På skoj flyttade jag undan mitt skivspelar-embryo till min nya fina hylla, när den var placerad där kände jag för att montera den tråkiga varianten av tonarm ("motviktstrucken" med brickor för nåltryck), det mesta är dock snett och fult men det skulle nog kunna fungera med lite finslipning.
Tabbarna är flera med tonarmen, speciellt har upphängningen lite för stort glapp gentemot tonarmen, jag har dock köpt nytt stämjärn på ELFA av alla ställen så jag kan göra glappet mindre nu (hade bara ett 12mm's stämjärn från farfar innan).
Men värst är att tonarmsstommen sitter snett i motoraxeln/lagret, detta tror jag har att göra med att jag borrade ett 4mm hål rätt igenom tonarmsstommen samtidigt som jag monterade en IKEA-mutter på andra sidan, iom att axeln är lite kort (typist 6mm användbart) så puttas axeln in i hålet på andra sidan när jag försöker spänna fast stommen i axeln.
Idag slog det mig dock nåt roligt igen, jag behöver ingen IKEA-mutter, axeln MÅSTE ju liksom inte sitta fast i stommen ty det gör inget om det slirar lite, innebär ju bara ännu mindre friktion
Så jag kommer göra om stommen och borra med 0,1mm mindre diameter än motoraxeln (2mm) samt bara pressa på den.
Sen kanske jag passar på att bygga en tonarmshängare också, förmodligen i smältlimmad 4mm plyfa.
Samtidigt är jag mest intresserad av min fiskeline-upphängda tonarm och där har jag en plan på att dels köpa lite blykulor för mete dels Fireline (som är en stum variant av fiskelina, enligt sägnen av Kevlar).
MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.