Ytterligare en Storebro Combi Mill

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
NeoTech

Re: Ytterligare en Storebro Combi Mill

Inlägg av NeoTech »

Och idag, fick man jue ett suprise samtal från Lasse, trevligare prick får man leta efter. Han hade hittat vart problemet med Dripfeeden var.
Genom o justera en NC-Maskindata (20) till en buffer om 10kb, så funkar nu dripfeed starten som den ska. \o/
Dags o försöka hitta eller skapa en Postprocessor trots allt.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Tror bestämt det kallas service minded! Härligt, kör hårt!
Hur svårt är det att anpassa/skriva en pp? Eller det kanske inte går till alla CAM?
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Förr fanns det ju vissa CAM-program som hade helt öppen postprocessor.
Existerar sådant fortfarande?
tkgb

Inlägg av tkgb »

Ja många cam-program har post processorer som det går att ändra i själv.
Mindre justeringar brukar gå att lista ut själv.
Men har man ingen hyffsat fungerande grund att utgå ifrån så kan man ju behöva hjälp från nån "expert"
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

persa
Bra länk, jag hade glömt den :tumupp:

Postprocessor. Jag kör Bob CadCam v25. de fixar postprocessorer gratis till de maskiner man har och för den
händige så kan man skriva om den själv då koden är öppen i form av textfil + lite hjälp osv.
Nu skall jag inte lura på någon BCC för läs om deras amerikanska sätt o sälja mm.
Istället för att justera fel som retar många så fixar man en ny version som du gärna får köpa :tumner:

Men det bör väl finnas en massa enkla program som har en vanlig iso-postprocessor.
Leta lite i cnczone.com eller vänd dej till Siemens. De har iof slutat supporta 810 men kan ju alltid fråga...
Användarvisningsbild
NeoTech

Inlägg av NeoTech »

Ja jag hittar support för 802D, 810D och 840D.. frågan e hur mkt som faktiskt skiljer D från M.. har grävt igenom nog lätt 20 PDF'r ikväll för o försöka avgöra vad 17 som skiljer dom två åt.. men ja lite nål i en höstack varning på detta. =)

du råkar inte sitta på en postprocessor för bobcad till 810M då? För borde kanske gå o utgå från den trots allt.?
Användarvisningsbild
NeoTech

Inlägg av NeoTech »

Tips på vettiga program att dripfeeda med? Eländet kräver jue manuell kvittering på växlarna när man anger spindel hastigheter. Så att bara trycka fil över DNC med Cimco, hanterade tyvärr inte dripfeeding, som att typ stanna o vänta på att jag kvitterat växeln.. DNC funkar dock utmärkt o bara tanka över o hämta filer från maskin.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Eländet kräver jue manuell kvittering på växlarna när man anger spindel hastigheter.
Är det inte manuell växellåda på denna?
Användarvisningsbild
NeoTech

Inlägg av NeoTech »

Det är en manuell växellåda ja, men den har en "givare" på växellådan samt hög/låg växeln. Så om du knackar in en hastighet så känner systemet av vilken växel som ligger i, säger till vilken som ska läggas i o kräver kvittering av denna. Dumma är att även om rätt växel ligger i så vill den fortf. kvitter hastigheten direkt efter ett S kommando.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Jag förstår inte problemet riktigt.
Du måste väl ändå ha programstopp när du ska växla.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Det borde ju rimligtvis kunna gå få att fungera med välskriven PP, vad är det för 'kvittering' som ska skickas så Dripfeeden kan få fortsätta tills nästa verktygs byte?
Användarvisningsbild
NeoTech

Inlägg av NeoTech »

Säter, ja när jag ska växla verktyg så blir det jue program stopp hur som helst..

Tecno, rent fysiskt så stannar maskinen o säger t.ex "Hög växel B" på skärmen. Och ja då stannar jue maskin man får rodda i Växel B o peta i hög läget.
Sedan trycker man på cycle start igen, och den fortsätter där den slutade. Så kvitteringen är jue cycle start knappen helt enkelt.

DNC programmet jag testade dock reagerar inte på CTS (clear to send) o stoppar feeden utan bara malde på, så när maskinen skickar RTS (Request to send) så börja den ta emot data där DNC programmet trodde maskinen var. I mitt fall va test programmet slut då.

Så problemet tycks vara att hårdvaru "flödes kontrollen" krånglar. Jag har nu dock beställt en ny USB<->RS232 dongle baserad på ett bättre chip. Gissar på ja hade en kines kopia som inte riktigt hanterade CTS/RTS korrekt. Så vi får se om de kanske reder ut det. Ja samt ja beställde en färdig sladd av typ b med handshake tåtarna inlödda o kvalitets testad. Då ja inte riktigt litar på min hemma knåpade kabel heller.

Men sen e jue frågan som du säger Tecno om Postprocessorn e korrekt ändå. För har bara den för 810D, och visst de fungerar för all ISO fräsning men den skiter jue heligt i inbakade R kommando cycler för borrning, hålmönster, slottade hålmönster o liknande grejer. E väl iofs inget jätte problem då jag försöker få dripfeed o fungera. Det hade dock gjort programmen så väldigt mkt mindre om den hade kunnat hanter dessa.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

problemet tycks vara att hårdvaru "flödes kontrollen" krånglar.
Jag tvivlar på att detta är problemet.
Jag antar att det måste finnas ett "M00" i koden vid varvtalsväxling.
Saknas denna, då kör programmet på bara.

Hur ser koden ut som du skickade till styrsystemet?
Användarvisningsbild
NeoTech

Inlägg av NeoTech »

Kod: Markera allt

%
O1001
(-- 1 --)
G00 G17 G21 G40 G49 G80 G90
G91 G28 Z0.
(-- 1 --)
T1 M06
G00 G17 G90 G54 X0 Y0 S1000 M03
G43 H100 Z150 M08
(-- START MOTION --)
G01 X150.0 Y10.0 Z0.0
(-- END MOTION --)
M09
M05
G91 G28 Z0.
G28 X0. Y0.
G90
M30
%
Inget speciellt eg. det är genererat med ISO fräsningen i HSMWorks NC Edit (samma som Cimco NC Edit i stort sett)
Sätt upp lite saker, slå på spindeln, flytta 150mm, stäng av grejer, avsluta..
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Jag tänkte mera på en programstump där varvtalsväxling finns med.
Så man kan se varför maskinen inte inväntar kvittering med "Cycle Start".
Skriv svar