Hydroponicsodling, ytterligare ett projekt.
Re: Hydroponicsodling, ytterligare ett projekt.
Kul att se! Jag är själv intresserad av det här och har läst på en del men har noll och intet erfarenhet av akvariehobbyn så steget har känts lite för stort, just nu lutar det åt att jag ska börja labba med hydroponics/aeroponics.
Har du ett vanligt akvariefilter som kör parallellt med filtreringen som sker genom odlingsbädden?
Har du ett vanligt akvariefilter som kör parallellt med filtreringen som sker genom odlingsbädden?
Zealotry>>> Annars känner jag en kille som har ett par små akvarier och invånare att fylla dessa med som du kan få för att börja i liten skala.
)ExecutoR( >>> Det är för lite bilder på fiskarna i denna tråd
)ExecutoR( >>> Det är för lite bilder på fiskarna i denna tråd

- )ExecutoR(
Japp, har ett Eheimytterfilter:
http://www.zooplus.se/shop/akvarium/fil ... ter/338725
Vi tar loss och sköljer ur filtret tre till fyra gånger per år. Det och vattenbytet varje vecka (som är kombinerat med att vattna krukväxterna) samt att mata fiskarna varje till varannan dag är det enda vi gör för att hålla akvariet igång. Akvariet är på 395 liter och ju större det är ju enklare är det att sköta. Vi hade två 70L innan (som slogs ihop till detta) och då krävdes mycket mer jobb för att hålla det fräscht.
Akvariet var up and running av sig själv innan odlingen, jag bara jackat på detta projekt på befintligt fungerande akvariesystem.
http://www.zooplus.se/shop/akvarium/fil ... ter/338725
Vi tar loss och sköljer ur filtret tre till fyra gånger per år. Det och vattenbytet varje vecka (som är kombinerat med att vattna krukväxterna) samt att mata fiskarna varje till varannan dag är det enda vi gör för att hålla akvariet igång. Akvariet är på 395 liter och ju större det är ju enklare är det att sköta. Vi hade två 70L innan (som slogs ihop till detta) och då krävdes mycket mer jobb för att hålla det fräscht.
Akvariet var up and running av sig själv innan odlingen, jag bara jackat på detta projekt på befintligt fungerande akvariesystem.
Vattenbyten syftar väl mest till att få ur nitrat ur vattnet? Borde inte detta innebära att du faktiskt inte bör byta lika mycket vatten nu när du har odlingen?
För länge sedan ägnade jag mig åt att odla L-Malar i lite större omfattning, då hade jag gullranka växandes ur akvarierna för att hålla nitrat nere, vattenbyten gjordes då mer efter mätvärden och med växterna i så var det faktiskt konstant låga värden av nitrat i vattnet(höga nivåer av nitrat gjorde att yngel växte mycket långsammare)
Att byta vatten engång i veckan är "by the book" bland fantaster på nätet och det passar bra för dem som kanske matar lite hårt och inte har så bra koll på nivåer på saker i vattnet, men jag betvivlar att alla som skriker har mätt värden under en längre period och dessutom inte har haft andra inverkande saker som snabbväxande saker utanför akvariet.
För länge sedan ägnade jag mig åt att odla L-Malar i lite större omfattning, då hade jag gullranka växandes ur akvarierna för att hålla nitrat nere, vattenbyten gjordes då mer efter mätvärden och med växterna i så var det faktiskt konstant låga värden av nitrat i vattnet(höga nivåer av nitrat gjorde att yngel växte mycket långsammare)
Att byta vatten engång i veckan är "by the book" bland fantaster på nätet och det passar bra för dem som kanske matar lite hårt och inte har så bra koll på nivåer på saker i vattnet, men jag betvivlar att alla som skriker har mätt värden under en längre period och dessutom inte har haft andra inverkande saker som snabbväxande saker utanför akvariet.
- )ExecutoR(
G-man:
Du har säkert rätt, i detta fall kombineras vattenbytet med att vattna alla krukväxter och då är en gång per vecka ganska lagom. Vi har som sagt inte mätt nitritvärdena i vattnet på ett bra tag utan vattenbyten går mer på rutin och det verkar fungera fint för både fiskar och odling även om det säkert kan optimeras.
Du har säkert rätt, i detta fall kombineras vattenbytet med att vattna alla krukväxter och då är en gång per vecka ganska lagom. Vi har som sagt inte mätt nitritvärdena i vattnet på ett bra tag utan vattenbyten går mer på rutin och det verkar fungera fint för både fiskar och odling även om det säkert kan optimeras.
För hobbygrejer så är det ju oftast viktigare att man får nåt som fungerar smidigt än att det är det mest optimala.
Nitrit ska man med alla medel hålla borta, men det är oftast bara ett problem i början innan filter och så kommer igång, det är nitrat som jag syftar till, det funkar som gödning till växterna. Så det jag säger är att du kan ha nytta av att inte byta lika mycket vatten eller mer sällan än du gjort tidigare.)ExecutoR( skrev:G-man:
- )ExecutoR(
Du har helt rätt, det var nitrat jag menade. Det är tjejjen som är mest akvarieintresserad och har bäst koll. Jag köper absolut att det skulle vara bättre för växterna med mer näring, och det går säkert att hitta en ultimat balans där det är som bäst för växterna utan att vara dåligt för fiskarna, men det växer bra nog för oss nu ändå. 

Hur har det gått med er koriander? Läste häromdagen att dill och koriander passar sig inte att odla inomhus för det går inte att hindra dem från att gå i blom.
- )ExecutoR(
Koriandern går som du säger mycket riktigt i blom. Vi har försökt hålla efter och klippa bort blommorna. Det värsta som händer är att växterna vissnar efter att de blommat men det är det ingen planta som gjort ännu ivf.
Jag kommer nog köpa en 3x5-låda från IKEA för sallad och såna grejer (tror att en sån låda går precis in i mitt skåp), men det är ju passiv hydro (som suger via kapilläreffekt).
Både IKEA och Clas O säljer dessutom kokos-media som kan användas som odlingsmedia för hydro. Det är ett hård kompakt paket som man lägger i vatten så sväller det upp till typ 10 gånger ursprungsvolymen. Jag har köpt på IKEA men inte blött upp nån ännu (vet inte riktigt om det passar i nåt av mina system).
Både IKEA och Clas O säljer dessutom kokos-media som kan användas som odlingsmedia för hydro. Det är ett hård kompakt paket som man lägger i vatten så sväller det upp till typ 10 gånger ursprungsvolymen. Jag har köpt på IKEA men inte blött upp nån ännu (vet inte riktigt om det passar i nåt av mina system).