Sensorn klarar 25mA last på utgången, och det är antagligen minst en faktor 1000 ggr mer än cykeldatorns ingång...
Se bara upp med att inte råka kortsluta 1-3 på sensorn, för det var antagligen ungefär så din förra tog en tur till "Silicon skies"

Man behöver väl inte en GPS för att veta hur långt man åker. Folk tycks ha glömt bort att det finns sjökort.Glattnos skrev:Det finns billiga GPS-sensorer som man kan sätta dit om man inte har NMEA på plottern.
Är detta ett projekt för att du vill lära dig eller är det för att du faktiskt vill kunna använda instrumentet?
Om det är för att du vill lära dig att koppla ihop en cykeldator med en flödes-sensor så är det ju fine
Men om du i slutändan vill hitta mest ekonomiska fart ute på sjön så blir det ett trubbigt verktyg eftersom det bara kommer visa förbrukning/timme. Man får ju lägst förbrukning på tomgång, men då rör sig båten knappt. Man får högst förbrukning på full gas, men det kan ändå vara mer ekonomiskt än t.ex. 50% gas om båten börjar plana vid 60% gas.
Om man åker ut till sin stuga med familj, packning, motvind och motsjö så drar båtmotorn mer bränsle än när man åker hem själv med tom båt för att man glömde pilsnern. Även om cykeldatorn visar samma.
Har man GPS är det enkelt, justera gasen tills instrumentet visar lägsta värdet, då drar motorn minst under rådande förhållanden.
Det finns ju cykeldatorer med inbyggd GPS men va jag kan se så mäts hastigheten med GPS istället för hjul-sensor, och vi behöver ju båda i detta fall
det korta svaret :nejGlattnos skrev:
Om båten har viss hastighet vid visst varvtal så borde bränsleförbrukningen per tidsenhet vara densamma oavsett om det är tungt lastat och medvind eller lätt lastat och motvind.
dividerat med sträckan = janär båten går lättare vid samma varvtal så ökar farten och indikerar att den drar mindre bränsle.