Dina mini-projekt!
- 13th.Marine
- EF Sponsor
Re: Dina mini-projekt!
Prova "fläkt ut från bilruta". Smyg ut den sakta tills det blir lagom sken. Prova först i låg hastighet. Än har jag inte brännt nån LED, Må vara att det är gamla högintensiva. Mot stegmotor har jag kört moderna klena LED och ir LED. Hittils ingen som slocknat.
Sen kan jag villigt erkänna att det inte är hela världen om en LED för nån krona slocknar. Men det har inte hänt vid ovan test/lek.
Sen kan jag villigt erkänna att det inte är hela världen om en LED för nån krona slocknar. Men det har inte hänt vid ovan test/lek.
Testade vidare med datorfläkten. En 12V 120mm. Denna gång hårfön som vind. Med blås på "fel håll" startade fläkten lätt. Men med blås i "skålarna" behövde den lite hjälp, den ger då lite mer effekt. Hårfönen har 2 blås hastigheter. På långt avstånd fick jag LED'n att blinka lite. På detta avstånd gick det inte att återstarta, så även en LED har "startspänning" som är högre än lägsta drivspänning.
Fortfarande ingen LED brännd. Bara en som försvann på golvet
Fortfarande ingen LED brännd. Bara en som försvann på golvet

- Electricguy
montera isär fläkten och löd trådar rakt från spolarna och bygg en 2-fas likriktare. Borde ge mer ös ut!
Eftersom det sitter kontrollkretsar och jox ivägen nu.

Eftersom det sitter kontrollkretsar och jox ivägen nu.
Har du sett nån ritning och beskrivning hur datorfläktar funkar? Jag slaktade en processorfläkt. Och fann 4 spolar. Lite ytisar trissor och motstånd. Är det en 4fas? Så enkel att driva med 12V. Den konstruktionen skulle man kunna anv på fler ställen...
- Electricguy
Är en 2Fas med halleffekt sensorer. Om det hade varit en 3 fas så hade det varit mycket roligare! 

- Electricguy
Blev ett överklockat gameboy, dagen till ära!
Fan, man skulle skaffa LsDJ till konsollen och göra en MIDI kabel till den!
Rätt coolt ändå. Var ju självklart en svensk som kom ut med LsDJ!

Fan, man skulle skaffa LsDJ till konsollen och göra en MIDI kabel till den!

Rätt coolt ändå. Var ju självklart en svensk som kom ut med LsDJ!

Är det din film med klockade gameboyet? =)
Kul iaf. Funderar också på att göra samma sak!
Kul iaf. Funderar också på att göra samma sak!
- Electricguy
Japp det är min film!
Är barnlek att klocka dom. bara att byta kristallen i dom. Orginal är 4MHz, 8MHz blir 2x hastighet och är rätt lagom. Vid 12MHz så krashar dom. Sen kan man ju alltid underklocka dom också!

Är barnlek att klocka dom. bara att byta kristallen i dom. Orginal är 4MHz, 8MHz blir 2x hastighet och är rätt lagom. Vid 12MHz så krashar dom. Sen kan man ju alltid underklocka dom också!

Inspirerad av detta provade jag min värsting. 25-30V 33000uF. Laddade upp med 12V(PC at agg), laddade ur med 12V 5W lampa. Ingen vidare kapasitet där
. Är det några ganska nya kondingar han använder? Tänkte inte att anv till hög spänning och kort tid, snarare tvärt om.

- Klas-Kenny
Han har väl i den där videon totalt 200F, alltså betydligt mer än 33000µF!
- Electricguy
Min 500 000µF (0,5F) laddar på ganska bra, Men den är ändå ganska lam. Går att ladda till ca 18V
När jag laddar mina två 63v 100000uF rifa kondingar i parallell blir det rejäla gnistor
Dock varar det ju inte så länge...