Senaste reparationen
- MarcusUmeå
- Kontakt:
-
Re: Senaste reparationen
Inte färdig med reparationen än men min ADA SSD-66 (5.1) pre amp började tappa ljudet ett par minuter efter att den sattes på. Input är det inte fel på och kanaldisplayen (som en equalizer nästan) visar fortfarande att den bearbetar ljudet. Tack och lov så är den ganska modulär även om den är någorlunda jobbig att få isär:

Separata kretskort för allt som ni ser. Så om ljudet försvinner efter ett tag så borde det rimligtvis vara strömförsörjningskortet eller outputkortet som strular resonerade jag mig fram till.

En kondensator på psukortet har läckt lite på toppen som ni ser så jag hoppas att jag kommer att få igång den när jag bytt ut den (och de andra små kondensatorerna där).
Har inte hittat någon dokumentation för reparation av denna pre amp och har inte reparerat en förut men jag hoppas på det bästa.
Ganska rolig sak, rackmonterbar, extern DTS dekoder och THX certifierad.

Separata kretskort för allt som ni ser. Så om ljudet försvinner efter ett tag så borde det rimligtvis vara strömförsörjningskortet eller outputkortet som strular resonerade jag mig fram till.

En kondensator på psukortet har läckt lite på toppen som ni ser så jag hoppas att jag kommer att få igång den när jag bytt ut den (och de andra små kondensatorerna där).
Har inte hittat någon dokumentation för reparation av denna pre amp och har inte reparerat en förut men jag hoppas på det bästa.
Ganska rolig sak, rackmonterbar, extern DTS dekoder och THX certifierad.
Grannens sons Xbox360 med E74-fel. Dränkte dom 2 BGA:erna med kylflänsar med fluss och värmde om dom med värmepistolen 
Den startade upp fint efter det
så nu slapp hon köpa en ny akut. Dock sa jag att jag inte kunde garantera hur länge det skulle hålla, men om dom dammsög den lite oftare, så kommer den nog att fungera ett bra tag till (plockade ut flera dammråttor + fläktarna ville knappt snurra pga damm).
/// Marcus

Den startade upp fint efter det

/// Marcus
Fixade en gammal allströmsradio.
Bytte en massa gamla papperskondningar och fixade en kortslutning vid volymkontrollen.
Edit:
Ska tillägga att den har FM också så just nu lyssnar jag på P3 och retar mig på all hiphop de sänder.
Bytte en massa gamla papperskondningar och fixade en kortslutning vid volymkontrollen.
Edit:
Ska tillägga att den har FM också så just nu lyssnar jag på P3 och retar mig på all hiphop de sänder.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- frownlayer
avgas-systemet på bilen. Jag hatar billiga skitlösningar på skarvar. efter lite svets, nya rördelar och avgasklammor så fungerar systemet ett tag till förhoppningsvis.
Lagade akvariebelysningen genom att köpa en armatur på Biltema med en elektronisk ballast i och byta ut densamma i akvariebelysningen. 149kr istället för 970kr eller så.
- ochkl0620
- Kontakt:
Fixat bromsarna på hyresvärdens bil som stått orörd i 3 år.
Skivorna fram bör bytas men utgör ingen fara. De har fått sig en omgång med roterande stålborste och bromsrengöring
Trummorna bak var kanon
Skivorna fram bör bytas men utgör ingen fara. De har fått sig en omgång med roterande stålborste och bromsrengöring

Trummorna bak var kanon

Svärfar hade fått en offert på runt 9000:- för att fixa att hans automatiska baklucka som funkade till och från på sin Mercedes, de skulle tydligen byta allt från styrbox till motor (varför inte hela luckan på en gång??) F-U blev hans svar och idag tog jag mig en titt, efter att ha rivit runt en del kunde jag hitta en skarvkontakt precis innanför serviceluckan som va så pass ärgad att ett stift gick av när jag delade den... =O typiskt märkesverkstad? 

Det är ju standard idag, "servicedatorn säger att detta är felet" typ.
Samma sak med saker i stil med bilen går dåligt -> verkstand kollar med dator som säger att LMM är trasig, kostar 7000:- -> händig-människa<tm> sprayar kontaktspray i kontakten och bilen funkar felfritt..
Samma sak med saker i stil med bilen går dåligt -> verkstand kollar med dator som säger att LMM är trasig, kostar 7000:- -> händig-människa<tm> sprayar kontaktspray i kontakten och bilen funkar felfritt..
Fixade en tandberg serie 15 rullbandspelare jag fick gratis av en gammal bekant.
Det enda den behövde var en ny rem och lite kontaktspray i pottarna och inspelningsomkopplaren nu funkar den utmärkt den både spelar in och spelar upp felfritt, lite synd att den är mono dock men man kan inte få allt.

Det enda den behövde var en ny rem och lite kontaktspray i pottarna och inspelningsomkopplaren nu funkar den utmärkt den både spelar in och spelar upp felfritt, lite synd att den är mono dock men man kan inte få allt.
Men med en extern förstärkare kan du lyssna på stereoband (via free head-utgången, egentligen tänkt för diaprojektorsynkning och liknande) 

Trasiga små högljudda 30mm och 50mm fläktar i min mediacenter-dator avlägsnade och ersatta med en stor tyst 120mm som jag öppnat upp för i locket efter att ha fimpat en dvd-spelare som aldrig använts. Både tystare och kallare än innan!
Bytt styrdatorn till fräsen då den gamla totalvägrade att starta, inte ens ett litet pip..
Provade först byta powersuply och riva ut allt ur den, men den ville inte..
Så det blev att lyfta över hårddisken till en "ny" maskin, och nu spinner den som den ska igen
Kanske ska börja stänga av den och inte låta den gå till det blir strömavbrott...
Iof var den gamla maskinen från 2006, så man skulle ju kunnat kolla om det var kondingarna, men det blir elskroten för den.
Provade först byta powersuply och riva ut allt ur den, men den ville inte..
Så det blev att lyfta över hårddisken till en "ny" maskin, och nu spinner den som den ska igen

Kanske ska börja stänga av den och inte låta den gå till det blir strömavbrott...
Iof var den gamla maskinen från 2006, så man skulle ju kunnat kolla om det var kondingarna, men det blir elskroten för den.