av någon försvarsmakt relaterad byggnad, såg ut att ha legat ute länge så tror knappast någon tänkt använda dem, de verkade fräscha med litet ytrost och saknade skruvar annars bra kvalla med gjutna stommar och sådant. Fyllda med feta säkringar och annat just nu men lätt att rensa om man vill. Om det kan vara något av intresse kan ju alltid fråga om vi får ta dem till detta (under förutsättning att ni kan hämta...).
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Tack Mizzarrogh men nej tack. Det är lite för långt att hämta grejorna och just nu har jag inte så enormt behov av skåp. Det kommer behövas framöver men jag har en polare som tänkte ragga upp några skåp åt mig och då blir det betydligt kortare att hämta. Om du får tag i någon mast så kan det vara mer intressant :) Även 7/8" koax, 1/2" koax och dylikt är eftertraktat.
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Man ångrar lite att man inte tog de 20-30meter (ca 3cm diameter) kabel som blev över när de installerade nya 3G master på taket.

Det här är för övrigt min favorittråd i forumet!
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Ligger ju faktiskt en heldel master och skräpar där med, kan omöjligt tänka mig de kommer att återanvända alla, kanske lönt att slå en signal dit och höra med dem, be att få tala med någon som arbetar ute i fält och inte på kontoret bara... :humm: Kan ju alltid lägga ett gott ord för er och intyga att ni arbetar med ett ideellt projekt menar jag. Skall försöka höra mig för litet om läget
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Det låter bra, kan alltid vara värt att ta en koll iaf. Du får gärna knäppa kort på grejorna om du är där så kan man se om det är något att ha. Jag kommer med en uppdatering snart, har hänt lite här.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Bild
SM2YIP besökte förra helgen

Bild
Nya 2m radion i shacket, blev bra.

Bild

Bild
SM2XJP och jag åkte in till byn och köpte ett nytt blad till klipparen, så nu går den fint igen.

Bild
Och fint blir det :)

Bild
SM2NOG kom förbi med stora borren

Bild
Satte fast 4st bultar med kemankare för en 18m mast

Bild
Skruvade fast plattan och masten med rätt tillbehör

Bild
12m av masten

Bild
Ska skruvas ihop

Bild
Ihopskruvad med rätt hjälpmedel

Bild
Röret som antennen i toppen ska fästas i

Bild
Gamla rotorplattan, för stort rör för att passa in i 2" röret

Bild
Lösa det så här?

Bild
Blir detta verkligen bra?

Bild
Nää, det blev skit så jag kapade bort röret på rotorplattan och satte dit ett nytt som passar utanpå 2" röret

Bild
Pelle är uppe på taket och lagar sin 2el QUAD för 6m

Bild
Glad ser han ut också

Bild
Topplagret

Bild
Fina grejor, har sprutar kallgalv också på toppen av masten, det var lite rostigt.

Bild
Jag skruvar isär rotorn och smörjer upp den

Bild
Bensin fungerar fint att ta bort gammalt fett med

Bild
En G-1000SDX i fint skick

Bild
SM2LIY sorterar lite QSL-kort

Bild
Dags för matpaus

Imorgon ska vi ta och försöka få upp 18m masten.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Vad kostar en dylik mast?
Krävs bygglov?
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Du tänkte den lilla på 18m? Den kräver inte bygglov, man får sätta upp mindre privat anläggning utan bygglov. Den här köpte jag av en radioamatör för 10 år sedan med antenn och rotor för 11 000kr, men det som var värt något då var rotorn och antennen. Man kan få tag i liknande master i princip gratis men jag har sett några som sålt dem begagnade för runt 3000kr för 18m, dvs 1000kr per sektion. Det finns även en variant där sektionerna bara är 3m långa som jag vet försvaret använt. Dessa är väldigt vanliga i försvaret så det borde finnas massor av dem. Dock är de svaga i torrision, så man ska aldrig försöka bygga en roterbar mast av dem.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Är det olika profuil på dem altså?

Har för mig det är olika klassning på dessa master, farsan lät för en tid sedan köpa in några liknande till jobbet där de skulle vara belysningsmaster, har det inte i skallen nu, men enligt leverantören skulle det vara, jag tror, fyra olika klassningar relaterade till tänkta vindförhållanden, varav klass fyra var en sektionsmast som skulle tåla typ oskyddat läge öppet hav med rektangulär ramp, ett typ E4 rundstångsfackverk i skyddat läge i inlandet med skog och bebyggelse runt med en armatur osv.. Då skulle de fortfarandde ha litet mariginal, kanske överflödigt att påpeka att det skilde en del i pris... Hos kronan har jag även, utöver fackverksmasterna (3or verkar vanligast som sm sade), sett en mysko mast som jag aldrig sett förut, påminner litet om en fribärande metallmast för stora kappseglingsbåtar.

(Sm, ligger på backen nu tillsammans med ett par fackverksektioner, jag vet ej vad, men ser ut att ha legat där rätt länge, är rätt säker på det funnits mycket mer fackverksektioner om de inte kört bort alltsammans då de tog ned antennerna, skall försöka plåta litet till veckan om fixar kamera som fungerar)
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Nja, det finns lite olika varianter av dessa WIBE-master. Det finns dessa som är 28cm i sida, sedan finns det några som är jag tror runt 35cm och en grov variant som är om det är 50cm eller 100cm, kommer inte ihåg vilket. De som är 3m och 6m av 28cm passar ihop som jag fattat det, dock har jag inte någon 3m sektion.

Nog finns det säker olika sorters klassningar på masterna. Belysningsmasterna brukar dessutom alltid vara ostagade och man måste givetvis tänka på hur mycket vindlast osv grejorna man sätter upp har.

Snart kommer en uppdatering av mastbyggandet idag.
Skriv svar