Retroförstärkare som "brummar"

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
danieldd

Re: Retroförstärkare som "brummar"

Inlägg av danieldd »

SM7CZR skrev:Det är inte säkert att du blir av med "ploppet" vid start. Är det mycket störande?
Känns som det stressar högtalaren lite för mycket. Har hört båda varianterna att ploppet finns och för vissa finns det inte. Tror jag ändå byter C906:an och går upp lite i kapacitet på den till typ 1800uF 100V 105graders. Har hittat en som jag tror skulle funka. Annars får man väl lära sig att stänga av högtalarna innan start.
Användarvisningsbild
Henry

Re: Retroförstärkare som

Inlägg av Henry »

Ganska lätt annars att bygga en enkel fördröjningskrets till ett effektrelä för högtalarna så den slår på utgångarna efter tex 1 sekund, om den nu inte skall göra detta ändå men inte fungerar och någon komponent är orsaken.
danieldd

Inlägg av danieldd »

Henry skrev:Ganska lätt annars att bygga en enkel fördröjningskrets till ett effektrelä för högtalarna så den slår på utgångarna efter tex 1 sekund, om den nu inte skall göra detta ändå men inte fungerar och någon komponent är orsaken.
Har du något tips på komponenter för en sådan lösning?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

fördröjning.jpg
Själv använt ovan lite modifierat schema för några år sedan till att sätta igång en sändare en sekund efter att matningen satts igång. Det har lite extra komponenter så att kondensatorn laddas ut snabbt efter man stängt av så att om man sätter igång det igen direkt efter så blir det samma fördröjning.

detta schemat ger en fördröjning innan relät drar så fort du sätter ström till det, den negativa matningen behövs inte utan räcker med jord och det går att skifta mosfeten (kan i princip använda vilken som helst annars) till en vanlig transistor men då får R2 sänkas en hel del och även sätta tex ett 1k motstånd mellan basen och kondensatorn. Det går även att använda vilken typ av relä som helst för den spänning som spolen i den är gjord för.

Sök annars på tex "delay circuit with capacitor"
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
danieldd

Inlägg av danieldd »

Verkar finnas en hel del liknande på eBay, här är ett färdigbyggt: https://www.ebay.com/itm/172224047067
danieldd

Inlägg av danieldd »

opampen

Inlägg av opampen »

Jag har inte testat den men antar att den ska göra sitt jobb. Den är ju inte så dyr så pröva om den är bra.
danieldd

Inlägg av danieldd »

I och med att den har 220v transformatorn så går det ju bygga in den i förstärkaren på ett snyggare sätt. Borde gå få det rätt snyggt utan att göra några ändringar mer än att dra om högtalarkablarna
Rolf Zetterberg

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Min 630 ger ifrån sig ett svagt plopp vid påslag.Ljudet kommer sedan efter ca 9 sekunder.
Det finns alltså lite hopp.
danieldd

Inlägg av danieldd »

Så idag har jag även bytt den lite större C906 men utan förbättring. Passade även på att byta C807, C808, C809, C810 samt C811. Se längst upp till höger på nedan bild:
Bild

Använde enbart 105+ kondingar med samma uF som "orginal" men specad för något högre volt-tal. Men ploppet kvarstår...
Lite intressant var det dock när jag skulle byta C810/C811 där benen var av på bägge dessa:
Bild

Såg ut så här på kretskortet:
Bild

Så här blev det efter bytet!
Bild

Så något fel var det, har inte stressat förstärkaren ännu och inte kört dvd utan bara radio. Tycker dock att "bakgrundsbrummet" nästan försvunnit helt i och med detta så det har nog hjälpt. Ska faktiskt gå över resterande kondingar också även om jag nu inte tror jag kommer få bort ploppet vid start utan att sätta in någon form av påslagsskydd.

MEN jag noterade nu följande som faktiskt får bort ploppet helt och som man kanske kan leva med! =)
Om förstärkaren är igång och man drar ut strömsladden från förstärkaren eller stänger av den via en "huvudströmbrytare" på en förgreningsdosa man kopplat förstärkaren på och därefter sätter på förstärkaren utan att trycka på av/på-knappen på förstärkaren gör så att ploppet inte uppkommer! =) man får dock vänta ca 20sekunder innan man drar igång förstärkaren igen annars uppkommer ploppet även på detta sättet. Det enda man hör är det jättesvaga 50Hz-brum som hörs efter någon sekund efter att man slagit på "huvudströmbrytaren". Men inget plopp alltså! =)

någon som har en förklaring till detta???

Rolf du kan väl testa detta också?
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Det verkar finnas fler dåliga elektrolytkondingar. Förhoppningsvis är någon av dem inblandad i "start-muting". :wink:
danieldd

Inlägg av danieldd »

SM7CZR skrev:Det verkar finnas fler dåliga elektrolytkondingar. Förhoppningsvis är någon av dem inblandad i "start-muting". :wink:
Måste det vara en elektrolyt-variant?

De enda större jag hittar på strömsidan är dessa:
Bild
Men det är dessa som x-kondingarna eller?
danieldd

Inlägg av danieldd »

En teori:
Det kan inte vara så enkelt att vissa enheter (de som kom lite senaste, har hört något om series1 och series2) har en dubbelbrytande powerknapp?
Se bilden här:
Bild
Och jämför med min:
Bild
Ser ni att det är en annan powerknapp?

Vad tror ni om min teori? =)
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

De två grå kondingarna (x) på 0,1µF har en annan uppgift så dom går inte att skylla på.
Rolf kan kanske kommentera det där med olika strömbrytare.
opampen

Inlägg av opampen »

Brum eller ploppet har inte något med om det är en enkel eller dubbelbrytare. Att det kom dubbelbrytare på senare modeller har med elsäkerheten att göra. Om kontakten sitter och man har stängt av stärkaren så bryter man bara fas eller nollan beroende hur kontakten sitter och kommer man åt nätspänningsförande delar på nättrafons primärsida kan man få farlig ström i sig.
Det var också ett krav från dåvarande Semko för att apparaten skulle bli godkänd att få säljas i Sverige och övriga Norden.

Brummet kan också ha att göra med strömförsörjningen till förförstärkaren. Den är stabiliserad. Kan vara en konding även där men det kan vara något annat fel. Det vore bra om du kan mäta på den helst med scope för att se om den utspänningen är ren. Ställ scopet i "AC" läge och börja med hög inställning på Volt/div.Ser du inte något öka känsligheten till du ser något. Du borde se en 50 eller 100 Hz signal men pröva med olika inställningar med sweepet, tidbasen.
Skriv svar