Idag var det fler bitar flippade. Det verkar inte bete sig alls som det prom som satt i min trasiga hp3478 men kul ändå att se hur det ruttnar.
rvl skrev:
Testa om du kan läsa de vända bitarna "rätt" med hjälp av köldspray eller annan kylning.
Ja, helt klart gjorde det skillnad. Har inte kylspray men väl en frys. La promet där medan jag gjorde annat ca 45 minuter. Sen snabbt till läsaren och visst många bitar som läste 1 i rumstemp (+28) läste nu 0.
diff-20.png
rvl skrev:
Hade ingen lätt tillgång till eprombrännare då, men eeprom gick bra att skriva med ett Z8671-baserat hemmabygge (det här var långt före Arduinotiderna).
Kul. Hittade nyligen en några Z8681 och Z8691 som jag funderade på att göra något med. Ingen inbyggd basic-tolk i dom dock. Z8 är en processor jag aldrig tidigare jobbat med. Gjorde ett snabbt blinka med en lysdiod och det funkade ju. Sorterades in bland andra udda kretsar.
Och för er som inte känner till Z8 serien från 80-talet så är det alltså inte en z80 variant utan en Microkontroller mest avsedd för maskprogrammering. Sitter tydligen i några gamla apple-diskdrivar. Fanns även i romless-version.
Z8601 hette nog grund-kretsen med 2K mask-rom och 144BYTE ram (ja, inte kilo utan 144 Byte)
Z8671 var maskprogrammerad med en basic-tolk.
Z8681 och Z8691 var romless och skillnaden var hur port 0 var förkonfigurerad.
Sen fanns udda kretsar som Z8613 med sockel på ryggen för att sätta i ett eprom. Som sagt, livet före arduino. Långt före.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.