Laga Esselte 100 (skoldator)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Laga Esselte 100 (skoldator)

Inlägg av lillahuset »

xxargs: Väl rutet!
Platis: Jag caddade på en ganska högupplöst CRT på åttiotalet. Nitton tum och bra många kilo. Har för mig att den kostade över 25kkr. Utmärkt bild förutom att rött var lite ljussvagt. Oklart om det var skärmen eller grafikkortet. Skärpan var det inget problem med. En av de bästa skärmar jag haft, om man bortser från vikt, volym och pris.
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Laga Esselte 100 (skoldator)

Inlägg av Platis »

:tumupp: verkar som det blir rödstick i gamla monitorer med tiden, jag har också nån som är sån, undrar vad det beror på? :humm:
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Laga Esselte 100 (skoldator)

Inlägg av xxargs »

Att använda en färg-TV avsedd för minst 3 meter tittavstånd som en monitor på 1 m tittavstånd så blir rasterpunkterna väl tydliga för att kunna ignoreras.

sedan medgav inte 5.5 MHz pixeltakt några 80 tkn/rad utan det låg snarare på 40 tkn/rad för att vara läsbart om det gick via RF-modulatorn, vilket gjorde att det fungerade även för >=3 meters betrakningsavstånd.

Men på CRT-färgmonitorernas tid så var pitch-avståndet mellan punkterna på skärmen inget som relaterades mot använda upplösning utan snarare hur ljusstark monitorn gentemot hur nära man arbetade för att inte störas av färgpunkterna då med små punkter så var det mindre med ström som hittade igenom masken samt ökad kantdiffraktion i maskhålen kunde göra strålen suddigare.

Med andra ord det var ett kompromissande hela tiden på tillverkarsidan. Sedan blev det olika bredd/diameter på strålen beroende på hur fort det svepte och fetare stråle (och glesare raster) vid 640x480 i jämförelse med 1024x768 (och möjligen 1280x1024 på vissa skärmar) som var toppen i kapacitet för dom flesta CRT-skärmar.

(kommer ihåg att man satt i xtune i linux och fintrimmade parametrarna för så hög upplösning och snabb scanning som skärmen (och grafikkortet) klarade och det fanns varningar att skärmen kunde brinna om man provade för långt och det var en varning inte helt utan orsak)
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Laga Esselte 100 (skoldator)

Inlägg av lillahuset »

Platis: Nej inte rödstick. Rött såg ut som rödbrunt. Blått och grönt var det fullt tryck i.
xxargs: Jag tror min 19" var på hissnande 1024x768. Fantastiskt när det begav sig.
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Laga Esselte 100 (skoldator)

Inlägg av Platis »

:)
Aha, läste för snabbt! Var det PCB-cad du körde? Vad körde ni för program på den tiden?
Jag kommer ihåg en amberfärgad skärm och 286:a med matteprocessor som jag körde 2D-cad(generic cadd) på, okej inga 19" men ändå! :wink:
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Laga Esselte 100 (skoldator)

Inlägg av lillahuset »

Jo, PCB-cad med PADS. På den gamla goda tiden när det var dyrt och bra. Inte som senare efter Mentors uppköp när det blev svindyrt och halvkasst.
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Laga Esselte 100 (skoldator)

Inlägg av xxargs »

Satt också o caddade i mitten av 80-talet (Racal-redac) - herkuleskort som tog upp flera ISA-platser och en monitor 19" som man behövde två man för att lyfta och kostade skjortan, men bra bild var det (1024x768 upplösning i färg - dock bara 16 färger)

Det fans bara en monitor som faktiskt överträffade detta i ögonvänlighet över tid (dvs. i avseende långa arbetsdagar) - trots trots svartvit och ingen gråskala - den till ABC1600, vridbar monitor och precis en A4 i storlek - 1024x768 upplösning med svepet på kortsida (16 µs sveptid - det var ju Luxor, en TV-tillverkare, klart att de kunde göra om avlänkningsspolarna för betydligt högre svephastighet och i annan orientering - den var byggd för porträttläge även om den gick att använda i landskap) - den var hur bra som helst när man skulle hantera texter (svart text på vit bakgrund med olika fonter etc. i en grafisk fönstermiljö) och detta var långt innan Microsoft ens tänkte tanken på grafiska miljöer i DOS-datorer och 99% arbetade med vit (grön/amber) text mot svart bakgrund.

En av de äldsta/första mössen jag kände till och även använt är just ABC1600:s 'R8', till en dator som konstruerades kring 1982... Tangentbordet var också hur bra som helst och med ergonomisk tanke med handlovsstöd etc. som man inte såg förrän mycket långt senare och knappt ens idag är implementerat på de vanligaste PC-tangentborden.

Möss över huvud taget hade väldigt svårt att slå in sig på persondatorsidan utanför CAD-kretsarna, innan de grafiska desktoparna kom - och det var Apple som drog det stora lasset.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Laga Esselte 100 (skoldator)

Inlägg av lillahuset »

Den monitorn (Luxors) var vacker.
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Laga Esselte 100 (skoldator)

Inlägg av Platis »

Kanon att läsa dokument på! :tumupp:
Hehe ja R(åttan) har man ju hört talas om! Var inte Håkan Lans inblandad när det gällde möss till just caddning eller det är kanske jag som rör ihop de, han har väl hävdat att det var han som uppfann färggrafiken till datorer! Vet inte sanninghalten i det dock!
qx5
Inlägg: 1678
Blev medlem: 14 augusti 2014, 04:23:04

Re: Laga Esselte 100 (skoldator)

Inlägg av qx5 »

xxargs skrev:(kommer ihåg att man satt i xtune i linux och fintrimmade parametrarna för så hög upplösning och snabb scanning som skärmen (och grafikkortet) klarade och det fanns varningar att skärmen kunde brinna om man provade för långt och det var en varning inte helt utan orsak)
Kanske man kunde lösa det genom att sätta en temperatursensor på horizontaltransformatorns lindningar? för det är väl överhettning där som blir problemet? och då har man väl ordnat så att man får en varning i tid?

lillahuset, Läge att plocka hem PADS för 286 och köra i emulator? ;)

Hur står sig ABC1600 monitorn i jämförelse med moderna plattskärmar? (IPS?)
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Laga Esselte 100 (skoldator)

Inlägg av lillahuset »

qx5: Nej jag har bestämt mig för att glömma PADS. Hade en gång en dyr licens som jag ville återaktivera när jag fick en ny kund som ville att jag skulle cadda ett kort med en nyare PADS än den jag hade. Jag skulle bli tvungen att betala för alla år jag inte hade haft support så jag avböjde artigt och laddade hem en crack. Numera skulle jag aldrig använda PADS. Mentor köpte även en variant av gcc för ARM jag använde, CodeSourcery tror jag det var. Pga tjurskallighet och PADS-debaclet slutade jag använda den.

DÖD ÅT MENTOR!!!
Det där kändes bra. :)
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Laga Esselte 100 (skoldator)

Inlägg av xxargs »

Svårt att säga - har inte haft igång någon sådan på snart 20 år, men det fans en slag analog diffus filtrering tillsammans med strålens inte helt skarpa profil (och texten rundades av och blev mindre märkbart pixligt) som gjorde kontrastförhållandet på tecknen blev väldigt ögonvänlig - det fans heller ingen synlig skärmraster hur nära man än tittade, vilket man ser än idag om man sitter tillräckligt nära en modern IPL-skärm - ett rutmönster som man ser även på lite avstånd (för min del) som ändå på något sätt naggar i medvetandet - men man slipper helt med sådan monokrom skärm.

Skärmen kunde justeras så att hela 'bitfältet' kunde gå i kant med skärmkanten och på klassisk "X" så körde man med grå bakgrund (varannan svart och vitt punkt omlott och upplevdes grått om man inte var väldigt nära skärmen) om det inte var upptaget av fönster för tex. shell och andra program

Jag skulle säga att texten på skärmen liknade ganska mycket det man såg senare på i E-bokläsaren Iriver Story - dvs. närmare ett tryckt siffra/bokstav på en pappersida än en som var uppbyggd av pixlar ala skärmtecken.


Nu finns det risk att jag förskönar minnet av hur det var, men på den tiden 1990 så var det en otrolig skillnad på skärmkvalitet på ABC1600 gentemot den tidens standard VTxxx-terminaler och PC - bla. kommer jag ihåg en S/V Facit-terminal-skärm som förvisso också var i porträttläge och främst användes för att hantera programlistningar - den hade svepet på långsidan med tydlig linjeraster, och trots att den var bättre än de vanligaste PC-skärmarna så var den inte alls i samma klass som den som var på ABC1600.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32653
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Laga Esselte 100 (skoldator)

Inlägg av säter »

xxargs skrev:Möss över huvud taget hade väldigt svårt att slå in sig på persondatorsidan utanför CAD-kretsarna
Jag använde digitizer vid caddning på 80-talet.
Tillsammans med en 20-tums svartvit skärm med vektorgrafik.

Skiljer själva skärmen något vid vektorgrafik?
Eller är det bara grafikkortet som är speciellt?
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Laga Esselte 100 (skoldator)

Inlägg av xxargs »

Platis skrev:Kanon att läsa dokument på! :tumupp:
Hehe ja R(åttan) har man ju hört talas om! Var inte Håkan Lans inblandad när det gällde möss till just caddning eller det är kanske jag som rör ihop de, han har väl hävdat att det var han som uppfann färggrafiken till datorer! Vet inte sanninghalten i det dock!

han var inte inblandad i råttan, däremot till digitizern/skrivplatta med penna (på den tiden) - för på den tiden trodde man att marknaden var där inom CAD medans 'relativadressering' mha. råtta ansågs vara för oexakt och klumpigt - vi vet resultatet idag, dvs. en träning och lärosak

Om jag minns rätt så var det en 4-fas avkänning med hjälp av 4 galler/nät som gjorde att man kunde få en noggrann positionering mellan 'maskorna' i betydligt högre upplösning än vad sensornätet var i uppdelning.

Jag kommer ihåg att digitizern var det man såg när man gjorde studiebesök på tex SAAB (och även tittade på cray-datorn genom ett fönster) på början av 80-talet. Dom var då ganska stora med mycket symboler efter kanterna som man petade på beroende på vad som skulle göras - ungefär motsvarande dagens menyer och ikoner på skärm. - har ingen minne att jag såg någon mus eller trackball. Kommer inte ihåg om skärmarna var vektoriserade eller av rastertyp, men snabba minne var snordyrt som heorin på den tiden så det var troligen av vektortyp.

---

grafikpantentet har han både hävdat och vunnit och fått betalt - dock i olika takt i olika länder och inte utan bråk....

---

Själv körde jag med kula när jag caddade och efter ett antal 1000 timmar så kunde man dra igång kulan så att den frisnurrade och sedan sätta ned fingret för att stoppa på exakt rätt pixel på 1024x768-skärmen... med mus så fick man dra så jäkla mycket för att flytta objekt över skärmen att det var risk för arbetsskador... (nej, jag skojar inte...)
gkar
Inlägg: 1456
Blev medlem: 31 oktober 2011, 15:28:29
Ort: Linköping

Re: Laga Esselte 100 (skoldator)

Inlägg av gkar »

Mycket handlar om vana!

Jag har Cadat ett antal kort på laptop med trackpoint.
https://en.wikipedia.org/wiki/Pointing_stick
Jag arbetar nästan lika snabbt med den som med mus, mycket för att jag inte behöver flytta bort handen från tangentbordet.
Klösbräda är av ondo...
Skriv svar